SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Apple najcenniejszą marką świata. IBM przed Google, Facebook liderem wzrostu

Mimo niepewnych czasów w gospodarce najsilniejsze marki zwiększyły swoją wartość - wynika z siódmej edycji dorocznego badania najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 realizowanego przez firmę Millward Brown. Drugi rok z rzędu marką nr 1 jest Apple, spadek na trzecie miejsce zanotowało Google, a najszybciej na wartości zyskał Facebook.

Według obliczeń firmy Millward Brown Optimor, będącej częścią grupy WPP, marka Apple odnotowała wzrost wartości o 19% i jest obecnie warta 182,9 mld USD.

Wartość marki IBM wzrosła o 15% do 115,9 mld USD, co pozwoliło jej wyprzedzić Google, który spadł na 3. miejsce w rankingu, osiągając wartość 107,8 mld USD.

2011 Zmiana 2012 Kategoria Marka Wartość marki w 2012 r. (mln USD)
1 0 1 Technologie  Apple  182.951
3 1 2 Technologie  IBM  115.985
2 -1 3 Technologie  Google  107.857
4 0 4 Fast food  McDonald's  95.188
5 0 5 Technologie  Microsoft  76.651
6 0 6 Napoje  Coca-Cola  74.286
8 1 7 Wyroby tytoniowe   Marlboro  73.612
7 -1 8 Telekomunikacja   AT&T  68.870
13 4 9 Telekomunikacja  Verizon  49.151
9 -1 10 Telekomunikacja  China Mobile 47.041


W okresie poprzedzającym swój debiut giełdowy ośmiolatek Facebook odnotował wzrost o 74%, dzięki czemu został marką najszybciej rosnącą na wartości w całym rankingu, przeskakując z miejsca 35. na 19. i osiągając wartość 33,2 mld USD.

Siedem z pierwszej dziesiątki marek należy do sektora nowoczesnych technologii lub telekomunikacji. Również w pozostałych kategoriach – jak np. samochody, usługi finansowe, dobra luksusowe czy sieci detaliczne – można dostrzec marki, które uzyskują znaczącą przewagę dzięki zastosowaniu inteligentnych rozwiązań technologicznych, aby zapewnić klientom lepsze doznania. Przykładowo marka Burberry (wzrost o 21% do 4 mld USD) stworzyła wirtualny świat, w którym młodzi wielbiciele marki mogą m.in. oglądać pokazy mody.

>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2011

Tegoroczny ranking odzwierciedla postępy gospodarcze na kontynencie afrykańskim, sygnalizując to obecnością pierwszej marki afrykańskiej na liście Top 100 – jest to operator komórkowy MTN z RPA (miejsce 88., wartość 9,2 mld USD). Poza tym około 40% sprzedaży Guinnessa pochodziło z Afryki, a wyniki firmy Airtel za III kw. wskazują na wzrost przychodów na tym terytorium o 16%. Z kolei firma Orange błyskawicznie rozwijała działalność w Afryce w całym roku 2011, a sieć Walmart dokonała znaczącej inwestycji na tym kontynencie, przejmując sklepy Massmart.

Najcenniejszą marką telekomunikacyjną jest AT&T (wartość 68,8 mld USD). Z kolei Verizon, największy operator komórkowy w USA, w ostatnim roku zwiększył wartość swojej marki o 15% (obecnie: 49,1 mld USD).

Sieć Walmart została liderem rankingu marek z sektora handlu detalicznego, spychając niżej Amazon. Wartość marki Walmart wynosi obecnie 34,4 mld USD, podczas gdy Amazon jest wart 34 mld USD.

>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2010

77% marek zaklasyfikowanych do BrandZ Top 100 należy do firm, które mają w swoich zarządach kobiety. Przeciętna wartość marek w tych firmach wynosi 27 mld USD, czyli dwa razy więcej niż w przypadku firm, w których nie ma pań w zarządach. Co więcej – w okresie 5 lat marki te wykazują średnią stopę wzrostu na poziomie 66%, natomiast analogiczny wskaźnik w przypadku marek należących do firm niemających kobiet w zarządach to 6%.

Analiza marek zakwalifikowanych do rankingu BrandZ Top 100 pod kątem „portfela akcji” odpowiednich spółek na przestrzeni ostatnich siedmiu lat wskazuje, że portfel ten uzyskuje znacznie wyższe wyniki niż znany indeks giełdowy S&P500. W analizowanym okresie całkowita stopa zwrotu z inwestycji (ROI) dla wszystkich spółek należących do indeksu S&P500 wyniosła 2,3%, podczas gdy wskaźnik ROI dla portfela BrandZ - 36,3%.

