GIF nakazał Aflofarmowi wycofanie reklamy tabletek Neosine
Główny Inspektorat Farmaceutyczny po tym, jak zażądał wstrzymania reklam syropu dla dzieci Neosine, nakazał jego producentowi, firmie Aflofarm Farmacja Polska, wstrzymanie emisji spotu promującego tabletki Neosine dla dorosłych, uznając, że wprowadza on w błąd. Marketer ma też wyemitować specjalny komunikat w TTV, TV Puls i TVP1.
Akcja spotu tabletek Neosine dzieje się w biurze. Pojawia się w nim stwierdzenie, że „o tym, czy rozwinie się przeziębienie lub grypa decyduje pierwsze 48 godzin od zainfekowania wirusem. Jeśli zastosujesz w tym czasie Neosine, powstrzymasz namnażanie wirusa i nie dopuścisz do rozwoju choroby”.
Według Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego odbiorca reklamy otrzymuje ze spotu informację, że przyjęcie leku w ciągu 48 godzin po infekcji wirusem chroni organizm przed rozwinięciem się grypy i przeziębienia. I właśnie to według Inspektoratu jest wprowadzaniem w błąd, ponieważ z zapisów zawartych w Charakterystyce Produktu Leczniczego wynika, że Neosine powinno być stosowane wspomagająco u osób z obniżoną odpornością, w przypadku nawracających infekcji górnych dróg oddechowych.
GIF uznał, że reklama ta narusza ustawę Prawo Farmaceutyczne, bo nie prezentuje produktu obiektywnie, nie informuje o jego racjonalnym stosowaniu, a przez to wprowadza błąd. Poza tym, jak wskazał GIF, reklama nie może zapewniać, że przyjmowanie leku gwarantuje właściwy skutek - a sugerować może to hasło „powstrzymasz namnażanie wirusa i nie dopuścisz do rozwoju choroby”.
Aflofarm nie zgodził się z zarzutami GIF, poinformował Inspektorat, że zdecydował o wstrzymaniu emisji reklam. Departament Monitoringu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przekazał jednak instytucji wykaz emisji zakwestionowanej reklamy Neosine w okresie od 19 do 30 stycznia br. Aflofarm wprowadził w spocie nieznaczne zmiany - słowa „przeziębienie” i „grypa” zastąpiono słowem „infekcja”. To jednak nie przekonało GIF i ten swoje stanowisko podtrzymał, nakazując natychmiastowe zaprzestanie emisji reklam Neosine.
Dodatkowo zażądał od Aflofarmu zamieszczenia w prime time na antenach TTV, TV Puls i TVP1 sprostowania błędnej reklamy poprzez zamieszczenie komunikatu: „„W związku z decyzją Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia 8 marca 2016 roku (…) nakazującą spółce Aflofarm Farmacja Polska sp. z o.o. Z siedzibą w Pabianicach natychmiastowe zaprzestanie prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy audiowizualnej produktu leczniczego Neosine tabletki (wersja „biuro”) kierowanej do publicznej wiadomości w formie spotu emitowanego w stacjach telewizyjnych, Spółka Aflofarm Farmacja Polska jako podmiot odpowiedzialny dla produktu leczniczego Neosine tabletki informuje, że zgodnie z zapisem w Charakterystyce Produktu Leczniczego produkt leczniczy Neosine należy stosować wspomagająco u osób o obniżonej odporności, w przypadku nawracających infekcji górnych dróg oddechowych”.
We wtorek wieczorem nie było już żadnego spotu promującego Neosine na YouTube. Autorem wszystkich kreacji reklam Neosine, podobnie jak i innych produktów Aflofarmu, jest dział marketingu tej firmy.
Przypomnijmy, że w poniedziałek GIF nakazał wstrzymanie emisji reklam syropu dla dzieci Neosine.
Dołącz do dyskusji: GIF nakazał Aflofarmowi wycofanie reklamy tabletek Neosine
Ale to się zgadza u moich dzieci, które biorą ten lek od około 5 lat. Podnosi odporność czyli nie pozwala nam na żąć się wirusom