SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Skargi do UOKiK na fuzję Play i UPC Polska. „Dotyczą m.in. spadku jakości usług”

Operator telekomunikacyjny Play, który przed rokiem przejął sieć kablową UPC Polska, przez ostatnie miesiące stopniowo wygaszał tę markę. Nie wszyscy abonenci są zadowoleni z polityki nowego właściciela firmy, z którą byli związani od lat. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło kilka skarg w sprawie połączenia.

Salon UPC PolskaSalon UPC Polska

Polacy są coraz bardziej świadomi swoich praw i skarżą się na wiele firm. Kilka tygodni temu informowaliśmy o dwóch tego typu pismach dotyczących walki Netfliksa ze współdzieleniem kont. UOKiK rozpatruje skargi i decyduje czy wszcząć stosowne postępowanie. Jeśli wykaże ono łamanie praw konsumentów lub konkurencji, to operator może zostać ukarany karą w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów. Nie zawsze postępowania kończą się jednak ukaraniem. Czasami regulator ogranicza się do upomnienia. Postępowanie może trwać nawet kilka lat.

„Skargi dotyczą indywidualnych problemów”

W przypadku fuzji operatora telekomunikacyjnego i sieci kablowej liczba skarg nie była duża.

- Do Urzędu trafiło kilka skarg konsumentów w związku z problemami po połączeniu Play i UPC. Dotyczą one indywidualnych problemów, np. spadku jakości usług  czy rozbieżnych informacji u konsultantów obu firm - informuje Wirtualnemedia.pl Maciej Chmielowski z Departamentu Komunikacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

W mediach społecznościowych i na forach dyskusyjnych internauci w ostatnich miesiącach krytykowali m.in. pakiety telewizyjne Play, które zastąpiły te oferowane przez UPC Polska. Nie brakowało też krytycznych opinii na temat działania usługi internetowej. Miało często dochodzić do prac konserwacyjnych lub awarii.

Zdaniem operatora, sieć działa prawidłowo. - Dzięki wieloletnim inwestycjom w najnowocześniejszą infrastrukturę dysponujemy siecią szerokopasmową zapewniającą niezawodną jakość usług nawet w przypadku wyjątkowych potrzeb naszych klientów i ponadstandardowych sytuacji, czego przykładem był czas pandemii. Nasza sieć działa prawidłowo a planowe prace wykonywane są w godzinach najmniejszego ruchu sieciowego i dokładamy starań, żeby trwały jak najkrócej – tłumaczyło niedawno biuro prasowe Play.

Play rozpoczyna proces wymiany urządzeń UPC Polska

Kilka dni temu informowaliśmy, że w ostatnim czasie konsultanci Play telefonują do dotychczasowych klientów UPC w całej Polsce. Proponują im przedłużenie umowy na nowych warunkach. Przeważnie za kilka złotych więcej miesięcznie mogą zwiększyć prędkość internetu. Zmiana wiąże się z przedłużeniem umowy o 12 miesięcy. Po roku opłaty wzrastają o 10 zł, jeśli ktoś ponownie nie przedłuży umowy.

Klienci, którzy zdecydują się na taką migrację, będą miały wymieniony router na sprzęt dostarczany przez Play. Konsultanci zapowiadają, że stopniowo firma będzie rezygnować z modemów UPC Polska. Do wymiany potrzebna jest wizyta instalatora, która kosztuje 50 zł. W UPC nawet po zmianie adresu, taka wizyta była bezpłatna, a wiązała się często z wierceniem w ścianach i umieszczeniem na zaczepkach kilkumetrowego kabla.

Kolejna korespondencja do abonentów

W ostatnich dniach Play rozesłał kolejne maile do dotychczasowych klientów UPC Polska. - UPC to teraz Play. Co się zmieniło, a co pozostało bez zmian. Dzień dobry, już pewnie wiesz, że UPC Polska Sp. z o.o. połączyło się z P4 Sp. z o.o. (Play) i zastanawiasz się co to dla Ciebie oznacza. Tu znajdziesz odpowiedź. Czy w związku z połączeniem musisz coś zrobić? Nie – wszystko co trzeba robimy po naszej stronie, a Ty korzystaj z usług jak dotychczas. Co zostaje bez zmian: wszystkie Twoje usługi, ich cena oraz czas trwania umowy wysokość Twojego rachunku i nr konta bankowego do wpłat, sprzęt, np. dekoder, modem, dostęp do Mojego UPC - zapewnił Play.