W latach 2006 - 2012 łączna wartość marek wchodzących w skład rankingu BrandZ Top 100 wzrosła o 66% i wynosi obecnie 2,4 biliona USD.

RANKING BRANDZ TOP 100 - 2012

Ranking Marka Wartość marki 2012 ($mln)
1 Apple 182 951
2 IBM 115 985
3 Google 107 857
4 McDonald's 95 188
5 Microsoft 76 651
6 Coca-Cola * 74 286
7 Marlboro 73 612
8 AT&T 68 870
9 Verizon 49 151
10 China Mobile 47 041
11 GE 45 810
12 Vodafone 43 033
13 ICBC 41 518
14 Wells Fargo 39 754
15 Visa 38 284
16 UPS 37 129
17 Walmart 34 436
18 Amazon 34 077
19 Facebook 33 233
20 Deutsche Telekom 26 837
21 Louis Vuitton 25 920
22 SAP 25 715
23 BMW 24 623
24 China Construction Bank 24 517
25 Baidu 24 326
26 HP 22 898
27 Oracle 22 529
28 Toyota 21 779
29 MasterCard 20 759
30 American Express 20 198
31 HSBC 19 313
32 Hermès 19 161
33 Gillette 19 055
34 ExxonMobil 18 315
35 Pampers 18 299
36 Tesco 18 007
37 Tencent/QQ 17 992
38 Agricultural Bank of China 17 867
39 Shell 17 781
40 RBC 17 225
41 Movistar 17 113
42 Starbucks 17 072
43 Disney 17 056
44 Nike 16 255
45 Accenture 16 118
46 Mercedes-Benz  16 111
47 NTT DoCoMo 15 981
48 Budweiser ** 15 882
49 Intel 15 633
50 Orange 15 351
51 Colgate 14 948
52 Subway 14 843
53 China Life 14 587
54 TD 14 561
55 Samsung 14 164
56 Sinopec 13 940
57 L'Oréal 13 773
58 H&M 13 485
59 Cisco 13 317
60 Commonwealth Bank 13 083
61 Bank of China 12 982
62 The Home Depot 12 968
63 ICICI Bank 12 665
64 ebay 12 662
65 Honda 12 647
66 Zara 12 616
67 Pepsi *** 12 598
68 Petrochina 12 105
69 Moutai  11 838
70 FedEx 11 723
71 Airtel 11 531
72 US Bank 11 488
73 Siemens 10 676
74 Sberbank 10 649
75 Petrobras 10 560
76 Target 10 506
77 BP 10 424
78 Ping An 10 174
79 Standard Chartered 10 064
80 Red Bull **** 9 984
81 Nissan 9 853
82 Citi 9 760
83 Scotiabank 9 627
84 Telecom Italia 9 572
85 MTS 9 553
86 Sony ***** 9 444
87 ALDI 9 310
88 MTN 9 273
89 IKEA 9 206
90 China Telecom 9 191
91 KFC 8 852
92 Chase 8 644
93 Chevron 8 599
94 O2 8 562
95 Santander 8 546
96 Volkswagen 8 519
97 Telcel 8 449
98 Carrefour 7 836
99 State Farm 7 813
100 DHL 7 601

* wartość marki Coca-Cola obejmuje Lights, Diets i Zero
** wartość marki Budweiser obemuje Bud Light
*** wartość marki Pepsi obejmuje Diets
**** wartość marki Red Bull obejmuje sugar-free and Cola
***** wartość marki Sony obejmuje Playstation 3
Źródło: Millward Brown Optimor (włącznie z danymi z BrandZ, Kantar Worldpanel i Bloomberg)



Ranking BrandZ Top 100 uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor, jest badaniem przynoszącym wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie. Uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. Wskaźniki te są następnie łączone z uzyskanymi w badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek danymi z agencji Bloomberg i Datamonitor. W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne. Raport obejmuje ranking oraz analizę najcenniejszych marek w kluczowych regionach świata dla 13 sektorów. Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z rozbiciem danych na regiony i kategorie produktowe, można znaleźć tutaj.

Dołącz do dyskusji: Apple najcenniejszą marką świata. IBM przed Google, Facebook liderem wzrostu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl