Amazon szykuje się do ekspansji w Polsce, negocjuje z Pocztą Polską
Sklep internetowy Amazon przygotowuje się do uruchomienia swojej polskiej wersji. W zakresie dostarczania zakupów ma współpracować m.in. z Pocztą Polską.
Od lat polscy internauci mogą robić zakupy na Amazonie. Obecnie działa polskojęzyczna odsłona niemieckiej wersji serwisu.
Jak dowiedziała się nieoficjalnie „Gazeta Wyborcza”, Amazon przygotowuje się do ekspansji w naszym kraju. Rozmawia o współpracy z Pocztą Polską, która ma odpowiadać za dostarczanie zakupów z Amazona nie tylko w Polsce, lecz także na Ukrainie. Poczta Polska przeszła już stosowne testy jakościowe, a decydujące rozmowy z marokańskim koncernem mają odbyć się w kwietniu.
Według „GW” w pełni polska odsłona Amazona może ruszyć w br. Przedstawiciele zarówno Amazon, jak i Poczty Polskiej odmówili komentarza w tej sprawie
Start pełnej wersji Amazona w naszym kraju będzie oznaczał też, że swoje produkty na platformie dużo łatwiej niż obecnie będą mogli oferować polscy sprzedawcy.
Amazon ma w Polsce centra dystrybucyjne
Amazon jest obecny w naszym kraju od sześciu lat. Uruchomił siedem centrów logistycznych: w Poznaniu, Wrocławiu, Sosnowcu, Bielanach Wrocławskich, a także w okolicach Szczecina, Łodzi i Bolesławca.
Koncern szykuje kolejne centrum, w Gliwicach, gdzie na powierzchni ponad 210 tys. m kw. ma pracować ponad tysiąc osób.
Według sprawozdania w KRS spółka Amazon Fullfilment w 2018 roku zatrudniała średnio 13 917, wobec 9 021 rok wcześniej. Do Amazona należy też warszawskie biuro i gdańskie centrum technologiczne, ogółem zatrudnia już u nas ok. 16 tys. osób
Firma Amazon Fullfilment w 2018 roku zanotowała wzrost przychodów o 26 proc. - z 1,41 do 1,78 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych też o 26 proc. (z 1,33 do 1,69 mld zł) jej zysk netto zmalał z 67 do 20 mln zł.
Globalnie Amazon w trzecim kwartale ub.r. zanotował wzrost przychodów ze sprzedaży o 24 proc. do 69,98 mld dolarów oraz spadek zysku netto z 2,88 do 2,13 mld dolarów, co koncern uzasadnił zysk kosztami wprowadzania nowych usług i rozwoju.
Amazon jest jednym z kilku koncernów technologicznych z kapitalizacją giełdową przekraczającą bilion dolarów, w poniedziałek na koniec sesji przy kursie 2 134,87 dolara ta kapitalizacja wynosiła dokładnie 1,06 bln dolarów. W tej grupie są także Apple, Microsoft i właściciel Google’a Alphabet, który osiągnął ten poziom w połowie stycznia br.
Allegro liderem polskiego e-commerce
Obecnie największą z platform e-commerce w Polsce nieobecnych w handlu stacjonarnym jest Allegro, do którego należą platformy Allegro.pl, Ceneo.pl i przejęty wiosną ub.r. eBilet Polska. W 2018 roku zanotowało 1,75 mld zł przychodów, 621,5 mln zł zysku operacyjnego i 230,1 mln zł zysku netto. W styczniu br. serwis Allegro.pl miał 17,09 mln użytkowników i 1,33 mld odsłon, a aplikacja mobilna Allegro - 3,94 mln użytkowników (według badania Gemius/PBI).
Jesienią 2018 roku Allegro wprowadziło abonamentowy system korzystania z dostaw zakupów Allegro Smart!, od kwietnia br. będzie pobierać prowizje od cen liczonych z kosztami dostawy, podniesie też prowizje w części kategorii.
W zeszłym tygodniu kierownictwo Allegro zapowiedziało, że w br. zainwestuje miliard złotych w rozwój m.in. na Allegro Smart i usprawnienie procesu dostawy. Platforma szacuje wzrost ofert o 200 mln i o 20 proc. więcej sprzedawców do końca br.
Coraz popularniejszy w Polsce jest AliExperss należący do chińskiego giganta Alibaba. W styczniu br. jego aplikacja mobilna miała 5,43 mln polskich użytkowników.
Dołącz do dyskusji: Amazon szykuje się do ekspansji w Polsce, negocjuje z Pocztą Polską
Mamy 1 minutę przerwy na siku i 5 minut na kupę. Przy czym minuta z siku nie sumuje się z kupą.