Ponad 13 mln dolarów od Google dla organizacji fact-checkingowych w Europie
Google ogłosiło nowe inicjatywy, które mają wesprzeć edukację medialną i walkę z dezinformacją w Europie Środkowo-Wschodniej. Podczas wtorkowego spotkania organizacji i instytucji walczących z dezinformacją, koncern ogłosił przekazanie grantu w wysokości 13,2 miliona dolarów dla Międzynarodowej Sieci Fact-Checkerów - International Fact-Checking Network (IFCN). Za ten grant stworzony zostanie Globalny Fundusz Fact-checkingowego, którego członkiem jest m.in. polskie Stowarzyszenie Demagog.
Google informuje, że powoływany Globalny Fundusz Fact-checkingowy będzie miał za zadanie wsparcie działania sieci 135 organizacji z 65 krajów, działających w ponad 80 językach. Lecz to nie koniec. Jednocześnie bowiem należący do koncernu YouTube uruchamia specjalną inicjatywę edukacji medialnej pn. „Naciśnij Pauzę” (Hit Pause). Ma to pomóc internautom ocenić, czy treści, które oglądają lub przekazują dalej wykorzystują techniki manipulacji by szerzyć dezinformację. Kampania edukacyjna będzie uruchamiana w kolejnych krajach europejskich w najbliższych miesiącach.
Koncern przekazał ponadto grant w wysokości 2,5 miliona dolarów fundacji TechSoup, który pozwoli na stworzenie funduszu akceleracyjnego dla organizacji walczących z dezinformacją. W ostatnim czasie IPSOS opublikował również badania sprawdzające w jakim stopniu obywatele krajów Europy Środkowo-Wschodniej są narażeni na dezinformację. Te badania to pierwszy z serii projektów prowadzonych we współpracy z Central European Digital Media Observatory (CEDMO), hubem badawczo-monitorującym działającym na Uniwersytecie Karola w Pradze, i wspieranych przez Google.
Komórka Jigsaw z kampanią zwalczającą dezinformację
Zespół Jigsaw, prowadzący w Google badania i tworzący technologie w zakresie walki z cyfrowymi zagrożeniami, opracował nowe sposoby przeciwdziałania dezinformacji. Wystartowała też specjalna kampania w Polsce i innych krajach regionu, prezentująca w najpopularniejszych mediach społecznościowych (np. Instagram) oraz na YouTube serię filmów, mających na celu w wyprzedzający sposób uczulać odbiorców na retorykę skierowaną przeciwko uchodźcom, pomagać im zidentyfikować tak skonstruowaną dezinformację i odrzucać jej przekazy.
Już w kwietniu Google zapowiadało nowy sposób walki z dezinformacją w sieci. W jej ramach koncern udostępnia w wyszukiwarce wiarygodne źródła, dotyczące konkretnych informacji oznaczone etykietą „najczęściej cytowane”. Na początek opcja widoczna jest dla użytkowników w Stanach Zjednoczonych. W marcu br. będąc w Polsce, Sundar Pichai (szef holdingu Alphabet i należącego do niego Google’a) zadeklarował z kolei, że kierowana przez niego firma zainwestuje dodatkowe 10 mln dol. na rzecz nowych partnerstw z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego, by wspierać fact-checking i w ten sposób zapobiegać dezinformacji.
Z kolei we wrześniu br. koncern zapowiedział, że skutecznie usunie ze swojej sieci reklamowej możliwość publikowania materiałów promocyjnych marek na rosyjskich stronach publikujących dezinformację na temat wojny w Ukrainie.
Dołącz do dyskusji: Ponad 13 mln dolarów od Google dla organizacji fact-checkingowych w Europie