Big data, omnichannel i mobile najważniejszymi trendami w e-commerce. „Trzeba w nie inwestować już teraz”
Stawianie na klientów w segmencie mobilnym, coraz szersze stosowanie strategii omnichannel oraz wykorzystanie big data w pozyskiwaniu i obsłudze klientów - to najistotniejsze kierunki rozwoju branży e-commerce według raportu firmy Divante. - To trendy, które znalazły się najwyżej w ocenie e-commerce managerów i przyniosą zwrot już w 2017 roku - zapowiada w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Karwatka, CEO Divante.
Raport „e-Commerce Trends” jest cykliczną publikacją przygotowywaną przez Divante od 3 lat. Opracowanie podsumowuje najpopularniejsze trendy technologiczne i biznesowe wśród firm e-commerce w 2016 oraz kierunki rozwoju w roku 2017 i kolejnych latach.
Raport wskazujący trendy na 2017 r. obejmował badanie 60 dyrektorów i menedżerów e-commerce z firm z Europy Zachodniej. Podstawą badania był kwestionariusz wielokrotnego wyboru, w którym respondenci odpowiedzieli na szereg pytań dotyczących obecnych i prognozowanych trendów na rynku e-commerce.
Mobile było najczęściej wymienianym rozwiązaniem wskazywanym jako inwestycja technologiczna w 2016 r. Zgodnie z badaniem rosnąca popularność m-commerce sprawia także, że uwidaczniają się kolejne trendy w tworzeniu sklepów internetowych m.in. „mobile first” - czyli przygotowywanie w pierwszej kolejności wersji mobilnej sklepu internetowego czy zaadaptowanie przez sklepy internetowe charakterystycznego dla aplikacji mobilnych stylu material design.
Według raportu duże znaczenie będą miały także social commerce (handel w mediach społecznościowych), jak również conversational commerce (wykorzystanie przez marki do komunikacji sprzedażowej popularnych komunikatorów, jak Facebook Messenger czy WhatsApp).
Spośród badanych w raporcie menedżerów największy odsetek (61 proc.) przyznał się do zainwestowania w ub.r. w segment mobile. Popularnymi obszarami do inwestowania były także digital content i omnichannel (po 48 proc.).
Nieco inaczej przedstawiają się inwestycje zapowiadane przez respondentów badania w roku 2017. Tutaj na pierwszym miejscu pozostał obszar mobile (57 proc.), na drugim miejscu znalazł się omnichannel (50 proc.), zaś na 3 miejsce wskoczył segment big data w który zamierza zainwestować 48 proc. menedżerów.
Wśród trendów w e-commerce mających największy potencjał w najbliższych latach respondenci wskazali na omnichannel (41 proc.), wykorzystanie botów działających w komunikatorach oraz danych z obszaru big data (po 39 proc.).
Raport wskazuje na rosnące znaczenie sztucznej inteligencji. Z jednej strony obserwowany jest coraz większa popularność zastosowania botów w kanałach komunikacji z klientem (komunikatory/czaty), z drugiej strony sukces odnoszą takie urządzenia jak Google Home czy Amazon Echo.
Autorzy opracowania wskazują, że zmiany obejmą także systemy logistyczne. Według raportu bloga Information Age, ponad 60 proc. klientów wymaga, aby zamówione produkty były dostarczone tego samego dnia, natomiast 82 proc. chce kupować produkty online i odebrać je w sklepie. Dodatkowo 45 proc. chce, aby zakupione produkty bezpośrednio w sklepie były dostarczone do domu lub pracy.
Jednak pomimo wzrostu możliwości dostawy w tym samym dniu zaobserwowanego w ub.r., mniej niż połowa sprzedawców oferowała takie warunki dostawy. Według Divante, w nowym roku IoT (Internet of Things) i big data będą wspomagać doświadczenia klientów na przykład optymalizując czas dostawy.
Divante prognozuje także, które firmy będą rozszerzały swój udział w rynku platform e-commerce. Pierwsza trójka to WooCommerce, Magento - dzięki jej wydaniu Magento 2 - i Prestashop. Inne firmy, które zanotują wzrost w 2017 roku to: Demandware, który jest teraz częścią Salesforce i agresywnie pozyskuje klientów oraz OroCommerce - nowa, szybko rozwijająca się platforma eCommerce B2B.
Komentując raport dla serwisu Wirtualnemedia.pl Tomasz Karwatka, CEO Divante zdecydowanie i krótko wskazuje najważniejsze kierunki w jakich będzie podążać segment e-commerce w br. i kilku przyszłych latach.
- Big data, omnichannel i mobile to trendy, które znalazły się najwyżej w ocenie e-commerce managerów. To obszary w które trzeba inwestować już teraz. Przyniosą zwrot w 2017 r. W dłuższym zaś okresie zmienią zupełnie to jak obecnie kupujemy - podsumowuje Tomasz Karwatka.
Dołącz do dyskusji: Big data, omnichannel i mobile najważniejszymi trendami w e-commerce. „Trzeba w nie inwestować już teraz”