Jedna ze stacji AXN zmieniła profil. Eksperyment z greckimi serialami
Kanał AXN Spin nie emituje już seriali, tylko skupia się na treściach lifestylowych i true crime. Antenna Entertainment podczas konferencji prasowej przedstawiła też nowości w jesiennych ramówkach swoich stacji. Jedną z nich jest produkcja oryginalna greckiego właściciela kanałów AXN w Polsce.
AXN Spin zadebiutował w styczniu 2012 roku jako kanał serialowy dla młodzieży. Od kilku tygodni stacja wdrażała nowy format, choć nie zmieniła nazwy. Kanał promuje się teraz hasłem „Prawdziwe życie wkręca!” i jest skierowany przede wszystkim do kobiet w wieku 21-55 lat. Wśród najnowszych programów w AXN Spin znalazły się: „Najdroższy rejs świata”, „Gdzie powiem tak?”, „Nasz idealny dom na plaży”, „Nasz idealny dom na wsi - Australia”, „Nasz idealny dom na wsi - Kanada”, „Wakacyjne domy na wynajem”, „Sposób na zamek”, „Porządek w domu - porządek w życiu”, „Jak schwytałem zabójcę”, „Akta zbrodni”, „Twarzą w twarz z mordercą” i „Instynkt mordercy”.
Nadawca twierdzi, że zmiana została dobrze przyjęta przez widzów. - Zmieniliśmy AXN Spin w kanał z rozrywką opartą na prawdziwych ludzkich historiach, w którym nasi widzowie mają okazję cieszyć się zarówno inspirującymi programami lifestylowymi, jak i pasjonującymi produkcjami true-crime. Jesteśmy podekscytowani możliwością zaoferowania tak dynamicznej i różnorodnej gamy nowych programów, dzięki czemu możemy zapewnić naszej międzynarodowej widowni wyjątkowe i zawsze interesujące treści. Wierzymy, że ten kanał to propozycja czegoś nowego i ekscytującego, dla wszystkich tych widzów, którzy szukają inspiracji, przygody, czy rozwikłania mrocznej kryminalnej zagadki. Nowa strategia programowa dla całego portfolio AXN w Polsce – obejmująca metamorfozę AXN Spin – okazała się sukcesem, o czym świadczy 22 proc. wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym – powiedziała Éva Kis-Bocz, Channel Director CEE w Antenna Entertainment.
Nowe sezony i inne nowości programowe w kanałach AXN
Jesienią widzowie głównej stacji AXN będą mogli oglądać m.in. produkcje „Rekrut” – sezon 6, „Walker. Strażnik Teksasu” – sezon 2, „Wiedźma”, „FBI: International”, „SEAL Team” – sezon 7, „The Good Doctor” – sezon 7 oraz „S.W.A.T. – jednostka specjalna” – sezon 7. Niektóre z nich są efektem współpracy z koncernem Paramount Global, o której nawiązaniu informowaliśmy w maju 2023 roku. Nadawca planuje kampanię internetową dotyczącą zmian w AXN Spin i nowości programowych na przełomie września i października.
W czasie kiedy najdroższe amerykańskie produkcje trafiają do globalnych serwisów streamingowych typu Netflix, Max, Disney+, Amazon Prime Video, nadawcy szukają alternatywnych treści. Canal+ jest nadawcą kanałów Novelas+, gdzie można znaleźć telenowele meksykańskie czy tureckie, a niedawno nawiązał współpracę z Crunchyroll, która uzupełnia jego ofertę o japońskie anime.
W październiku 2021 roku grecka Antenna Entertainment (należąca do Antenna Group) przejęła kanały Sony Pictures Television Network w Europie Środkowo-Wschodniej. W Polsce zmiana objęła filmowo-serialowe stacje: AXN, AXN Black, AXN White, AXN Spin i serwis streamingowy AXN Now. Od niedawna kanał AXN nadaje grecki serial kostiumowy „Wiedźma”. Wcześniej inny serial z tego kraju pokazywała stacja AXN White.
