Ubyło reklam w prawicowej prasie. „Do Rzeczy” straciło więcej niż „Sieci”
Analiza danych reklamowych za styczeń br. pokazuje, że prawicowe tytuły notują spadki przychodów z reklam. Dzieje się tak głównie z powodu mniejszych wydatków spółek państwowych. Jedynie “Gazeta Polska” zarobiła na reklamach drugie tyle co przed rokiem - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
W monitoringu reklamowym Kantar Media znajduje się tylko 5 tytułów prawicowych. Są to: „Gazeta Polska Codziennie”, „Sieci”, „Gazeta Polska”, „Do Rzeczy” i „Nasz Dziennik”. Tytuły te w styczniu zarobiły łącznie na reklamach 11,58 mln zł - to 8,8 proc. mniej w porównaniu do stycznia 2023 roku (dane cennikowe netto, bez rabatów, Kantar). Cztery spośród nich – poza „Gazetą Polską” - zmniejszyły wpływy z reklam rdr.
Wpływy z reklam „Gazety Polskiej Codziennie” zmalały o 20,3 proc., do 3,5 mln zł; „Sieci – o 15,1 proc., do 3,31 mln zł; „Do Rzeczy” – o 35,8 proc., do 1,59 mln zł; „Naszego dziennika” – o 22,6 proc., do 558,2 tys. zł. Jedynie „Gazeta Polska” zarobiła więcej niż przed rokiem, i to dużo – reklamodawcy wydali w niej 2,62 mln zł, po wzroście rok do roku o 116,6 proc.
Mniej reklam państwowych firm
Wśród pięciu największych reklamodawców „Gazety Polskiej Codziennie” w styczniu 2023 roku były: Orlen (700,8 tys. zł), Bank Pekao (118,8 tys. zł) i PGE Polska Grupa Energetyczna (118,8 tys. zł). W styczniu tego roku w dzienniku tym nie reklamowała się już żadna z nich. Wśród największych tegorocznych reklamodawców tego tytułu są natomiast: Fundacja Niezależne Media (1,21 mln zł), Srebrna Spółka (859,2 tys. zł), Niezależne Wydawnictwo Polskie (413,1 tys. zł), Słowo Niezależne (298,4 tys. zł) i Związek Banków Polskich (254,4 tys. zł).
W „Do Rzeczy” w styczniu 2023 roku w czołówce reklamodawców były: Narodowy Bank Polski (206,6 tys. zł) i Orlen (128,7 tys. zł). W tym roku w magazynie tym reklamowały się: Telewizja Niezależna (487,63 tys. zł), Wprost Agencja Wydawniczo-Reklamowa, która ma tego samego wydawcę, czyli spółkę PMPG (255,31 tys. zł), Wydawnictwo M (141,57 tys. zł), Narodowy Bank Polski (141,57 tys. zł) i OAK Property (141,57 tys. zł).
Z kolei w „Gazecie Polskiej” przed rokiem wśród największych reklamodawców były takie firmy, jak: NBP (210 tys. zł), Orlen (102 tys. zł) i Bank Pekao (69 tys. zł). W styczniu tego roku są to: Fundacja Niezależne Media - udziałowiec TV Republika (640,8 tys. zł), Telewizja Niezależna (533 tys. zł), Totalizator Sportowy (307 tys. zł), Srebrna Spółka (302 tys. zł) i NBP (207 tys. zł).
“Nasz Dziennik” bez reklam spółek państwowych, w “Sieci” nadal były
W „Naszym Dzienniku”, zarówno przed rokiem, jak i obecnie nie było żadnych reklam państwowych firm. Na łamach tytułu promują się tam m.in. Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Gama Producent Wyrobów Medycznych czy Akademia Kultury Społecznej i Medialnej Toruń.
Jedynym tytułem prawicowym z omawianych w naszym tekście, w którym nadal reklamują się państwowe firmy jest magazyn „Sieci”. W styczniu na jego łamach pojawiły się reklamy: Orlenu (za 869 tys. zł), Totalizatora Sportowego (479 tys. zł), firmy Enea (471 tys. zł, Alior Banku (330 tys. zł) i Polskiej Fundacji Narodowej (330 tys. zł).
Dołącz do dyskusji: Ubyło reklam w prawicowej prasie. „Do Rzeczy” straciło więcej niż „Sieci”