Facebook udostępnia wydawcom możliwość pobierania opłat w Instant Articles
Facebook wprowadził dla wszystkich wydawców korzystających z platformy Instant Articles możliwość pobierania od czytelników opłat subskrypcyjnych. Każde medium ma swobodę wybrania modelu stosowanego przez siebie paywalla, a Facebook nie pobiera od przychodów wydawców żadnej prowizji. Z nowego narzędzia mogą korzystać także wydawcy w Polsce.
Platforma Instant Articles pozwalająca wydawcom na publikowanie treści w aplikacji Facebooka została po raz pierwszy zaprezentowana w maju 2015 r. Od tamtej pory serwis starał się przyciągnąć do tego rozwiązania jak najwięcej partnerów, jednak część wydawców z czasem nabrała wątpliwości czy korzystanie z Instant Artciles jest dla nich korzystne w dłuższej perspektywie.
W połowie 2017 r. pojawiły się pierwsze informacje o tym że Facebook zamierza udostępnić wydawcom możliwość pobierania opłat za dostęp do materiałów publikowanych w Instant Articles.
Teraz Facebook poinformował że udostępnia wszystkim wydawcom korzystającym z Instant Articles (w tym także tym funkcjonującym w Polsce) funkcję płatnego dostępu do treści.
Według zapowiedzi w rękach mediów pozostaje decyzja o modelu oferowanej subskrypcji. Możliwe jest np. bezpłatne udostępnienie każdemu użytkownikowi określonej liczy publikacji w danym miesiącu bądź podział artykułów na dostępne dla wszystkich i zamknięte za paywallem.
Czytelnicy trafiający na płatny Instant Article zostają przeniesieni na stronę wydawcy, dzięki czemu zachowuje on pełną kontrolę nad ceną, planami subskrypcji i informacjami o czytelnikach. Facebook podkreśla, że nie pobiera żadnych opłat, a cały dochód z subskrypcji trafia bezpośrednio do wydawców.
W komunikacie Facebook przyznaje, że w ciągu ostatnich 18 miesięcy prowadził intensywne testy nowego rozwiązania, w którym uczestniczyło ok. 40 wydawców. Zdaniem firmy w wyniku konsultacji udało się wypracować taką metodę działania mechanizmu, który jest najbardziej korzystny dla mediów.
W I kwartale 2019 roku Facebook zanotował przychód na poziomie ponad 15 miliardów dolarów, a zysk netto sięgnął 2,4 miliarda dolarów. Liczba użytkowników odwiedzających co miesiąc społecznościowy portal to obecnie blisko 2,4 miliarda.
Dołącz do dyskusji: Facebook udostępnia wydawcom możliwość pobierania opłat w Instant Articles