SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Telewizja w hotelach, czyli nietypowe urządzenia „odporne na pomysły gości”

Podczas ferii, wakacji czy delegacji na hotelowych telewizorach oglądamy najczęściej kanały naziemne, informacyjne i muzyczne. Przeważnie przez wewnętrzną sieć kablową. Ekspert od telewizji hotelowej Piotr Morawski wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że nie można zastosować zwyczajnych urządzeń, znanych ze sklepów ze sprzętem elektronicznym.

Pokój hotelowy z telewizorem (fot. Qubus Hotel)Pokój hotelowy z telewizorem (fot. Qubus Hotel)

Telewizor to nieodłączny element większości pokoi hotelowych. Oferta programowa w nich dostępna jest zróżnicowana. Są jednak stacje, które można znaleźć w każdej dbającej o zadowolenie klientów placówce. To na przykład najważniejsze kanały naziemne (TVP1, TVP2, TVN, TVN7, Polsat, TV4) i informacyjne typu TVP Info, CNN, TVN24.

- Kanały naziemne i satelitarne wchodzące w skład portfolio Warner Bros. Discovery w Polsce udostępniane są w hotelowych sieciach kablowych zarówno w ramach dystrybucji własnej, jak i przez partnerów zewnętrznych. Największym zainteresowaniem ze strony zarządców hoteli i ich gości cieszą się kanały naziemne oraz informacyjne – informuje Wirtualnemedia.pl biuro prasowe TVN Warner Bros. Discovery.

Tylko Polonia 1 w ofercie

Goście hotelowi lubią też oglądać w pokojach teledyski. - Przede wszystkim największą popularnością w hotelach cieszą się kanały muzyczne oraz informacyjne z racji aktualnej sytuacji na świecie. Jest to również podyktowane dużą ilością obcokrajowców, jak na przykład uchodźcy z Ukrainy – przypomina w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Barbara Guźniczak, CEO firmy Pasjatv, która zajmuje się dystrybucją kanałów telewizyjnych w sieciach kablowych i na platformach cyfrowych. Na stronie firmy można wyczytać, że dla hoteli oferuje ona m.in. katarską telewizję Al Jazeera, muzyczne kanały Music Box, Classica, djaazz, iConcerts oraz erotyczne Hustler HD, Blue Hustler i Hustler TV.

Niekiedy podczas pobytu można oglądać stacje z droższych pakietów operatorów płatnej telewizji. - Kilka programów jest odkodowanych (np. TVN24, pakiet Canal+). Zaś sygnał telewizyjny rozprowadzany jest po hotelu wewnętrzną instalacją kablową. Ciekawostką w naszych Hotelach SPA Dr Irena Eris jest wewnętrzny kanał firmowy, na którym są zamieszczone filmy promujące wszystkie trzy hotele działające w grupie oraz filmowe relacje z corocznych cyklicznych wydarzeń kulinarnych, odbywających się w ramach projektu Dr Irena Eris Tasty Stories – w Hotelu SPA Dr Irena Eris Krynica Zdrój oraz w Hotelu SPA Dr Irena Eris Wzgórza Dylewskie - zdradza Wirtualnemedia.pl Jarosław Piotrowski, kierownik ds. technicznych, Hoteli SPA Dr Irena Eris.
Choć na przykład Hotel Hilton w Gdańsku, udostępnia gościom telewizory 4K, to w większości hoteli dominują sprzęty HD i Full HD. - Wszystkie hotele należące do grupy Zdrojowa Hotels oferują telewizję w rozdzielczości Full HD. Goście mają dostęp do długiej listy kanałów, wliczając w to liczne kanały telewizji międzynarodowych. Oferta obejmuje zatem programy po polsku, angielsku oraz w wielu innych językach, na co szczególnie zwracają uwagę goście z zagranicy. Nie brakuje kanałów o tematyce typowo sportowej albo kulturalnej - zapewnia Wirtualnemedia.pl Łukasz Sękowski, dyrektor finansowy i członek zarządu Zdrojowa Hotels.

Na znacznie gorszą ofertę polskojęzycznych stacji lub jej brak mogą liczyć Polacy na zagranicznych wyjazdach.  Jeśli ktoś nie lubi przeglądać miejscowych kanałów, to najczęściej może oglądać tylko TVP Polonia, TVP Info czy TV Trwam. Te kanały prowadzą niekodowaną emisję na pozycjach orbitalnych Hot Bird 13E i Astra 19,2E, więc są często dodawane w hotelach odwiedzanych przez polskich turystów. Zapytaliśmy o ofertę dla Polaków kilkanaście placówek w Egipcie, Turcji, Hiszpanii i Włoszech. Odpowiedziały jedynie dwa hotele. – Mamy tylko Polonię 1 – poinformował AMC Royal Hotel & Spa w egipskiej Hurghadzie. Hotel Side Crown Sunshine z Turcji po pytaniu o polskie stacje wskazał z kolei niemieckie: ARD, ZDF, RTL, Pro7, Sat.1, Kika, Super RTL, Sky.

