Są nowe dane o cenach w sklepach. Najtańszą siecią ani Biedronka, ani Lidl
Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, w styczniu 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 5 zł (2 proc.) w porównaniu z poprzednim miesiącem, a w skali roku o nieco ponad 11 zł (4 proc.). Auchan obronił tytuł najtańszej sieci w Polsce, a Biedronka obniżyła ceny najmocniej.
W styczniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 4,85 zł i wyniosła 285,02 zł – wylicza ASM Sales Force Agency. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w grudniu ub. r. Tym razem w sześciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.
Ponownie największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Kaufland (10,06 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Biedronka (10,76 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w styczniu 2024 r. była wyższa o 47,37 zł niż w 2023 r., tj. o 17,13 proc.
Drożej w sklepach. Ranking sieci
Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (22,02 proc.), Auchan (8,59 proc.) i Lidl (6,63 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 4,13 proc. z 273,72 zł w styczniu 2023 r. do 285,02 zł w styczniu 2024 r.
- Mimo relatywnie niższych odczytów inflacji, która utrzymuje się na podobnym poziomie od kilku miesięcy, klienci sieci handlowych nie powinni spodziewać się niższych kwot na paragonach. Koszty pracy, ceny energii oraz sytuacja makroekonomiczna nie pozwalają zaoferować producentom oraz branży handlowej znacząco niższych cen. Dodatkowe sposoby na obniżanie bądź utrzymanie cen na podobnym poziomie, jak choćby stosowany przez część rynku tzw. downsizing, czyli zmniejszanie objętości lub gramatury produktów wyczerpały się. Ci, którzy się na to zdecydowali, nie będą już mogli powtórzyć tego kroku. Obecnie wchodzimy w fazę, w której to specjaliści od kreowania ofert i promocji ponownie zyskują większe pole do aktywnego działania i przyciąganie uwagi klientów – komentuje wnioski z najnowszego raportu Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Zobacz: Biedronka i Lidl coraz ostrzej walczą w reklamach. „Gier o tron” będzie więcej
Na szczycie zestawienia najtańszych sklepów wciąż Auchan
Ze styczniowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen wciąż utrzymuje sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 213,13 zł. To wzrost o 5,01 zł, czyli o 2,41 proc. więcej niż najtańszy koszyk w grudniu ub. r., należący przed miesiącem również do sieci Auchan.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 5,18 zł (Biedronka) i 24,17 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w styczniu 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,97 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w dyskontach - 267,21 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 353,79 zł. Natomiast najtańsze zakupy (285,02 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.
W styczniu podrożały dodatki, słodycze, napoje, produkty sypkie, chemia domowa i kosmetyki, używki i piwo. Tym razem w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (27,58 proc.), nabiał (8,31 proc.), mięso, wędliny i ryby (4,99 proc.) oraz mrożonki (0,62 proc.).
Zobacz: Biedronka wojuje z Lidlem w SMS-ach reklamowych
W największym stopniu ponownie zdrożały dodatki. W styczniu br. wzrost ten wyniósł 12,85 proc. wobec 2023 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że słodycze podrożały o 12,43 proc., napoje o 12,29 proc. i produkty sypkie o 10,18 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w styczniu 2024 r. drożej o 0,35 proc.).
W styczniu br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem ponownie został Auchan, który oferował 23 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się sklepy Biedronka z 13 produktami z najniższymi cenami. W sieciach: E.Leclerc, Intermarchė, Kaufland, Lidl i Netto znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.
Dołącz do dyskusji: Są nowe dane o cenach w sklepach. Najtańszą siecią ani Biedronka, ani Lidl