SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Startuje cross-border.pl - KIG i Amazon pilotują eksport polskich MŚP

Wystartował cross-border.pl, czyli pierwszy w Polsce e-przewodnik dla przedsiębiorców, którzy chcą rozpocząć lub zwiększyć skalę sprzedaży zagranicznej w kanałach on-line. Pilotowany przez Krajową Izbę Gospodarczą i Amazon projekt ma ułatwić małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) decyzję o wyborze kierunku ekspansji międzynarodowej i zachęcić do przekraczania granic z wykorzystaniem możliwości, jakie niesie e-commerce.

Jednolity rynek europejski otworzył przedsiębiorcom nowe możliwości, a MŚP rozwijające swoją międzynarodową działalność stały się siłą napędową wzrostu gospodarczego Europy. W 2022 roku łączne obroty europejskich sklepów internetowych wyniosły 105,5 mld euro, ale udział polskich e-sprzedawców stanowił zaledwie 4 proc. Jak wynika z raportu Polityki Insight i Amazon z 2022 roku główne przyczyny niskiej eksploatacji kanałów on-line w działaniach eksportowych to przede wszystkim kwestie związane z barierami edukacyjnymi, psychologicznymi i prawnymi, a także wyborem odpowiedniego marketplace`u oraz dostosowaniem polityki sprzedażowej do lokalnego konsumenta.

„Liczba polskich przedsiębiorców, którzy eksportują rośnie niewspółmiernie do korzyści, jakie może zyskać ich biznes ze sprzedaży zagranicznej. Dzięki cross-border.pl mali i średni przedsiębiorcy mają między innymi dostęp do jedynej w Polsce wyszukiwarki aktywnych zagranicą marketplace’ów i na bieżąco aktualizowanego kompendium praktycznej wiedzy o możliwościach rozwoju w e-handlu zagranicznym. Chodzi o zaprezentowanie szerszego kontekstu, m.in. poprzez porównanie ofert poszczególnych marketplace’ów czy analizę specyfiki wybranych krajów. To edukacyjne antidotum na ich największe obawy i gotowa instrukcja, która pozwoli wybrać właściwy kierunek ekspansji i ścieżkę rozwoju w kanałach on-line” – mówi Aleksandra Borycka, head of marketplace Amazon.pl.

Do eksportu, gotowi, start!

Portal cross-border.pl ma dostarczyć przedsiębiorcom praktycznego know-how na temat kolejnych etapów międzynarodowej ekspansji, tj. przygotowania do eksportu, opracowania strategii czy doboru kanałów sprzedaży m.in. poprzez marketplace’y. Porady oraz informacje zgromadzone na portalu umożliwią również przeprowadzenie testu gotowości do rozpoczęcia cross-border e-commerce, dając jednocześnie sprzedawcom przydatne narzędzie, które otworzy im drogę do ekspansji.

„Do tej pory udział handlu internetowego w polskim eksporcie był nieadekwatnie niski. Polskie firmy z wielu powodów nie wykorzystywały tego narzędzia. Wspólnie z Amazon i Polityką Insight zidentyfikowaliśmy największe bariery, czyli brak know-how oraz obawy przed nieznanym i stworzyliśmy gotowe rozwiązanie. Dzięki cross-border.pl polscy przedsiębiorcy o dużym potencjale eksportowym zyskują dostęp do unikalnej wiedzy niezbędnej do skalowania swojego biznesu z wykorzystaniem kanałów e-commerce” – mówi Karolina Opielewicz, członkini zarządu Krajowej Izby Gospodarczej.

Europejska perspektywa

Rozwój kompetencji cyfrowych i ożywienie eksportu polskich przedsiębiorców, a co za tym idzie, poprawa innowacyjności i wzrost konkurencyjności polskich MŚP na świecie, to główna idea cross-border.pl, która wpisuje się w założenia Europejskiego Roku Umiejętności 2023 ogłoszonego przez Komisję Europejską.

„Amazon i KE mają wspólną wizję rozwoju UE w kierunku cyfrowej transformacji - wzmocnienie jednolitego rynku UE. MŚP, którym dedykowany jest cross-border.pl, stanowią ok. 99 proc. wszystkich przedsiębiorstw w UE, dlatego naszym zadaniem jest dostarczanie narzędzi i technologii, które umożliwią im rozwój sprzedaży w e-commerce. Wspieramy e-sprzedawców w ramach dużych, ogólnokrajowych przedsięwzięć, jak to realizowane z KIG, oraz własnych programów, takich jak: Amazon Small Business Accelerator czy Europejski Akcelerator Ekspansji, który ułatwia rozwój sprzedaży we wszystkich 9 sklepach Amazon w Europie, dając jednocześnie klientom dostęp do milionów produktów. Od 2010 r. zainwestowaliśmy w rozwój europejskich MŚP już ponad 142 mld euro i zamierzamy nadal uczestniczyć w projektach zapewniających Europie technologiczną konkurencyjność” - wyjaśnia Benedikt Berlemann, dyrektor EU Marketplace Expansion w Amazon.

W portalu cross-border.pl będą prezentowane najważniejsze wskaźniki gospodarcze oraz e-commerce w Europie, jak i ważne wskazówki dla sprzedawców, w tym m.in. popularne metody płatności i dostaw, preferencje i nawyki zakupowe lokalnych konsumentów czy przegląd branż cieszących się powodzeniem w e-commerce. Społeczność portalu tworzą eksperci z zakresu e-handlu zagranicznego oraz MŚP aktywnie poszukujący możliwości rozwoju biznesu.

„Rewolucyjność portalu polega na zgromadzeniu pod jednym adresem odpowiedzi na pytania, które najczęściej nurtują przedsiębiorców planujących cross-border e-commerce: jak wybrać kierunek eksportu, a następnie odpowiednią usługę marketplace. Co więcej, po drodze może okazać się, że dla firmy najlepszą strategią jest otworzenie własnego sklepu w kanale online – tego też dowie się z cross-border.pl. Wiedza, która wymagałaby od przedsiębiorcy pogłębionego reaserchu, znajomości lokalnych uwarunkowań oraz polityk samych marketplace'ów, tutaj jest dostępna od ręki” – dodaje Damian Wiszowaty, CEO Gonito.

Jednolity rynek europejski otwiera przed MŚP nowe możliwości, a e-commerce daje im narzędzia, dzięki którym polscy przedsiębiorcy mogą budować swój potencjał eksportowy napędzając tym samym wzrost gospodarczy Europy.

Inauguracja portalu miała miejsce 5 czerwca podczas konferencji Global Check-In organizowanej przez KIG pod patronatem Ministerstwa Finansów, PARP i PaiH.

Przychody Amazona w pierwszym kwartale br. sięgnęły 127,4 mld dolarów wobec konsensusu na poziomie 124,5 mld dolarów. Przychody z segmentu usług webowych sięgnęły 21,3 mld dolarów, a rynek spodziewał się 21,22 mld dolarów.

Dołącz do dyskusji: Startuje cross-border.pl - KIG i Amazon pilotują eksport polskich MŚP

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Janek
A po co ten amazon się pcha? nikt nie będzie 40% prowizji płacić od sprzedaży. Patrzcie jak mało jest sklepów rodzimych na polskiej wersji amazona. Za sprzedaż produktu za 20 zł płaci się 9 zł prowizji. Chore.
odpowiedź