Grupa CCC z najmniejszą stratą po covidzie. eobuwie i Modivo nierentowne
W zeszłym roku finansowym grupa CCC przy wzroście przychodów sprzedażowych o 3,4 proc. do 9,44 mld zł zanotowała 125 mln zł straty netto. To piąty rok ze stratą z rzędu, przy czym ta w minionym roku jest najniższa od wybuchu epidemii. Mocno pogorszyły się wyniki eobuwia.
9,44 mld zł przychodów grupa CCC wygenerowała w roku obrotowym od lutego ub.r. do styczna br. Wpływy zwiększyły się dużo słabiej niż rok wcześniej, gdy poszły w górę z 7,59 do 9,12 mld zł.
- Z punktu widzenia przyszłości rozwoju modelu biznesowego Grupy CCC, kluczowe było zawarcie strategicznych partnerstw na dystrybucję znanych, globalnie rozpoznawalnych marek w modelu opartym o wykorzystanie znaków towarowych. Pierwsza podpisana umowa dotyczyła marki Reebok, a wkrótce potem dołączyły do niej kolejne, m.in. Kappa, Beverly Hills Polo Club, czy Mexx. Umowy te pozwalają nam na sprzedaż produktów tych marek we wszystkich liniach biznesowych i kanałach sprzedaży oraz na każdym rynku działalności Grupy CCC - na bardzo atrakcyjnych warunkach. Dzięki temu wzmocniliśmy portfolio produktowe Grupy CCC oraz uwolniliśmy potencjał dalszego wzrostu marży brutto - opisuje w komunikacie dla inwestorów Dariusz Miłek, prezes CCC.
W dół sprzedaż i rentowność eobuwia
Segment CCC przy spadku przychodów z 4,17 do 4 mld zł zwiększył zysk EBITDA z 339,6 do 692 mln zł. Rozwijana od trzech lat sieć HalfPrice osiągnęła wzrost wpływów z 843,1 mln 1,42 mld zł i zysku EBITDA z 82,5 do 150,6 mln zł, a przejęte kilka lat temu DeeZee - spadek wpływów ze 115,8 do 90,3 mln zł i zysku EBITDA z 6,4 do 6,7 mln zł.
- Mimo niespełna 3 lat od swojego debiutu, w 2023 r. HalfPrice odpowiadał już za 15 proc. przychodów całej Grupy i był jej najszybciej rosnącą linią biznesową, z dynamiką sprzedaży na poziomie 68 proc. (w tym bardzo wysokim, 17 proc. LFL). Na przestrzeni roku otworzyliśmy 32 nowe sklepy, a HalfPrice zadebiutował na dwóch kolejnych rynkach. Obecnie sieć sprzedaży HalfPrice to blisko 130 sklepów w 11 krajach i nie jest to nasze ostatnie słowo - HalfPrice pozostanie bardzo dynamicznie rosnącym segmentem Grupy CCC - opisuje Dariusz Miłek.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Mocno pogorszyły się wyniki eobuwia: przychody zmalały z 3,08 do 2,84 mld zł, a wynik EBITDA z 82,5 mln zł zysku do 44,3 mln zł straty. Zaś Modivo przy wzroście przychodów z 895 mln do 1,09 mld zł zanotował spadek rentowności EBITDA z 17,3 mln zł zysku do 26,6 mln zł straty.
- Miniony rok był bardzo ważny także dla Grupy Modivo (do której od kilku lat należy eobuwie - przyp.), działającej w wyjątkowo wymagającym otoczeniu konkurencyjnym. Jej głównym zadaniem było w tym czasie dokończenie procesu optymalizacji zapasu oraz głębokiej transformacji technologicznej. Oba te działania zostały skutecznie zrealizowane, co w naszej ocenie uwalnia potencjał odbudowy wyników Grupy Modivo w kolejnych okresach sprawozdawczych - dodaje Miłek.
Niższa sprzedaż w internecie
Udział e-commerce w łącznych przychodach grupy CCC zmalał o 6 pkt proc. do 46 proc. W przypadku szyldu CCC nastąpił spadek o 7 pkt proc. do 15 proc.
HalfPrice za granicą trzy razy większy
W Polsce przychody grupy CCC zwiększyły się rok do roku z 4,82 do 51,3 mld zł, głównie dzięki wzrostowi w sieci HalfPrice z 659,9 mln do 1,04 mld zł. W innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej nastąpił wzrost z 3,36 do 3,44 mld zł (sprzedaż w HalfPrice podskoczyła ze 119,1 do 300,6 mln zł, a w przypadku eobuwia zmalała z 1,29 do 1,15 mld zł.