Netfliksa nie obejrzymy w każdym hotelu

Choć telewizor jest standardem w hotelowym pokoju, to gorzej z dostępem do serwisów streamingowych. Najczęściej jest możliwy w obiektach z wyższym standardem. Goście tych tańszych muszą zadowolić się seansem na ekranie własnego laptopa czy smartfona. - Tylko w nielicznych hotelach skorzystamy z serwisów strumieniowych takich jak Netflix czy Prime Video, które oferują kontent w  rozdzielczości 4K. Wynika to z powodów prawnych, dlatego brak jest odpowiednich aplikacji w telewizorach hotelowych lub też technicznych. Rozwiązania umożliwiające odtwarzanie własnych treści na ekranie telewizora w pokoju gościa to nadal jeszcze rzadkość w hotelach. Mimo, że coraz więcej gości wyraża chęć oglądania swoich ulubionych programów i filmów na ekranie telewizora w hotelu. W myśl obowiązującej zasady „Bring Your Own Content” - mówi Wirtualnemedia.pl Piotr Morawski, menadżer ds. technicznych iBeeQ, firmy specjalizującej się w dostarczaniu rozwiązań multimedialnych i telewizji do hoteli.

Nie brakuje jednak obiektów, które chcą z dostępu do multimediów uczynić atut. - Hotele sieciowe (Hilton, Radisson) oraz kołobrzeski Marine Hotel & Ultra Marine posiadają w swojej ofercie zestawy kina domowego z Hi-Fi. Wyjątkową ofertę audiowizualną tych placówek dopełnia dostęp do Netfliksa - wyjaśnia Sękowski. We wspomnianym wcześniej Hiltonie można skorzystać z przystawki Google Chromecast i odtwarzać na dużym ekranie treści z telefonu.

- Część  naszych odbiorników jest podłączona do Internetu, co umożliwia Gościom korzystanie z takich serwisów internetowych jak np. YouTube. W niektórych obiektach, zapewniamy także funkcjonalność  tzw. „screen mirroringu” dając naszym Gościom możliwość wyświetlania ich prywatnego kontentu (np. zdjęć, filmów, streamingu) z  telefonów komórkowych na ekranie telewizora. Ze względu na to, że jest to tylko wyświetlenie kontentu bez przenoszenia danych,  ich bezpieczeństwo jest 100 procentowe. Jeżeli chodzi o ofertę programową , to udostępniamy ją wyłącznie w najlepszej, cyfrowej jakości zarówno naziemną jak i satelitarną - tłumaczy Wirtualnemedia.pl Marcin Kaczkowski, dyrektor działu IT Qubus Hotel Management.

Zobacz także: Na świecie są kanały z rodeo, militarne i kryminalne dla kobiet. Jakich TV nie ma w Polsce?

Zwykły telewizor może nie zdać egzaminu

Urządzenia wykorzystywane w hotelach powinny być bardziej odporne na uszkodzenia aniżeli te w zwykłych gospodarstwach domowych. - Telewizory z jakimi możemy się spotkać w hotelach, tylko z pozoru wyglądają jak te z marketów RTV. Różnica tkwi w szczegółach, których na pierwszy rzut oka nie widać. Przede wszystkim budowa samego telewizora. Telewizory hotelowe są przeznaczone do pracy w innych niż domowe warunkach. Muszą być odporne na wszelkie „niespodzianki” i „pomysły” gości – wyjaśnia Morawski.

Wiele hoteli, jak wspomniane wcześniej placówki SPA Dr Irena Eris, udostępniają gościom wewnętrzne kanały i inne treści promocyjne, które niekiedy mogą zapewnić im dodatkowe przychody. - Najważniejsza różnica to oprogramowanie, które z jednej strony stanowi duże ułatwienie w codziennej eksploatacji telewizji np. centralne zarządzanie telewizorami lub przenoszenie ustawień telewizora za pomocą USB. Z drugiej strony zmienia telewizor w doskonałe narzędzie marketingowe i informacyjne. Spersonalizowane powitanie gościa, propozycje usług i atrakcji w hotelu, możliwość komunikacji pomiędzy gościem a hotelem, a nawet sterowanie urządzeniami i oświetleniem w pokoju. To tylko nieliczne możliwości telewizorów. Wszystko zależy od oprogramowania i możliwości integracji z innymi systemami w hotelu -  wylicza przedstawiciel firmy iBeeQ. Hotele mogą więc na kanałach planszowych czy z klipami wideo prezentować menu dodatkowo płatnej restauracji albo wycieczki w okolicy.

