SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Czas spędzony przy darmowych kanałach wzrósł o 70 proc.

Rewolucja streamingowa w Stanach Zjednoczonych przyspiesza. Badająca preferencje odbiorców firma Inscape przedstawiła dane pochodzące z milionów inteligentnych telewizorów firmy Vizio. Wynika z nich, że w II kwartale br. czas spędzony przy kanałach nadawanych w modelu FAST wzrósł o 70 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku.

Fot. Pixabay Fot. Pixabay

Inscape zauważa, że streaming w USA wyprzedził telewizję kablową i satelitarną już na początku 2022 roku. Teraz ten trend przyspiesza.

Udział streamingu w oglądalności na ekranie telewizorów wzrósł z 44,1 proc. w II kwartale 2021 roku do 53,8 proc. w II kwartale 2023 roku.

W tym samym okresie udział tradycyjnych dostawców płatnej telewizji spadł z 46,9 proc. do 37,1 proc.

Podobne dane przynosi badanie The Gauge Nielsena, w którym uwzględniane są telewizory wszystkich producentów. W lipcu Amerykanie po raz pierwszy w historii więcej czasu spędzili na oglądanie treści z serwisów streamingowych aniżeli linearnych kanałów oferowanych przez sieci kablowe i platformy cyfrowe. Udział streamingu wyniósł 34,8 proc., telewizji kablowej i satelitarnej 34,4 proc., naziemnej telewizji cyfrowej 21,6 proc., natomiast innych usług (w tym IPTV) 9,2 proc.

W Polsce wyniki tego samego badania są diametralnie inne. Liderem jest telewizja satelitarna (34,1 proc.), kolejne miejsca zajmują: telewizja kablowa (30 proc.), naziemna telewizja (22,8 proc.), streaming (6,9 proc.) i inne (6,2 proc.). Udział streamingu nad Wisłą był w tym miesiącu rekordowy.

Boom na kanały FAST

Z danych Inscape wynika, że czas w ciągu roku czas spędzony przy kanałach FAST wzrósł o 70 proc. To darmowe stacje linearne oferowane w streamingu z reklamami. W Ameryce Północnej działają ich setki, a coraz większą popularnością cieszą się także w Europie Zachodniej. W tworzenie tych stacji angażują się zarówno podmioty nieobecne wcześniej na rynku medialnym, jak i koncerny typu A+E Networks, Paramount Global czy BBC.

Niedawno informowaliśmy, że w zakładce Google TV w Stanach Zjednoczonych pojawiło się ponad 800 darmowych kanałów z platform typu FAST, takich jak Tubi, Plex i Haystack News. To m.in. lokalne wersje stacji NBC, ABC, CBS, Fox, stacje międzynarodowe w 10 językach (m.in. po hiszpańsku, hindi czy japońsku). Agregujący kanały z różnych aplikacji EPG, porządkuje je według gatunku. Podobną usługę wdrożono w Niemczech. Tam coraz większą popularnością cieszą się sportowe stacje FAST. Niektóre oferuję mecze La Ligi, Ligue 1 czy Serie A.

W Polsce kilkadziesiąt darmowych kanałów FAST oferuje Rakuten TV. Cztery z nich są dostępne po polsku. Dwie stacje (Top Movies Polska i Bjgtjme) emitują filmy różnych gatunków, Grjngo skupia się na westernach, natomiast Moconomy na dokumentach o gospodarce. Choć w Polsce nie działają Samsung TV Plus i LG Channels, to od jesieni 2022 roku funkcjonuje tu Xiaomi TV+ z anglojęzycznymi stacjami w ofercie.

Dołącz do dyskusji: Czas spędzony przy darmowych kanałach wzrósł o 70 proc.

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Yeti
Ja wolę zapłacić i nie oglądać tych cholernych reklam. W takim modelu funkcjonuje MTV. I moim zdaniem wszystkie stacje muzyczne powinny na ten model przejść.
11 2
odpowiedź