Fratria podwoiła zysk. Już 84 proc. wpływów z reklam, mniej z prasy drukowanej
W ub.r. Fratria, właściciel m.in. „Sieci”, wPolityce.pl i Telewizji wPolsce.pl, zanotowała spadek przychodów o 0,3 proc. do 36,58 mln zł, przy czym wpływy reklamowe wzrosły o 6,3 proc., a ich udział w łącznych przychodach wynosił już 84 proc. Zysk spółki poszedł w górę z 3,18 do 7,14 mln zł - prawie w całości wypłacono go w dywidendzie.
Przychody reklamowe Fratrii zwiększyły się rok do roku z 28,89 do 30,72 mln zł, a ich udział w łącznych wpływach firmy - z 78,7 do 84 proc.
Spółka wydaje tygodnik „Sieci”, miesięczniki „W Sieci Historii” i „Gazeta Bankowa”, portale internetowe wPolityce.pl i wGospodarce.pl oraz nadaje Telewizję wPolsce.pl. W sprawozdaniu złożonym w KRS nie podała, ile wyniosły jej przychody z reklam prasowych, ile z internetowych, a ile z telewizyjnych.
Mniej z prasy drukowanej, dużo więcej z e-prasy
Wpływy Fratrii ze sprzedaży prasy drukowanej zmalały o 19,1 proc. - z 7,67 do 6,2 mln zł. Według danych ZKDP w grudniu ub.r. średnie rozpowszechnianie płatne razem tygodnika „Sieci” wynosiło 41 333 egz., po wzroście rok do roku o 2,1 proc.
Natomiast przychody z dystrybucji cyfrowej prasy wzrosły ponad sześciokrotnie - ze 128 do 816,4 tys. zł. Wiosną ub.r., po wybuchu epidemii, Fratria tak jak wielu wydawców prasowych zaczęło zachęcać do kupowania jej tytułów w wersji cyfrowej. W czerwcu na portalu wPolityce.pl uruchomiono subskrypcyjną Strefę Premium.
Według danych ZKDP w grudniu 2019 roku wPolityce.pl zanotowało 1,22 mln użytkowników i 26,6 mln odsłon. Z kolei Telewizja wPolsce.pl w kwietniu br. miała 0,018 proc. udziału w oglądalności, wobec 0,008 proc. rok wcześniej.
Koszty 10 proc. w dół
Wydatki operacyjne Fratrii wyniosły w ub.r. 28,2 mln zł, co wobec 31,27 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 9,8 proc. Nakłady na usługi obce poszły w dół z 14,42 do 12,47 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z 433,1 do 271,7 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 3,02 do 2,05 mln zł.
W sprawozdaniu wyliczyła, że „w dalszym ciągu dokonywała optymalizacji wszelkich kosztów prowadzonej działalności, w tym wynikających z poziomu zwrotów, jak również prowadziła rozmowy z dostawcami papieru i drukarnią, zmierzające do optymalizacji kosztów produkcji wydawanych tytułów prasowych”.
Natomiast koszty wynagrodzeń zwiększyły się z 10,19 do 10,26 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - z 1,22 do 1,31 mln zł. W ub.r. średnie zatrudnienie w firmie wynosiło 26,04 etatów. Członkowie jej zarządu zarobili w ub.r. 1 mln zł brutto, a osoby z rady nadzorczej - 421 tys. zł. brutto.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Fratria otrzymała w ub.r. 1,46 mln zł częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tarczy kredytowej. Nie korzystała natomiast z umorzeń składek pracowniczych do ZUS.
W sprawozdaniu firma zaznaczyła, że tak jak część jej kontrahentów po wybuchu epidemii musiała „zmienić plany budżetowe, zaplanowane inwestycje marketingowe oraz przenieść dużą część działań do strefy Internetu”. - Negatywne skutki epidemii wirusa SARS-COV-2, przekładające się na wysokość przychodów z działalności gospodarczej, Spółka odczuwa w szczególności od początku roku 2021 - dodano.
Pozostałe przychody firmy zmalały z 1,3 mln zł do 886,8 tys. zł, mimo że wartość uzyskanych dotacji wzrosła z 438 do 527,2 tys. zł.
Mocno zmalały pozostałe koszty operacyjne (z 1,27 mln zł do 443,7 tys. zł) oraz koszty finansowe (z 1,43 mln zł do 136 tys. zł). Wartość odpisów na należności zmniejszyła się w ub.r. z 1,59 mln zł do 134,1 tys. zł. Fratria, tak jak wszyscy wydawcy prasowi objęci postępowaniami układowymi Ruchu, pod koniec ub.r. otrzymała od niego część zaległych należności.
Pożyczka do spłaty rok później, 7,13 mln zł na dywidendę
Przy spadku kosztów i minimalnym zmniejszeniu się przychodów mocno w górę poszły wyniki rentowności Fratrii. Zysk sprzedażowy wzrósł z 5,41 do 8,37 mln zł, zysk operacyjny - z 5,45 do 8,82 mln zł, zysk brutto - z 4,22 do 8,72 mln zł, a zysk netto - z 3,18 do 7,14 mln zł. W ub.r. spółka zapłaciła 1,58 mln zł podatku dochodowego, wobec 1,04 mln zł rok wcześniej.
Większościowym udziałowcem Fratrii jest Spółdzielczy Instytut Naukowy G.Bierecki, ma 50,26 proc. jej kapitału. W połowie ub.r. wydłużyła do połowy br. spłatę przez wydawcę 3 mln zł pożyczki. Poza tym Fratria nie ma kredytów ani pożyczek.
Jej mniejszościowi udziałowcy to agencja marketingowa Apella (ma 28,01 proc. udziałów), redaktor naczelny „Sieci” Jacek Karnowski (16,25 proc.), członek zarządu Fratrii ds. redakcyjnych Michał Karnowski (4,94 proc.) oraz prezes spółki Romuald Orzeł (0,54 proc.).
Dwa tygodnie temu wspólnicy na walnym zgromadzeniu zdecydowali, że z zeszłorocznego zysku 7,13 mln zł zostało im wypłacone jako dywidenda do 20 maja, natomiast 8,1 tys. zł przeznaczono na kapitał zapasowy.
Wnioskując o taki podział zysku, zarząd spółki uzasadnił to jej „stabilną sytuacją finansową”.
Dołącz do dyskusji: Fratria podwoiła zysk. Już 84 proc. wpływów z reklam, mniej z prasy drukowanej