SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Auchan znów najtańszą siecią handlową. Mocno zdrożał Lidl

W maju codzienne zakupy spożywcze wzrosły o nieco ponad 2 zł zarówno w porównaniu z poprzednim miesiącem jak i w skali roku – wynika z nowego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency. Już tylko w pięciu sieciach za zestaw najpopularniejszych artykułów codziennego użytku zapłacimy poniżej 300 zł. Rok do roku najbardziej zdrożały napoje. Najtańszą siecią handlową jest Auchan. 

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w maju br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,12 zł i wyniosła 297,42 zł. Wzrost cen odnotowano w aż ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były niższe niż w kwietniu br. Dodatkowo w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

Zobacz: Ile kosztuje pojedynczy produkt? Czy w ciągu ostatnich 30 dni był droższy czy tańszy? UOKiK przygląda się sprawie

Duże wzrosty cen w Lidlu i Auchan 

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Auchan (7,93 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Intermarché (3,31 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w maju 2024 r. była wyższa aż o 74,59 zł niż w 2023 r., czyli o 29,90 proc.

koszyk ASM Sales Force Agency

Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (7,33 proc.), Selgros Cash & Carry (6,23 proc.), E.Leclerc (5,53 proc.), Dino (1,47 proc.) i Biedronka (1,11 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,79 proc. z 295,10 zł w maju 2023 r. do 297,42 zł w maju 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 215,17 zł (więcej o 22,30 zł niż w kwietniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 363,68 zł (mniej o 8,95 zł niż w kwietniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w maju 2024 r. wyniosła 148,51 zł i jest ona o 31,25 zł niższa niż w kwietniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w maju 2024 r. była niższa o 2,11 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2024 r. tańszy o 3,25  proc. niż w 2023 r.

- Tegoroczna wiosna w największych sieciach handlowych upływa pod znakiem stabilizacji cen. Nie oznacza to, że jest tanio, ale ceny zmieniają się nieznacznie w porównaniu do naszych poprzednich badań. W maju w porównaniu do kwietnia wzrost wyniósł mniej niż 1 procent, podobnie było w zestawieniu rok do roku. Z naszej analizy wynika również, że ceny wzrosły w 8 na 13 przebadanych sieci. Naszym zdaniem obserwujemy teraz pewne uspokojenie cen w największych sieciach handlowych. Aktualnie sprzedawcy starają się przyciągnąć uwagę klientów akcjami specjalnymi związanymi z rozpoczynającymi się mistrzostwami Euro 2024 w piłce nożnej. W najbliższym czasie, jak co roku, konsumenci będą mogli liczyć na wiele ofert sezonowych a także tradycyjnych promocji, związanych z nadchodzącym latem i zaczynającymi się już niebawem wakacjami – komentuje wnioski z raportu Kamil Kruk, client service & analysis director ASM Sales Force Agency.

Zobacz: Oto jak Lidl i Biedronka odbijają sobie „wojnę cenową”. Dane zaskakują 

Która sieć najtańsza w maju?

Z majowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen utrzymał Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 245,40 zł. To wzrost o 18,03 zł, czyli o 7,93 proc. więcej niż najtańszy koszyk w kwietniu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. 

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 5,54 zł (Biedronka) i 38,13 zł (Kaufland). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w maju 2024 r. odnotowano w sieci Polomarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 328,15 zł.

Koszyk cen w maju, ASM Sales Force Agency

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach - 288,23 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w sklepach typu dark store - 348,41 zł. Natomiast najtańsze zakupy (297,42zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Zobacz: Auchan uruchamia nowy sklep internetowy. W jego obsłudze pomoże sztuczna inteligencja

Te produkty staniały

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w maju 2024 r. względem 2023 roku podrożały 4 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, produkty sypkie, używki i piwo oraz słodycze.

W ujęciu rok do roku spadek odnotowały produkty tłuszczowe (20,97 proc.), mrożonki (2,84 proc.), nabiał (1,01 proc.), dodatki (0,55 proc.), chemia domowa i kosmetyki (0,24 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (0,17 proc.). W największym stopniu zdrożały napoje. W maju br. wzrost ten wyniósł 18,80 proc. wobec 2023 r. 

Dołącz do dyskusji: Auchan znów najtańszą siecią handlową. Mocno zdrożał Lidl

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
tja,,
To teraz czekać na kolejną "bombę" reklamową w stylu: My SOM tańsi, a tamci niech się gonią.. :D
odpowiedź
User
Moherokomuch
Lidl sprytnie to rozegrał. Wojna z Biedrą kto tańszy, ściągnął ludzi do siebie i potem podwyższył ceny, bo jakoś trzeba sobie odbić te wszystkie promocje. Ciekawe czy to zadziała w dłuższej perspektywie. Trochę wątpię...
odpowiedź
User
Niestety
Kupując w Auchanie wspierasz Ukrainy rozbieranie
odpowiedź