Zobacz także:  Kanały informacyjne uszkadzają telewizory? „Ryzyko wyeliminowane"

Zazwyczaj potrzebna stacja czołowa

Najtańsza dla hotelarzy możliwość kanałów to antena zbiorcza do naziemnej telewizji cyfrowej. Jest ona popularna w najtańszych obiektach. Bardzo często spotykane są też wewnętrzne sieci kablowe.- Każda sieć telewizyjna w hotelu czy pensjonacie to swojego rodzaju sieć telewizji kablowej. Obojętnie czy zbudowana jest tradycyjnie antenowym kablem koncentrycznym - DVB czy nowocześnie na strukturze komputerowej sieci LAN – IPTV. Dobór odpowiedniego rozwiązania zależy od wielkości obiektu i wymagań dotyczących telewizji. Najtańszym wariantem telewizji w hotelu to udostępnienie kanałów telewizji naziemnej. Wprowadzenie do oferty kanałów satelitarnych wymaga zakupu telewizorów z wbudowanym odbiornikiem satelitarnym i odpowiednio przygotowanego okablowania lub instalacji stacji czołowej. Koszt stacji czołowej to wydatek od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. W zależności od oferty programowej jaką hotel chciałby udostępnić swoim gościom. Często jednak taki wariant jest tańszy niż zakup czy wymiana kilkudziesięciu czy kilkuset telewizorów we wszystkich pokojach – wyjaśnia Morawski.

Zdaniem eksperta rozwiązania IPTV są w tej chwili najdroższe. - Ogólną cenę rozwiązania IPTV podnosi zakup odpowiednich telewizorów z wbudowanym odbiornikiem IP. Lub co w przypadku hotelu nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem, montaż dodatkowych Set Top Boxów, niepoprawnie nazywanych „dekoderami”. W rozwiązaniu IPTV stacja czołowa staje się nieodzownym elementem instalacji. Nawet do odbioru wyłącznie podstawowych kanałów dostępnych w telewizji naziemnej. Bardzo ważnym elementem instalacji IPTV są przełączniki czyli switche. Nie każde urządzenie nadaje się do telewizji IP. Ilość przełączników, a co za tym idzie koszt instalacji IPTV wzrasta wraz z wielkością hotelu. Zainwestowane w ten sposób pieniądze zwrócą się w postaci pełnej  kontroli nad siecią, co w przypadku aktualizacji oprogramowania czy zmiany listy kanałów ma duże znaczenie. O wszelkiego rodzaju awariach czy problemach nie wspomnę – wyjaśnia przedstawiciel iBeeQ.  Niektóre hotele są położone z dala od miast albo w górach. Trudniej tam o dobre łącza internetowe, a koszt zainstalowania światłowodu może przekroczyć kilkadziesiąt tysięcy złotych. Oferowanie kanałów satelitarnych przez wewnętrzną „kablówkę” może okazać się tańsze i gwarantować bardziej stabilny odbiór.

Swoje usługi dla hoteli oferuje też operator kablowy UPC. 

- Telewizja UPC Biznes uwzględnia rozmiar i specyfikę obiektu, oraz potrzeby gości hotelowych. Na tej podstawie, indywidualnie dobieramy odpowiednie rozwiązania techniczne bazujące na stacjach czołowych (mini-HeadEndach), dekoderach lub modułach CI+ instalowanych u Klienta. Dostarczamy również odbiorniki TV wraz z montażem telewizji hotelowej. Oferta UPC Biznes uwzględnia również specyficzne oczekiwania obiektów hotelarskich takie jak m.in: udostępnianie programów radiowych, możliwość dołączenia lokalnych źródeł sygnału (np. lokalny kanał hotelowy), sygnał satelitarny i naziemny, udostępnianie programów radiowych, np. z sal konferencyjnych w hotelu, udostępnianie EPG - można przeczytać na stronie firmy. UPC zapewnia, że posiada już niezbędne umowy z nadawcami.

Dołącz do dyskusji: Telewizja w hotelach, czyli nietypowe urządzenia „odporne na pomysły gości”

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kliken
W campanile byl kiedys Canal+, cenilem to sobie u nich. Teraz co prawda jest ale kino+ i planete+.
odpowiedź
User
Zaintrygowany
Na zachodniej Ukrainie pełno wolnych miejsc w hotelach, czekają na turystów - dlaczego więc Ukraińcy siedzą w hotelach w Polsce?
odpowiedź
User
Saszka
Na zachodniej Ukrainie pełno wolnych miejsc w hotelach, czekają na turystów - dlaczego więc Ukraińcy siedzą w hotelach w Polsce?

Bo tam jest wojna, panjał?
odpowiedź