Ekstraklasa Live Park z 28,2 mln zł wpływów i 893 tys. zł zysku, 2 mln zł z obsługi VAR
W minionym roku rozliczeniowym Ekstraklasa Live Park, zajmująca się produkcją transmisji m.in. z meczów piłkarskiej Lotto Ekstraklasy, zanotowała 28,2 mln zł wpływów sprzedażowych (wobec 25,9 mln zł rok wcześniej) i 893,4 tys. zł zysku netto (w poprzednim roku miała 1,7 mln zł zysku).
Jak wynika ze sprawozdań finansowych Ekstraklasy Live Park udostępnionych właśnie w KRS, 28,2 mln zł wyniosły przychody sprzedażowe spółki od lipca 2017 roku do czerwca ub.r.
W tym okresie firma zrealizowała transmisje ze wszystkich 296 meczów w minionym sezonie piłkarskiej Lotto Ekstraklasy oraz z 70 meczów PGNiG Superligi piłkarzy ręcznych (emitowanych w stacjach nc+). Ponadto dla TVP zrealizowała transmisję z zawodów Pucharu Świata skoczków narciarskich w Wiśle, meczu Legii Warszawa w eliminacjach Ligi Mistrzów oraz gali 25-lecia „Gazety Polskiej”, a dla nc+ - z Gali Ekstraklasy.
Ekstraklasa Live Park przygotowuje też skróty i inne materiały o Lotto Ekstraklasie dla TVP, Polsatu, Onetu i klubów uczestniczących w tych rozgrywkach. Firma należy do spółki Ekstraklasa SA zarządzającej rozgrywkami Lotto Ekstraklasy.
26,2 mln zł z transmisji telewizyjnych, 2 mln zł z VAR
Zdecydowaną większość przychodów Ekstraklasy Live Park zapewnia produkcja telewizyjna - w minionym roku rachunkowym spółka miała z tego 26,24 mln zł, a rok wcześniej - 25,31 mln zł. 300 tys. zł z obu tych kwot
Prawie 2 mln zł przyniosła firmie obsługa systemu VAR (asystenta wideo sędziego), który na zlecenie Polskiego Związku Piłki Nożnej od początku minionego sezonu wprowadzono w Lotto Ekstraklasie.
Z kolei wpływy z produkcji klipów promocyjnych i grafik wzrosły w skali roku ze 121,8 tys. zł do 156,2 tys. zł, a z usług unilateralnych i udostępnianiu materiałów zmalały ze 199,8 do 140,5 tys. zł.
Dodatkowo 150 tys. zł zapewniła firmie sprzedaż Ekstraklasie statystyk o aktywnościach piłkarzy z systemu pozyskanego od szwedzkiej spółki Chyron Hego.
Niższy zysk wskutek wyższych kosztów usług obcych
Koszty operacyjne Ekstraklasy Live Park zwiększyły się z 23,2 mln zł w roku rachunkowym 2016/17 do 26,62 mln zł.
Wynika to głównie ze wzrostu wydatków na usługi obce - z 15,69 do 19 mln zł. Zwiększyły się też koszty zużycia materiałów i energii (z 364,4 do 440,2 tys. zł), a minimalnie zmalały wydatki na wynagrodzenia oraz amortyzację.
W spółce pracuje na etatach tylko 6 osób, natomiast przy realizacji transmisji zaangażowanych jest ok. 160 współpracowników (w tym 6 producentów).
W zeszłym roku rozliczeniowym firma na aktywa trwałe przeznaczyła 264,3 tys. zł, natomiast rok wcześniej takie wydatki wyniosły 842,1 tys. zł. Dużo więcej wyda na to w bieżącym sezonie - w lipcu poinformowała o kupnie wozu do transmisji w standardach 4K/UHD, który został dostarczony przez producenta w listopadzie.
Zysk sprzedażowy Ekstraklasy Live Park zmalał z 2,7 mln zł w roku rachunkowym 2016/17 do 1,58 mln zł rok później. Natomiast zysk netto spadł z 1,7 mln zł do 893,4 tys. zł. Zeszłoroczny zysk przeznaczono na kapitał zapasowy.
Zobowiązania długoterminowe spółki zmalały z 9,21 mln zł w połowie 2017 roku do 6,44 mln zł na koniec czerwca ub.r. W całości są to inne zobowiązania finansowe wobec podmiotów niepowiązanych z firmą.
Nowa umowa na transmisje Lotto Ekstraklasy za 500 mln zł
W bieżącym sezonie piłkarskiej Lotto Ekstraklasy, który potrwa do czerwca br., rozgrywki transmitują stacje nc+ (po sześć meczów z każdej kolejki), Eurosport (dwa najmniej atrakcyjne mecze z kolejki) oraz Telewizja Polska (dwa mecze w sezonie i skróty wszystkich spotkań). Ten kontrakt obowiązuje od połowy 2015 roku, nadawcy płacą Ekstraklasie ok. 150 mln zł za sezon.
Spółka Ekstraklasa, zarządzająca rozgrywkami piłkarskiej Lotto Ekstraklasy, prognozuje, że w bieżącym sezonie osiągnie 190 mln zł przychodów, o 8 proc. więcej niż rok wcześniej. W połowie ub.r. podpisała trzyletnie umowy sponsorskie z Totalizatorem Sportowym (właścicielem marki Lotto) i PKO BP. Na razie nie udostępniono sprawozdań finansowych Ekstraklasy za miniony rok.
W grudniu ub.r. rozstrzygnięto już przetarg na transmisje Lotto Ekstraklasy w dwóch kolejnych sezonach. Platforma nc+ w swoich kanałach będzie pokazywać wszystkie mecze oraz ich skróty i dodatkowe treści, natomiast Telewizja Polska pozyskała prawa do skrótów, a także transmisji jednego meczu z każdej kolekcji (w ciągu sezonu będzie to po 12 meczów pierwszego i drugiego wyboru oraz 13 trzeciego wyboru).
Ekstraklasa poinformowała, że obaj nadawcy przez dwa sezony zapłacą 500 mln zł, wliczając w to koszty produkcji transmisji, zapewnianej przez firmę Ekstraklasa Live Park. Według nieoficjalnych doniesień TVP na licencję wyda ok. 40 mln zł rocznie.
Być może Telewizja Polska kupi od nc+ sublicencję, żeby już wiosną br. pokazywać po jednym meczu z każdej kolejki rozgrywek. Ekstraklasa pozwoliła nc+ odsprzedać takie prawa.
Dołącz do dyskusji: Ekstraklasa Live Park z 28,2 mln zł wpływów i 893 tys. zł zysku, 2 mln zł z obsługi VAR