Polsat Box traci abonentów. „Spadek satelity kompensuje IPTV i OTT”
W 2022 roku Polsat Box stracił 110 tys. klientów indywidualnych, głównie korzystających z płatnej telewizji. Podczas konferencji poświęconej wynikom finansowym wiceprezes Cyfrowego Polsatu Maciej Stec zapewniał, że ten sektor działalności jest stabilny, bo coraz więcej klientów korzysta z usług IPTV i OTT spółki.
Na koniec zeszłego roku liczba usług płatnej telewizji Cyfrowego Polsatu (RGU) zmalała z 5,26 do 5,05 mln. Liczba abonentów indywidualnych firmy zmniejszyła się z kolei z 6,047 do 5,934 mln. To spadek o 113 tys., spowodowany głównie segmentem płatnej telewizji. Mamy tam do czynienia za słabnącą pozycją telewizji satelitarnej.
Łączna baza klientów telewizyjnych firmy skurczyła się o 40 tys. i wynosiła 955 tys. Platforma Canal+ w czerwcu 2020 roku miała 2,7 mln abonentów. Od tego czasu nie podaje aktualnej liczby klientów. Nie wiadomo też ile osób regularnie płaci za korzystanie z serwisu streamingowego Canal+ online.
„Disney+ draguje naszą sprzedaż”
Stec podczas konferencji nie chciał podać ilu dokładnie abonentów satelitarnych stracił w 2022 roku Polsat Box. - My nie podajemy tego typu danych. Traktujemy telewizję jako jedną usługę. Dla każdego, wszędzie - stwierdził. Wiceprezes Cyfrowego Polsatu zapewnił jednak, że odbiór satelitarny usług firmy to tylko jedna z kilku możliwości. - Nasze usługi telewizyjne są stabilne. Patrzymy na tę telewizję globalnie. Spadek satelity kompensujemy telewizją przez internet, czyli IPTV i OTT – tłumaczył menadżer.
Na spadek ma mieć wciąż wpływ likwidacja iPli, która nastąpiła we wrześniu 2021 roku. Jak patrzymy na spadki w naszym segmencie telewizyjnym, to głównym powodem jest to, o czym już wspominałem. Kiedyś była sprzedawana iPla w telefonii mobilnej, czyli Plusie. Zamieniliśmy ją na Polsat Box Go i zmieniliśmy całkowicie podejście do oferty cenowej. Z telewizji o malutkim ARPU przeszliśmy na dwa kluczowe pakiety: Polsat Box Go Premium i Polsat Box Go Sport za odpowiednio 30 i 40 zł – przypominał Stec.
W czerwcu 2022 roku Grupa Polsat Plus zaczęła oferować pakiety z serwisem streamingowym Disney+. Stała się wyłącznym partnerem amerykańskiej platformy, co ma wpływać pozytywnie na sprzedaż.
- Streaming też jest naszą odpowiedzią. Mamy bardzo dobry rozwój Polsat Box Go. Nie ukrywam też, że draguje naszą sprzedaż kontent Disneya i Disney+ - mówił wiceszef Cyfrowego Polsatu.
Dużo większe spadki za oceanem
Z raportu Leichtman Research Group wynika, że najwięksi operatorzy płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych stracili w 2022 roku 5,88 mln abonentów. Dla porównania w 2021 roku baza klientów platform cyfrowych i sieci kablowych w USA skurczyła się o 4,70 mln osób. Wpływ na taki stan rzeczy ma konkurencja w postaci serwisów streamingowych, które można nabyć samodzielnie, bez długoterminowej umowy (np. Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video) i duża popularność piractwa IPTV za oceanem.
Platforma cyfrowa DirectTV ma obecnie 13,1 mln abonentów po utracie 1,5 mln w 2022 roku. W 2015 roku baza klientów tego operatora wynosiła 25,47 mln. Konkurencyjna platforma Dish Network ma obecnie 7,416 mln klientów, co oznacza spadek o 805 tys. W 2009 roku firma posiadała ponad 22 mln abonentów.
W naszej części świata, prawdopodobnie nie dojdzie do tak spektakularnych spadków. W ciągu pięciu najbliższych lat dostawcy płatnej telewizji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej stracą 2,093 mln abonentów. Z prognozy Digital TV Research wynika, że ich liczba spadnie z 75,458 mln w 2023 roku do 73,365 mln w 2028 roku. W badaniu uwzględniono największych polskich operatorów. Wzięto pod uwagę klientów takich firm jak, UPC, Vectra, Orange, Polsat Box, Canal+ i Netia.
W ub.r. grupa Cyfrowy Polsat przy wzroście przychodów sprzedażowych o 3,8 proc. do 12,91 mld zł osiągnęła 3,35 mld zł skorygowanego zysku EBITDA. Jej zysk netto pierwszy raz od 2018 roku był poniżej 1 mld zł, bo holding ponad trzy razy więcej wydał na obsługę zadłużenia. Ma 2 proc. abonentów mniej niż przed rokiem, ale każdy płaci prawie 4 proc. więcej.
Dołącz do dyskusji: Polsat Box traci abonentów. „Spadek satelity kompensuje IPTV i OTT”