Mecze włoskiej Serie A coraz częściej oglądane nie na telewizorach
Platforma streamingowa DAZN zdradziła dane dotyczące widowni meczów Serie A podczas dwóch pierwszych kolejek tego sezonu we Włoszech. O połowę spadła liczba widzów korzystających z telewizorów. Więcej kibiców korzysta za to z urządzeń mobilnych.
We Włoszech głównym nadawcą narodowej ligi w latach 2021-2024 jest serwis streamingowy DAZN. Platforma cyfrowa Sky Italia może pokazywać tylko wybrane mecze na podstawie sublicencji. W jej kanałach premium rozgrywki są pokazywane od 2003 roku, ale w poprzednich sezonach Sky posiadała licencję na transmisje znacznie większej liczby meczów. Większa liczba transmisji w streamingu przyczyniła się do zmian w przyzwyczajeniach odbiorców. Liczba Włochów oglądających piłkę nożną Serie A na telewizorach spadła ze średnio 6,7 mln w weekendy do nieco ponad 3,4 mln w ciągu jednego roku.
Transmisje z urządzeń mobilnych
Dziennik „La Repubblica” podał, że obecnie 28-30 proc. widzów ogląda transmisje ze smartfonów, 68 proc. z telewizorów, a 5 proc. z tabletów lub komputerów. Z danych Nielsena wynika, że w dniu otwarcia sezonu mecze oglądało 4 mln osób, a tydzień później już 4,7 mln. Są to jednak dane, które nie obejmują osób korzystających ze smartfonów, tabletów i udostępniających sygnał z tych urządzeń na telewizorach z Android TV lub Smart TV. Nie ma więc drastycznego spadku oglądalności Serie A, tylko zmiana urządzenia, z którego kibice oglądają transmisję.
Traci tradycyjna platforma cyfrowa
Widownia za pośrednictwem serwisu DAZN wzrosła dwukrotnie do ponad 2 mln użytkowników. Lawino spadła z kolei liczba kibiców oglądających spotkania za pośrednictwem kanałów Sky Italia. W poprzednim sezonie było to 5,6 mln osób, a teraz jedynie 1,4 mln. DAZN za każdy sezon licencji płaci 840 mln euro. Sublicencja kosztuje Sky Italia 70 mln euro rocznie. Niedawno prezentowaliśmy wyniki raportu Digital TV Research. Wynika z niego, że we Włoszech DAZN, który posiada prawa do Serie A w latach 2021-2024 osiągnie w pierwszym sezonie przychody z tego tytułu na poziomie 4,7 mld zł.
Kanał naziemny DAZN
Niedawno platforma streamingowa uruchomiła naziemny kanał. Dociera do odbiorców, którzy mają problem z dostępem do szerokopasmowego internetu. DAZN Channel działa od 9 sierpnia. Został umieszczony na multipleksie, gdzie nadają też stacje La 7 i La 7 HD. Nadaje w wysokiej rozdzielczości w standardzie 1920 x 1080 H.264, z kodowaniem Nagravision. Włoskie media informują, że wynajem częstotliwości kosztował DAZN około 3 mln euro rocznie. Ma się to zwrócić m.in. dzięki sprzedaży dekodera DAZN TV Box, który kosztuje 139,99 euro plus koszt wysyłki.na
Zobacz także: Krytyka Viaplay za jakość techniczną. „Falstart”
Platformy streamingowe kontra platformy cyfrowe
Na całym świecie trwa coraz bardziej zaciekła walka między platformami streamingowymi i obecnymi od lat platformami cyfrowymi. We Francji Amazon wylicytował znacznie korzystniejszy pakiet praw do Ligue 1 niż Canal+. Tradycyjny nadawca chciał wycofać się z transmisji i odwołał się do sądu, ale ten zmusił go do respektowania licencji aż do wyroku. W Polsce prawa do Bundesligi pozyskała platforma streamingowa Viaplay. Od kolejnych sezonach będzie też transmitować Premier League, obecną od dwóch dekad w Canal+. DAZN na polskim rynku również działa, ale nie posiada najbardziej pożądanych licencji sportowych. Skupia się na sportach walki i kosztuje 7,99 zł miesięcznie. Niewykluczone, że w przyszłości zawalczy o bardziej znaczące licencje. Na przykład do polskiej ligi.
Dołącz do dyskusji: Mecze włoskiej Serie A coraz częściej oglądane nie na telewizorach