Jak korzystamy z assistance?
Coraz więcej Polaków postrzega usługi assistance jako przydatne i oczekiwane. 82 proc. badanych uważa za przydatną usługę pomocy na drodze, 69 proc. usługę pomocy medycznej, a 64 proc. usługę assistance udzieloną podczas podróży zagranicznej - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Posiadanie ubezpieczenia assistance deklaruje obecnie 28 proc. respondentów, w porównaniu do 27 proc. w 2010 roku. Są to w większości osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem, powyżej 36. roku życia, zamieszkujące duże miasta. Wśród osób posiadających takie ubezpieczenie blisko 30 proc. deklaruje, że skorzystało z przysługujących im świadczeń assistance.
Podobnie jak w ubiegłych latach najwięcej ankietowanych posiada assistance związane z ubezpieczeniem komunikacyjnym (89 proc.). O 2 pkt. proc. w stosunku do roku 2010 zwiększyła się liczba ankietowanych posiadających assistance w ramach ubezpieczenia mieszkania (25 proc.), o 1 pkt. proc. medycznego (17 proc.), a o 4 pkt. proc. dołączone do produktu bankowego (16 proc.). W ciągu ostatniego roku dwukrotnie wzrosła natomiast liczba osób posiadających assistance w ramach gwarancji producenckiej dla auta – w tej chwili ma je 12 proc. respondentów.
W tym roku skorzystanie z usług assistance zadeklarowało 28 proc. respondentów, czyli 3 proc. więcej niż w 2010 roku. Wykorzystanie usług zależy od posiadanych pakietów assistance - 86 proc. osób posiadających assistance skorzystało z usługi holowania auta i pomocy drogowej, 12 proc. z pomocy medycznej, 10 proc. z domowej pomocy (m.in. hydraulika i ślusarza), a 5 proc. z pomocy w trakcie podróży zagranicznej.
Podobnie jak w poprzednim roku 65 proc. ankietowanych wskazało, iż ubezpieczenie assistance dołączane do produktu bankowego uatrakcyjnia ten produkt. Połowa respondentów deklaruje, że bogaty pakiet assistance skłoniłby ich do częstszego korzystania z innych usług banku.
W badaniu widać również różnice w podejściu kobiet i mężczyzn do assistance. Mężczyźni zdecydowanie częściej deklarują posiadanie assistance (35 proc. badanych mężczyzn w stosunku do 21 proc. kobiet). Podczas gdy mężczyźni najczęściej wykorzystują usługi związane z assistance samochodowym, kobiety częściej posiadają i chętniej korzystają z assistance dodawanego do ubezpieczenia mieszkania, ubezpieczenia medycznego i produktów bankowych.
W badaniu widać również wzrost odsetka Polek, które posiadają assistance związany z produktem bankowym – w 2010 roku było to niecałe 16 proc., a w tegorocznej ankiecie 19 proc. kobiet zadeklarowało posiadanie takiego assistance. 7 proc. więcej kobiet niż mężczyzn postrzega też assistance jako element uatrakcyjniający produkt bankowy.
W porównaniu do ubiegłych lat istotnie wzrosła liczba badanych, którzy postrzegają usługi assistance jako przydatne. 82 proc. badanych uważa za przydatną usługę holowania auta i pomocy drogowej (73 proc. w 2010 r.), 69 proc. usługę pomocy medycznej (56 proc. w 2010 r.), a 64 proc. pomoc udzieloną podczas podróży zagranicznej (50 proc. w 2010 r.).
52 proc. badanych jest skłonnych wykupić za dodatkową opłatą assistance medyczny. W porównaniu z rokiem 2010 wzrosła liczba ankietowanych zainteresowanych kupnem za dodatkową opłatą assistance samochodowego – 49 proc. (47 proc. w 2010 r.), a także turystycznego – 31 proc. (29 proc. w 2010 r.). Blisko 1/3 badanych deklaruje również zainteresowanie wykupieniem assistance przez internet – największą grupę zainteresowanych stanowią mężczyźni do 35. roku życia mieszkający w dużych miastach.
Osoby, które nie posiadają assistance, kojarzą tego rodzaju usługi głównie z pomocą na drodze (74 proc. wskazań), z innymi formami pomocy (41 proc.) oraz z pomocą podczas podróży zagranicznej (28 proc.).
W badaniu widać również jak zmieniają się preferencje klientów w zakresie sposobu informowania o usługach assistance dodawanych do innych produktów (np. ubezpieczenia, produktu bankowego, gwarancji auta). Zdecydowanie mniej osób niż w ubiegłych latach wskazało na informacje udzielane przez przedstawiciela firmy jako preferowane (43 proc. w porównaniu do 58 proc. w 2010 r.). Na e-mail wskazało 41 proc. badanych (39 proc. w 2010 r.), 39 proc. na ulotki informacyjne (34 proc. w 2010 r.), 36 proc. na telefon (29 proc. w 2010 r.), a 22 proc. na informacje dołączane do wyciągów bankowych (21 proc. w 2010 r.).
Trzecie coroczne badanie assistance Europ Assistance Polska zrealizowane zostało w marcu 2011 roku na reprezentatywnej grupie ponad 2000 Polaków. Na zlecenie i na podstawie kwestionariusza pytań opracowanego przez Europ Assistance Polska zrealizowała je firma badawcza ARC Rynek i Opinia. Celem badania było określenie jak zmienia się świadomość assistance wśród Polaków, a także sposób i częstotliwość korzystania z tych usług.
Dołącz do dyskusji: Jak korzystamy z assistance?