SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kluby pierwszej ligi piłkarskiej z przychodami prawie 107 mln zł za 2017 rok, 82 proc. pochodzi z ze źródeł komercyjnych

Łączne przychody operacyjne klubów grających w rozgrywkach Pierwszej Ligi Piłkarskiej w ubiegłym roku wyniosły 106,6 mln zł. Największym źródłem zysków klubów 1 Ligi są przychody komercyjne. Najbogatszym klubem w zestawieniu jest GKS Katowice, który zarobił 12,4 mln zł - wynika z analizy Deloitte i PZPN.

Kluby 1 ligi polskiej piłki nożnej w ubiegłym roku osiągnęły z działalności operacyjnej 106,6 mln zł przychodów. Dodatkowe 5,42 mln zł to wpływy z tytułu transferów zawodników (w tym 1,88 mln zł na rynku zagranicznym). Pierwsze pięć drużyn rankingu wygenerowało połowę przychodów całej ligi. - Z kolei pierwsza trójka może pochwalić się przychodami zbliżonymi do klubów z dolnej części Ekstraklasy, pod kątem finansowym pokazuje to potencjał na awans do najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce – ocenia Marcin Diakonowicz, partner, lider sports business group w Deloitte.

W ubiegłym roku najwięcej ze wszystkich zespołów 1 Ligi na transferach zarobił Górnik Łęczna – 2,08 mln zł, z czego 1,24 mln zł na transferach zagranicznych. Należy wziąć jednak pod uwagę, że jedną rundę w 2017 roku, klub z Łęcznej grał w Ekstraklasie, stąd wartość jego piłkarzy była wyższa. W podobnej sytuacji jest Ruch Chorzów, który również rok temu występował w Ekstraklasie i osiągnął przychody z tytułu transferów na poziomie 911 tys. zł, w tym 643 tys. zł na rynku zagranicznym. Na drugim miejscu, pod względem transferów krajowych uplasowało się Zagłębie Sosnowiec, którego łączne przychody w tym obszarze wyniosły 779 tys. zł.

GKS Katowice najbogatszym klubem 1 ligi

GKS Katowice z przychodami 12,4 mln zł był w ubiegłym roku najbogatszym klubem 1 ligi. 90 proc. tej sumy pochodzi ze źródeł komercyjnych (wpływy od miasta Katowice, z umów sponsorskich, reklam, sprzedaży koszulek, pamiątek klubowych itd.). Drugie miejsce zajął Górnik Łęczna, który osiągnął przychody na poziomie 10,7 mln zł.

– Klub z Łęcznej swoją wysoką pozycję zawdzięcza występom w Ekstraklasie w sezonie 2016/2017, po którym spadł do 1 Ligi. Na ostatnim miejscu na podium znalazła się Miedź Legnica z przychodami na poziomie 9,7 mln zł., która swój potencjał biznesowy połączyła ze sportowym, osiągając awans do wyższej ligi – zaznacza Przemysław Zawadzki, ekspert sports business group Deloitte.

Podium zamyka lider tabeli 1 ligi - Miedź Legnica, z przychodami na poziomie 9,7 mln zł.

1 liga a Ekstraklasa - porównanie przychodów

Łączne przychody klubów 1 Ligi w 2017 roku stanowią jedną piątą przychodów klubów Ekstraklasy w tym samym okresie. Zdecydowana większość (82 proc.) przychodów klubów 1 Ligi pochodzi z umów komercyjnych, podczas gdy w przypadku Ekstraklasy odsetek ten wynosi 49 proc.

W strukturze przychodów z transmisji obu lig, znacznie wyższy odsetek stanowią w Ekstraklasie (34 proc. wobec 11 proc. 1 ligi). Dni meczowe w obu ligach generują procentowo najmniejsze przychody (11 proc. Ekstraklasa, 7 proc. 1 liga).