Dalej firma wylicza dane, które się zmieniły. - Dane operatora – korzystasz teraz z usług P4 Sp. z o.o.; adres korespondencyjny – teraz to P4 Sp. z o.o., Skrytka pocztowa 43, 02-671 Warszawa; administrator Twoich danych osobowych – administratorem (w rozumieniu RODO) jest teraz P4 Sp. z o.o; strona internetowa – informacje, których potrzebujesz są teraz na www.play.pl; salony sprzedaży i obsługi – jeszcze więcej salonów czeka na Ciebie (sprawdź adresy) - wyjaśnił operator.

W poprzedniej wiadomości Play podkreślał, że przejęcie UPC Polska nie jest podstawą do rozwiązania umowy. – Prawo telekomunikacyjne zmiana nazwy dostawcy usług nie jest zmianą zawartej przez Państwa umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. W związku z tą zmianą, wypowiedzenie przez Państwa umowy w okresie zobowiązania, będzie wiązać się z koniecznością zwrotu proporcjonalnej części ulgi udzielonej przy jej zawarciu. Warunki świadczenia usług i zasady obsługi klienta pozostają bez zmian - wyjaśnił Play.

Koniec UPC Polska

Przed tygodniem do historii przeszła strona internetowa UPC Polska. Osoby odwiedzające witrynę upc.pl są przekierowywane na play.pl. W 2020 roku francuska Grupa Iliad za 9,6 mld zł kupiła sieć komórkową Play. W kwietniu 2022 roku sfinalizowano z kolei przejęcie UPC Polska od Liberty Global za 7,013 mld zł. Niedługo później ruszyła kampania reklamowa pod hasłem „UPC przeszło do Play”. Mocno ograniczono wydatki na marketing samego UPC Polska.

Na początku lutego pracownicy UPC Polska przenieśli się z biurowca Spark przy al. Solidarności na warszawskiej Woli do biurowca Neopark na Mokotowie, gdzie siedzibę ma operator Play. W kwietniu portal Wirtualnemedia.pl informował, że docelowo dojdzie do rebrandingu UPC Polska na Play. - Rozwijamy nasze usługi zarówno pod marką Play, jak i UPC. Co do zasady, decyzje biznesowe komunikujemy oficjalnymi kanałami spółki - komentowało te doniesienia biuro prasowe Play.

Pod koniec maja UPC Polska wprowadził pakiety telewizyjne Play dla nowych abonentów. Obejmowały 157 kanałów zamiast dotychczasowych 189. Atutem tej oferty miała być jednak swoboda w wyborze wykupywanych co miesiąc serwisów streamingowych. W ostatnich miesiącach Play dołączył część stacji, których nie miał w pakietach, a były one częścią oferty UPC. Dodano kanały: TVP Info, TVP Kultura, TVP Sport, TVP Nauka i Alfa TVP, TV Republika, a ostatnio także Eurosport 2. W pakietach Play wciąż nie są oferowane: TVP Historia, TVP ABC, TVP Seriale, TVP Rozrywka, TVP Kobieta, TVP Polonia, TVP Dokument, TVP World, TVP HD, Belsat, Adventure, AXN Spin, Bollywood TV, DocuBox, Fashion TV, FightBox, FightKlub, FilmBox Action, FilmBox Arthouse, FilmBox Extra, FilmBox Family, FilmBox Premium, Ginx E-sports TV, Golf Channel, Kino TV, Mezzo, Mezzo Live, Novela TV, Sky News, SportKlub i Top Kids.

Latem Play ograniczył liczbę salonów i wysp sprzedażowych UPC w centrach handlowych. Część placówek, które były w innych lokalizacjach przemianowano na Salony Obsługi i Sprzedaży Play. 31 sierpnia nastąpiło prawne połączenie spółek P4 (operator sieci Play) i UPC Polska. - Formalne połączenie Play i UPC nie wiąże się z odejściem osób na stanowiskach dyrektorskich. Zarząd spółki pozostaje bez zmian - tłumaczyło w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Play.

Dołącz do dyskusji: Skargi do UOKiK na fuzję Play i UPC Polska. „Dotyczą m.in. spadku jakości usług”

30 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
WściekłyChopin
Potwierdzam. Operator Play, ma słabą ofertę tv, dlatego zrezygnowałem z tej oferty, a internet ma problemy często. Albo zrywa połączenie, albo śmiga żółwikiem.
odpowiedź
User
...
Tak jak było szkoda wyjścia Wizji TV, tak szkoda i UPC. No ale nie zmusimy Amerykanów do udziału w polskim rynku, zwłaszcza że 5a5inalia trwają w najlepsze...
odpowiedź
User
Eh
Też nie jestem zadowolony z tych zmian, oferty to jakiś żart. Do tego wszystko drożej, a instalator nagle płatny. Zdecydowałem, że nie przedłużam umowy, rezygnuje i uciekam stąd. UPC była jedną z moich ulubionych marek w Polsce. Eh
odpowiedź