Natomiast w Europie Zachodniej przychody zmniejszyły się z 928,8 do 869,7 mln zł, głównie wskutek spadku w eobuwiu z 690.1 do 604,3 mln zł.
Przychody firmy ze sprzedaży detalicznej obuwia zmalały minimalnie - z 6,507 do 6,504 mld zł. Te z odzieży wzrosły natomiast z 1,17 do 1,55 mld zł, z toreb - z 579,5 do 616,6 mln zł, zaś z pozostałych produktów zmniejszyły się z 634,3 do 573,3 mln zł, a z handlu hurtowego i usług - z 222,4 do 191,2 mln zł.
Mniej na reklamy i energię
Wydatki grupy CCC wyniosły w minionym roku finansowym 9,3 mld zł, wobec 9,07 mld zł rok wcześniej. Koszty własne sprzedaży wzrosły z 4,86 do 5,05 mld zł, a te dotyczące punktów handlu i sprzedaży - z 3,81 do 3,87 mld zł.
Wydatki pracownicze zmniejszyły się minimalnie - z 1,167 do 1,161 mld zł. Nakłady reklamowe spadły zaś z 967,2 do 938 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z 214,4 do 154,7 mln zł.
- W odpowiedzi na tak wymagające otoczenie, od początku roku konsekwentnie realizowaliśmy zainicjowany jeszcze jesienią 2022 r. plan wzmocnienia sytuacji płynnościowej i bilansowej Grupy. Jego podstawą był kompleksowy program oszczędnościowy, obejmujący wszystkie linie biznesowe. W rezultacie, w samym szyldzie CCC koszty zostały zredukowane o ponad 360 mln zł (-16 proc.) i już od sześciu kwartałów z rzędu są niższe w ujęciu rok do roku. Przeprowadziliśmy też szereg niezbędnych zmian na poziomie wyższej kadry menedżerskiej, które przyspieszyły transformację, pozwoliły na uproszczenie struktur organizacyjnych i skróciły procesy decyzyjne - opisuje Dariusz Miłek.
Grupa CCC z ostatnim zyskiem w 2018 roku
Zysk EBITDA grupy CCC w zeszłym rok rozrachunkowym poszedł w górę z 530,9 do 778,4 mln zł, a rentowność operacyjna - z 51,3 mln zł straty do 183,9 mln zł zysku.
Koszty finansowe koncernu (dotyczące m.in. obsługi zadłużenia) zwiększyły się z 401,9 do 446,5 mln zł, z kolei wpływy finansowe (m.in. ze zmian kursów walutowych) podskoczyły z 54 do 124,1 mln zł. W efekcie strata netto zmalała z 443,9 do 124,7 mln zł.
To najmniejsza strata netto grupy CCC od wybuchu epidemii. W 2020 roku firma przy 5,64 mld zł przychodów miała aż 1,28 mld zł straty netto. Rok później zanotowała 7,59 mld zł wpływów i 192,3 mln zł straty netto. Natomiast w przedcovidowym 2019 roku jej przychody wyniosły 5,84 mld zł, a wynik netto był 27,5 mln zł na minusie.
- W 2024 rok wchodzimy z dużym optymizmem. Mamy smukłą, zwinną i uporządkowaną organizację, nastawioną na dyscyplinę kosztową i na zdobywanie rynku w sposób rentowny. Działamy w oparciu o cztery silne, komplementarne i atrakcyjne dla Klienta szyldy sprzedażowe, oferujące stale udoskonalaną ofertę produktową, pozwalającą na generowanie wysokich marż. Dodatkowo, wraz ze wzrostem płac realnych i stymulacją fiskalną, obserwujemy znaczącą poprawę sentymentu konsumenta, co potwierdzają coraz lepsze odczyty sprzedaży detalicznej - zapewnia Dariusz Miłek.
Kurs akcji CCC mocno w górę
Przez minione 12 miesięcy akcje CCC zdrożały o 78 proc., z czego o 11 proc. od początku stycznia. Na koniec piątkowej sesji kurs wynosił 68,20 zł, co dawało kapitalizację w wysokości 4,7 mld zł.
Głównym akcjonariuszem spółki jest jej założyciel Dariusz Miłek, który w maju br. po latach przerwy wrócił na stanowisko prezesa. Ma walory stanowiące 33,33 proc. kapitału i 39,01 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Dołącz do dyskusji: Grupa CCC z najmniejszą stratą po covidzie. eobuwie i Modivo nierentowne