Kilka miesięcy temu stanowisko Programming Managera Antenna Entertainment w Polsce objęła Agnieszka Zawadzka-Jopek, wcześniej związana z Canal+ Polska (zastąpiła Przemysława Czajkowskiego, który odszedł z firmy pod koniec zeszłego roku). Portal Wirtualnemedia.pl pytał menadżerkę czy Polacy polubili greckie seriale. Jej zdaniem na ocenę potencjału tych produkcji jest jeszcze za wcześnie. Grecka telenowela „Cztery siostry” miała przynosić AXN White dobre wyniki, ale nie były one bardzo wysokie. Nadawca wiąże znacznie większe nadzieje z „Wiedźmą”, która ma bardziej spektakularny charakter. Jeżeli ten format się sprawdzi, to kanały AXN w naszym kraju mogą pokazać kolejne greckie produkcje. Nie będzie to trudne dzięki obecności w grupie z tego kraju. Nadawca może pozwolić sobie na testowane i eksperymentowanie z takimi serialami.
Antenna Entertainment nie planuje kanałów FAST
W zeszłym roku były właściciel AXN, czyli Sony Pictures Television Network sprzedał także niemieckojęzyczne kanały Sony AXN i Sony Channel. Ich nowym właścicielem została firma High View Group, nadawca m.in. stacji muzycznych Deluxe Music. Po zmianie właściciela stacje działają pod nazwami AXN Black i AXN White. Sony skupia się w Europie Zachodniej na kanałach FAST. Wiosną uruchomił 54 takich bezpłatnych stacji w streamingu.
Antenna Entertainment na razie nie planuje uruchomienia kanałów FAST po polsku. Nie dojdzie również do zmian w portfolio tradycyjnych kanałów AXN na naszym rynku, a jedynie ich wzmocnienia programowego. Ewentualne nowe kanały firma może uruchomić na rynku rumuńskim, który dobrze prosperuje. Są w tej sprawie wstępne plany koncepcyjne.
Choć kanały AXN i AXN Spin są nadawane w jakości HD, to AXN Black i AXN White dalej są dostępne tylko w SD. Władze Antenna Entertainment podtrzymują wolę, żeby to się zmieniło, ale nie mogą w tym momencie powiedzieć, kiedy to nastąpi. Firmie zależy na poprawie pozycji jej stacji na dekoderach dostawców płatnej telewizji, w tym dublach na listach kanałów. Zwiększy to prawdopodobieństwo wyboru stacji Antenna Entertainment. Na przykład w Polsat Box kanały firmy znajdują się w kilku miejscach listy. Latem 2022 roku Canal+ przeniósł większość stacji AXN na koniec listy. Później nadawcy udało się pozyskać dla AXN Black pozycję 122. Nadawca nie planuje zmian dotyczących katalogu streamingowego AXN Now.
Coraz częściej TVN24 wyprzedza w badaniach oglądalności TVN. W dobie streamingu w linearnej telewizji wiele osób ogląda przede wszystkim newsy i sport. Czy stacje filmowo-serialowe mają jeszcze sens? Zdaniem Antenna Entertainment wielu widzów stawia na nostalgię. W przypadku kanału AXN Black, który wybierają często starsi odbiorcy, ma się to sprawdzać. Menadżerowie firmy twierdzą, że widzowie 50+ i 60+ bardzo chętnie wracają do seriali z dzieciństwa, młodości. W AXN Black można obejrzeć takie klasyki jak, „Słoneczny patrol”, „Drużyna A”, „Xena: wojownicza księżniczka”.
Uruchomiony w 2003 roku kanał AXN był kiedyś jedną z najpopularniejszych stacji tematycznych. Z danych Nielsena wynika, że w styczniu br. udział stacji w grupie 4+ wyniósł 0,20 proc. W przypadku AXN Black było to 0,18 proc., AXN White 0,04 proc., natomiast AXN Spin 0,02 proc.
Dołącz do dyskusji: Jedna ze stacji AXN zmieniła profil. Eksperyment z greckimi serialami