Według danych Polskiego Związku Piłki Nożnej, na bieżąco z sytuacją tej klasy rozgrywkowej jest nawet 49 proc. fanów interesujących się meczami krajowymi. W przypadku Ekstraklasy odsetek ten jest tylko o 11 proc. wyższy.

–  Raport pokazuje jak naprawdę funkcjonują pierwszoligowe kluby w aspekcie biznesowym. Skoro 82 proc. przychodów ma źródło komercyjne, to znaczy, że osoby zarządzające klubami dobrze radzą sobie na rynku i rozumieją jak ważne jest pozyskiwanie środków na rozwój. Dla całej polskiej piłki ważne jest to, by zaplecze było silne, dynamiczne i realizowało swe zadania – mówi Martyna Pajączek, prezes zarządu Pierwszej Ligi Piłkarskiej i członek zarządu PZPN.

Widzów na stadionach mniej

Sezon 2017/2018 pod względem frekwencji w 1 Lidze okazał się nieco gorszy od poprzedniego, który był rekordowy. Średnio mecze pierwszoligowców oglądało 2 244 widzów, co jest wynikiem o 13 proc. niższym niż w sezonie 2016/2017. – Największą frekwencją minionego sezonu może pochwalić się Ruch Chorzów. Stadion przy ulicy Cichej gromadził średnio podczas meczu 4 629 kibiców, czyli o 28 proc. mniej niż w poprzednim sezonie. Wpływ na to z pewnością miał spadek Ruchu z Ekstraklasy, w której chorzowianie grali w sezonie 2016/2017 – mówi Łukasz Linek, ekspert Sports Business Group Deloitte.

Poza liderem jeszcze dwa kluby mogły pochwalić się frekwencją przekraczającą 4 000 osób na mecz. Są to Podbeskidzie Bielsko-Biała (4 275) oraz GKS Tychy (4 140).

Wynagrodzenia

Wynagrodzenia stanowią największą grupę kosztów w klubach piłkarskich. Optymalnie, poziom wynagrodzeń w stosunku do przychodów powinien wynosić 60 proc. W przypadku 1 Ligi piłkarskiej kluby o zbliżonym do optymalnego poziomie wskaźnika wynagrodzeń to: Stal Mielec (63 proc.), GKS Katowice (60 proc.) oraz Raków Częstochowa (57 proc.).

Z kolei kluby notujące niski poziom tego wskaźnika to: MKS Chojniczanka (50 proc.) oraz Wigry Suwałki (21 proc.).

Do grona klubów, które swoimi przychodami przekraczają optymalny poziom wskaźnika wynagrodzeń należą: Stomil Olsztyn (89 proc.), Miedź Legnica (84 proc.), Pogoń Siedlce, Chrobry Głogów (oba po 81 proc.), Odra Opole (73 proc.), GKS Tychy (72 proc.), Górnik Łęczna (72 proc.), Bytovia Bytów oraz Puszcza Niepołomice (po 70 proc.). Najwyższy poziom wynagrodzeń w stosunku do przychodów odnotowano w Zagłębiu Sosnowiec (189 proc.) oraz Podbeskidziu Bielsku-Białej (153 proc.).

Raport „1 Liga finansowa”, przygotowany przez Deloitte we współpracy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej i Pierwszą Ligą Piłkarską, oparty jest na wielkości przychodów klubów piłkarskich uczestniczących w rozgrywkach 1 Ligi w sezonie 2017/2018 za rok kalendarzowy 2017. Raport został sporządzony w oparciu o przychody klubów 1 Ligi, pochodzących z trzech źródeł: z dnia meczu (wpływy ze sprzedaży biletów, karnetów i cateringu), praw do transmisji oraz komercyjnych (wpływy reklamowe, sponsoring, sprzedaż gadżetów). Dane zostały dostarczone przez kluby i nie były weryfikowane przez Deloitte.

Dołącz do dyskusji: Kluby pierwszej ligi piłkarskiej z przychodami prawie 107 mln zł za 2017 rok, 82 proc. pochodzi z ze źródeł komercyjnych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl