TVP i Polsat zapłaciły więcej podatku dochodowego niż TVN, a spółki Amazona niż Google i Facebook. Na czele Play i Allegro
W branży mediów, technologii i telekomunikacji najwięcej podatku dochodowego za ub.r., po ponad 200 mln zł, zapłaciły operator sieci Play i Allegro.pl. Telewizja Polska i Polsat oddały fiskusowi nieco więcej niż TVN, bardzo mało w porównaniu do przychodów zapłaciły Orange Polska i T-Mobile Polska, a nic nie zapłaciły m.in. Cinkciarz.pl i Empik - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
Według zestawienia opublikowanego przez Ministerstwo Finansów spółka P4, operator sieci Play, w ub.r. zapłacił 296,15 mln zł podatku CIT przy całkowitych wpływach w wysokości 7,53 mld zł i dochodach wynoszących 1,56 mld zł. Telekom na początku br. opuścił warszawską giełdę, po tym jak pod koniec ub.r. 97 proc. jego akcji za 9,6 mld zł przejął francuski koncern Grupa Iliad.
Drugą pozycję wśród największych płatników CIT zajęło Allegro.pl, które w ub.r. przy 4,1 mld zł wpływów i 1,23 mld zł dochodów oddało fiskusowi 232,77 mln zł. Spółka Allegro, do której oprócz Allegro.pl należą m.in. Ceneo.pl i eBilet Polska, od października ub.r. jest notowana na warszawskiej giełdzie, w pierwszej połowie br. osiągnęła wzrost przychodów o 51,7 proc. do 1,77 mld zł i zysku netto ze 195,7 do 289,6 mln zł. Samo Ceneo.pl w ub.r. zapłaciło 26,07 mln zł
Na trzecim miejscu jest inny telekom - Polkomtel, operator sieci Plus. W ub.r. poniósł 196,58 mln zł kosztów podatku dochodowego, osiągając 7,37 mld zł wpływów i 1,06 mld zł dochodów.
Mało podatku dochodowego od T-Mobile i Orange Polska
Wielokrotnie mniej podatku dochodowego zapłacili pozostali dwaj czołowi operatorzy telekomunikacyjni, należący do zagranicznych koncernów i działający w oparciu o globalne marki. Orange Polska przy 11,84 mld zł przychodów i 204,5 mln zł dochodów oddał fiskusowi 146,9 tys. zł, natomiast T-Mobile Polska miał 9,11 mld zł wpływów, 956,3 mln zł dochodów i 10,4 tys. zł zapłaconego podatku dochodowego.
W zestawieniu płatników CIT jest też kilku producentów sprzętu telekomunikacyjnego. Huawei Polska zapłacił 30,56 mln zł podatku dochodowego (miał 3 mld zł wpływów i 164,8 mln zł dochodów), Motorola Solutions Systems Polska - 2,4 mln zł (przy 43,8 mln zł dochodów), a Nokia Solutions and Networks przy 2,5 mld zł przychodów i 202,9 mln zł dochodów nie zapłaciła nic.
Emitel, który wraz ze spółkami zależnymi tworzy grupę podatkową, przy 466,51 mln zł wpływów i 193,61 mln zł dochodów zapłacił 36,72 mln zł podatku CIT, natomiast należący do Skarbu Państwa Exatel zanotował 378,99 mln zł wpływów, 1,46 mln zł dochodów i nie zapłacił fiskusowi ani złotówki.
TVP i Polsat z wyższymi kosztami podatkowymi niż TVN
W zestawieniu poza Polkomtelem jest kilka innych firm z holdingu Zygmunta Solorza. Cyfrowy Polsat, od września br. działający pod marką Polsat Box, zapłacił w ub.r. 85,25 mln zł CIT (przy 450,44 mln zł dochodów), Telewizja Polsat - 66,75 mln zł (przy 355,71 mln zł dochodów), a Aero2 (niebawem zostanie wchłonięte przez Polkomtel) - 603,3 tys. zł (przy 3,17 mln zł dochodów).
Telewizja Polsat zapłaciła nieco mniej podatku dochodowego niż Telewizja Polska, która przy 4,72 mld zł wpływów i 541,31 mln zł dochodów oddała fiskusowi 71,35 mln zł.
Natomiast TVN zapłacił 66,54 mln zł CIT (przy 380,19 mln zł dochodów), jego biuro reklamowe TVN Media - 28,35 mln zł (przy 246,35 mln zł dochodów), Telewizja Puls - 7,08 mln zł (przy 37,34 mln zł dochodów), a HBO Polska - 1,19 mln zł (6,24 mln zł dochodów). W ogóle podatku dochodowego nie zapłacił Canal+ Polska.
W przypadku Eurozetu, funkcjonującego jako grupa podatkowa, CIT wyniósł 7,48 mln zł, a w przypadku Bauer Media Invest, kontrolującej Wydawnictwo Bauer i Grupę RMF, a do połowy ub.r. także Grupę Interia (sprzedaną Polsatowi) - 31,36 mln zł. Natomiast Polskie Radio przekazało fiskusowi 2,69 mln zł.
Amazon zapłacił więcej niż Facebook i Google
Z wydawców internetowych drugie miejsce po Allegro wśród płatników CIT zajmuje OLX, który w ub.r. przy 819,66 mln zł przychodów i 454,63 mln zł dochodów oddał fiskusowi 86,18 mln zł.
Grupa Pracuj zapłaciła 23,21 mln zł podatku dochodowego, Bonprix - 11,37 mln zł, a Answear.com (od stycznia br. obecny na giełdzie) - 1,89 mln zł.
Spośród globalnych koncernów internetowych obecnych w Polsce największym płatnikiem jest Amazon, który od paru lat poprzez spółki zależne rozwija u nas centra dystrybucyjne, wiosną ub.r. uruchomił w pełnej wersji swój e-sklep. W ub.r. Amazon Fulfillment Poland zapłacił 44,51 mln zł CIT (przy 3,69 mld zł wpływów i 240,96 mln zł dochodów), a Amazon Development Center Poland - 4,25 mln zł (242,67 mln zł wpływów i 22,4 mln zł dochodów).
Google Poland oddał naszemu fiskusowi 18,06 mln zł, Facebook Poland - 5,68 mln zł, Zalando Opco Polska - 1,53 mln zł, a Zalando Logistics Operations Polska - 1 mln zł.
Wolters Kluwer Polska przed RASP, Starcom na czele agencji mediowych
Z wydawców internetowo-prasowych największy podatek dochodowy poniósł w ub.r. Wolters Kluwer Polska - 15,05 mln zł przy 246,46 mln zł wpływów i 79,25 mln zł dochodów. Ringier Axel Springer Polska zapłacił 8,21 mln zł CIT, Time (wydawca „Super Expressu” i broker reklamowy rozgłośni radiowych) - 4,6 mln zł, a Polska Press - 176,9 tys. zł.
Kolporter oddał fiskusowi 4,22 mln zł, natomiast Ruch i Garmond Press zanotowały straty i nie zapłaciły podatku dochodowego.
W rankingu jest kilka agencji mediowych: Starcom zapłacił 9,66 mln zł CIT, GroupM - 3,85 mln zł, Havas Media - 3,25 mln zł, OMD - 2,22 mln zł, Initiative Media Warszawa - 2,19 mln zł, Zenith Poland - 1,29 mln zł, natomiast Wavemaker, Vizeum Polska i Mediacom Warszawa - poniżej 1 mln zł.
Rentowność kin mocno w dół
Mocno zmalały wyniki czołowych operatorów kinowych, których działalność w dużym stopniu ograniczyły obostrzenia epidemiczne. Przychody Multikina zmalały z 419,19 do 302,84 mln zł, dochody ze 100,62 do 28,5 mln zł, a kwota zapłaconego CIT - z 11,98 do 5,29 mln zł.
Cinema City zanotowało spadek przychodów z 847,15 do 391,76 mln zł i 76,35 mln zł strat, w związku z czym w ogóle nie zapłaciło w ub.r. podatku dochodowego. Podobnie było w przypadku Agory, której duża część działalności to kina Helios: wpływy zmalały z 1,28 mld zł do 883,43 mln zł, a straty wyniosły 39,42 mln zł. Za to w 2019 roku Cinema City oddało fiskusowi 19,12 mln zł, a Agora - 11,44 mln zł
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wśród firm z zerowym CIT w ub.r. jest też Wirtualna Polska Media, przy czym cała Wirtualna Polska Holding w ub.r. oddała fiskusowi prawie 10 mln zł - osiągnęła 632,3 mln zł przychodów, 91,4 mln zł zysku brutto o 81,7 mln zł zysku netto.
Z kolei grupa kapitałowa Empik zanotowała spadek przychodów o 6,7 proc. do 1,81 mld zł i wyniku netto z 37,96 mln zł zysku do 90,27 mln zł. Natomiast Garmond Press w sierpniu br. zaczął postępowanie układowe, w ramach którego chce umorzyć wierzycielom 30-40 proc. zaległych zobowiązań.
Dołącz do dyskusji: TVP i Polsat zapłaciły więcej podatku dochodowego niż TVN, a spółki Amazona niż Google i Facebook. Na czele Play i Allegro