Crowdfunding w Polsce na fali. Ponad 2 mld złotych w 2021 roku
W 2021 roku wartość polskiego finansowania społecznościowego przekroczy kwotę 2 mld złotych - wynika z danych opublikowanych przez platformę zrzutka.pl. Według przewidywań najbardziej wzrosną wpłaty w takich segmentach jak zbiórki charytatywne i te o charakterze cyklicznym.
Zrzutka.pl, jedna z polskich platform crowdfundingowych udostępniła dane dotyczące funkcjonujących w naszym kraju zbiórek internetowych oraz prognozy związane z przyszłością tego segmentu w 2021 r.
Według autorów raportu Polacy masowo organizują i chętnie finansują zbiórki w sieci na każdy cel, od charytatywnych poprzez biznesowe, naukowe, społeczne, a skończywszy na indywidualnych, np. na realizację mniej lub bardziej wyszukanego hobby czy pasji.
Rosnąca popularność zrzutek była obserwowana w Polsce przez ostatnie lata. Jednak to, co się działo w ub.r. oraz to, z czym będziemy mieli do czynienia w bieżącym, spowoduje, że śmiało można uznać, iż ten rynek przechodzi poważną przemianę, którą śmiało można określić mianem zmiany jakościowej.
Kluczowe czynniki zmian
Według analityków tę znaczącą przemianę ma spowodować przede wszystkim Covid-19, który wraz z dwoma lockdownami spowodował, że Polacy zaczęli spędzać bardzo dużo czasu w domach przed komputerami, czyli digitalizują się na masową skalę.
Dodatkowo, będąc z natury wrażliwymi na nieszczęścia innych, w jakiś sposób chcieli pomóc finansowo wielu potrzebującymi. Wraz z początkiem pandemii, w sieci pojawiło się wiele bardzo dobrze wypromowanych i nagłośnionych zrzutek, np. dla medyków, seniorów czy na przełomie 2020 i 21 r, przedsiębiorców, m.in. dla branży HORECA czy właścicieli stoków i wyciągów.
W efekcie pandemia i zamknięcie gospodarki czy jej poszczególnych sektorów w bardzo dużym stopniu przyczyniły się do popularyzacji finansowania społecznościowego w naszym kraju. Spowodowały także znaczącą zmianę w świadomości Polaków na temat crowdfundingu i stopnia zaangażowania w jego rozwój. Tę przemianę jakościową będzie także dobrze widać w bieżącym roku.
- Wartość rynku crowdfundingu w 2021 roku zwiększy się do poziomu 2,033 miliarda z 1,089 miliarda w 2020 roku, przy dynamice na poziomie 86,6 procent - zaznacza w komentarzu do raportu Tomasz Chołast, współzałożyciel zrzutka.pl. - Na tak duży wzrost w br. wpływa kilka czynników, w tym m.in. dynamiczny bo aż 100-procentowy r/r wzrost wartości największego sub-rynku, tj. zbiórek charytatywnych, który w tym roku urośnie do wartości 1,572 miliarda złotych. Także 100- procentową dynamiką będzie mógł się pochwalić rynek cyklicznych zbiórek, choć jego wartość nie będzie jeszcze aż tak znacząca, gdyż w br. wyniesie 50 milionów złotych. Trzecią co do wielkości dynamiką wzrostu, na poziomie 50 procent, będzie mógł się poszczycić rynek finansowania społecznościowego udziałowego, który w 2021 roku zwiększy swoją wartość do poziomu blisko 138 milionów złotych - dodaje Chołast.
Rok wzrostów
Zrzutka.pl informuje, że miniony rok, pomimo pandemii, zalicza do udanych. Liczba wpłat na platformie wzrosła o 89 proc. w porównaniu z rokiem 2019 i wyniosła 2 696 175, a wartość transakcji była na poziomie 192 milionów złotych, przy dynamice 102 proc. w stosunku do 2019 r.
Czytaj także: Patronite pobiera prowizję w wysokości 6,5 proc. „To dobre źródło wsparcia, ale nie dla wszystkich”
Zgodnie z planami i zapowiedziami zostały uruchomione nowe narzędzia na platformie, w tym zbiórki cykliczne i patronatowe. W IV kwartale 2020 r. zostało przetestowane nowe rozwiązanie, pierwsza na świecie karta wpłatnicza. Dodatkowo, pod koniec 2020 r. wystartowały internetowe skarbonki. Na masową skalę zostały wykorzystane podczas organizacji #rozgrzewkaprzedfinałem, ponad miesięcznego okresu poprzedzającego finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, jak i w jego trakcie.
Stymulatory wzrostu
Według raportu sub-rynek zbiórek cyklicznych urósł w 2020 r. ponad 3-krotnie. Wynika to z dwóch faktów, tj. po pierwsze popularyzacji tego rodzaju finansowania społecznościowego wśród gwiazd i celebrytów, którzy z powodu lockdownów utracili swoje źródła zarobkowania. Druga z przyczyn związana jest z prowadzeniem dwóch dużych i dobrze nagłośnionych zrzutek przeznaczonych na start konkurencyjnych stacji radiowych, m.in. stacji 357, organizowanych przez dziennikarzy, którzy wcześniej pracowali dla Trójki Polskiego Radia. Zgromadzone wokół nich całkiem pokaźnych rozmiarów społeczności bardzo mocno zaangażowały się w wypromowanie, a także sfinansowanie tych zbiórek.
Według prognoz dodatkowo bardzo intensywnie w br. w Polsce będzie rósł rynek zbiórek reward crowdfunding, reprezentowany globalnie m.in. przez lidera tego rynku tj. Kickstartera. Firma ta oficjalnie w br. zadebiutuje nad Wisłą. Do wzrostów całego rynku przyczynia się także fakt, że już 75 proc. transakcji na rynku finansowania społecznościowego będzie realizowanych mobilnie, tj. za pomocą inteligentnych telefonów i tabletów.
Czytaj także: Radio Nowy Świat nadal zbiera od internautów więcej niż Radio 357, ale maleją wpłaty comiesięczne
O dojrzałości rynku finansowania społecznościowego w Polsce ma świadczyć także fakt, że zaczynają powstawać i udanie debiutować serwisy dedykowane konkretnym sektorom tego rynku. Dla przykładu, w styczniu 2021 r. wystartowała wrocławska platforma finansowania społecznościowego, przeznaczona dla zbiórek na gry planszowe, która sama w modelu reward crowdfunding zebrała kwotę blisko 5 mln dol.
Dołącz do dyskusji: Crowdfunding w Polsce na fali. Ponad 2 mld złotych w 2021 roku