Dwie trzecie Polaków rozumie, czym jest sztuczna inteligencja
Dwie trzecie Polek i Polaków deklaruje dobre rozumienie tego, czym jest sztuczna inteligencja. Wynik ten nie odbiega od średniej dla wszystkich 31 badanych krajów. Wyraźnie gorzej respondenci oceniają jednak swoją znajomość typów produktów i usług, które wykorzystują AI - wynika z najnowszego, międzynarodowego badania Ipsos – Global Views On A.I.
69 proc. ankietowanych w Polsce deklaruje dobre rozumienie tego, czym jest sztuczna inteligencja. Gorzej respondenci oceniają swoją znajomość typów produktów i usług, które wykorzystują AI. Tylko 46 proc. badanych uważa, że zna konkretne zastosowania AI. To wynik o 5 punktów procentowych mniejszy niż średnia dla wszystkich krajów.
- Sztuczna inteligencja już dawno przestała być kwestią science fiction. Choć rewolucyjny postęp dzieje się na naszych oczach, to rozumiemy go mniej niż nam się wydaje. Jako zwykli ludzie, obywatele i konsumenci musimy lepiej poznać tę technologię – mówi Joanna Skrzyńska, liderka zespołu public affairs w Ipsos Polska.
Więcej zalet niż wad
Ponad połowa wszystkich badanych (54 proc.) uważa, że produkty i usługi wykorzystujące sztuczną inteligencję mają więcej zalet niż wad. W Polsce nastroje są jednak nieco bardziej sceptyczne, ponieważ takiego zdania jest 47 proc. osób.
Również emocje związane z rozwojem AI są mieszane – 50 proc.odczuwa ekscytację, a niemal 40 proc. stres. Mimo to większość (59 proc.) wierzy, że sztuczna inteligencja nie dyskryminuje, ani nie wykazuje uprzedzeń wobec żadnej grupy ludzi. Również większość (55 proc.) uważa, że firmy stosujące AI, zadbają o ich dane osobowe.
Duża część Polek i Polaków (46 proc.) już dzisiaj dostrzega, jak ich codzienność zmieniła się dzięki sztucznej inteligencji w ciągu ostatnich lat. Jeszcze większa grupa (59 proc.) spodziewa się, że AI spowoduje poważne zmiany w ich życiu w najbliższej przyszłości. Co trzeci badany obawia się, że AI zastąpi jego obecną pracę. Więcej, bo 52 proc. polskich badanych, spodziewa się raczej, że rozwój tej technologii zmieni sposób, w jaki ta praca jest wykonywana.
AI pomaga w skutecznym zarządzaniu czasem
A w jakich dziedzinach Polki i Polacy przewidują pozytywny wpływ zastosowania AI w ciągu najbliższych 3-5 lat? Opinie są stonowane. Niemal połowa badanych (48 proc.) uważa, że pomoże ona w skutecznym zarządzaniu czasem, a 40 proc. przewiduje polepszenie jakości różnych opcji rozrywki, takich jak telewizja, muzyka czy książki. Tylko około 30 proc. – spodziewa się pozytywnego wpływu AI na swoją pracę, polską gospodarkę czy rynek pracy.
- Widzimy, że obok głosów entuzjazmu wiele osób martwi się rozwijającą się technologią i obawia, że nie wszystkie nadchodzące zmiany będą dobre – czy to dla jednostek, czy dla ogółu. Sama technologia nie jest oczywiście ani dobra, ani zła, ale to poprzez bardziej świadome podejście będziemy mogli zagwarantować, że rozwój sztucznej inteligencji będzie zgodny z naszymi wartościami i przyniesie pozytywne zmiany dla społeczeństwa jako całości.” – komentuje Skrzyńska.
Badanie zrealizowano w okresie od 26 maja do 9 czerwca br., metodą CAWI, na próbie mieszkańców 31 wybranych państw.
Dołącz do dyskusji: Dwie trzecie Polaków rozumie, czym jest sztuczna inteligencja