Ipsos z wspólnym badaniem exit poll dla TVP, TVN i Polsatu, będą też szacunki głosowania w referendum
Po raz trzeci z rzędu firma badawcza Ipsos dostarczy szacunkowych wyników głosowania w wyborach parlamentarnych. 15 października tuż po godz. 21 trzech największych nadawców telewizyjnych w Polsce: TVP, TVN i Polsat przedstawi przygotowane przez instytut wyniki badania exit poll.
Ipsos Polska po raz 13. zrealizuje badanie exit poll pokazujące szacunki dotyczące wyników głosowania Polek i Polaków w wyborach. Badanie zostanie przeprowadzone przed 900 losowo wybranymi lokalami wyborczymi. Dane będą zbierane przez ankieterów firmy Ipsos, którzy poproszą osoby, o wypełnienie krótkiej ankiety, w której znajdą się pytania o oddane w tym dniu głosy.
Na podstawie danych z ankiet, po zakończeniu ciszy wyborczej, stacje Telewizji Polskiej, Telewizji Polsat oraz TVN przedstawią szacunkowe wyniki głosowania.
Szacunki Ipsosa będą zawierały informacje o: procentowym poparciu dla ogólnopolskich komitetów wyborczych w skali całego kraju oraz podziale mandatów i frekwencji.
Będą też szacunkowe dane o referendum
Dodatkowo na zlecenie Telewizji Polskiej oraz Telewizji Polsat Ipsos dostarczy szacunkowe wyniki głosowania w referendum odbywającym się podczas wyborów parlamentarnych. Będę one zawierały informacje o frekwencji w referendum oraz procentowych rozkładach głosów „TAK” i „NIE” dla poszczególnych pytań referendalnych.
W projekcie badania exit poll weźmie udział około 1850 ankieterów oraz 50 osób w tym m.in. koordynatorów i analityków firmy Ipsos.
Własne badanie exit poll w trakcie najbliższych wyborów parlamentarnych w Polsce zrealizuje również Ogólnopolska Grupa Badawcza (OGB). Zostanie przeprowadzone we wszystkich 41 okręgach wyborczych do Sejmu oraz 100 okręgach do Senatu. Uzyskane wyniki pod względem ilości danych dostępnych o godz. 21 oraz ich dokładności mają być zupełnie nową jakością wieczorów wyborczych w Polsce.
Jak informuje Ogólnopolska Grupa Badawcza, badanie exit poll na taką skalę będzie możliwe dzięki zastąpieniu dotychczas stosowanego losowego doboru punktów realizacji badania na metodę celową. W ten sposób realizuje się badania np. w Wielkiej Brytanii i Francji. Polega to na tym, że do realizacji badania wybiera się konkretne punkty wyborcze.
- Planujemy 400-500 punktów w całym kraju, ponad 1000 ankieterów i spodziewamy się, że uzyskamy w ten sposób 200-300 tys. ankiet. Połowę w tradycyjny, papierowy sposób, połowę na tabletach - zapowiada w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Łukasz Pawłowski, prezes OGB. W każdym okręgu wyborczym będzie to 12-16 punktów - każdy okręg jest dzielony na warstwy (np. miasto-powiaty) i wybierane są punkty, które są dla danej warstwy reprezentatywne (na bazie danych historycznych, poprzednich wyborów, demografii itd.). - W ten sposób wybieraliśmy punkty w Rzeszowie i Rudzie Śląskiej, testując tę metodę - z bardzo dobrym skutkiem - przekonuje Łukasz Pawłowski.
OGB ma jako pierwsza podać też informację o tym, w czyje ręce trafią mandaty do Senatu. Wszystkie dane uzupełnią szczegółowe informacje o strukturze wyborców w każdym okręgu wyborczym oraz Key Issues, czyli to, jakie kwestie były kluczowe dla wyborców w trakcie podejmowania decyzji. Duża część danych będzie ogólnodostępna, część danych będzie dostępna wyłącznie dla użytkowników usługi OGBPro.
Ipsos w latach 2014-2020 przeprowadzał badania exit poll podczas odbywających się w tym czasie wszystkich wyborów w Polsce (wybory do Parlamentu Europejskiego 2014 i 2019, wybory samorządowe 2014 i 2018, wybory prezydenckie 2015 i 2020 oraz wybory parlamentarne 2015 i 2019).
Dołącz do dyskusji: Ipsos z wspólnym badaniem exit poll dla TVP, TVN i Polsatu, będą też szacunki głosowania w referendum