Amazon walczy z fałszywymi recenzjami. Pozywa AppSally i Rebatest
Amazon złożył pozwy sądowe przeciwko handlarzom fałszywymi recenzjami o produktach, którzy organizują publikowanie motywowanych i wprowadzających w błąd opinii, w zamian za wynagrodzenie pieniężne lub rzeczowe. Na celowniku koncernu znalazły się platformy AppSally i Rebatest, które według pozwów mają zostać zamknięte.
Amazon należy obecnie do największych platform e-commerce na świecie, liczba jego użytkowników stale rośnie. W marcu 2021 r. pojawiła się polska wersja Amazona , według danych z grudnia ub.r. serwis miał 7,3 mln użytkowników w naszym kraju.
Walka z fałszywymi recenzjami
Amazon recenzje produktów wprowadził w 1995 r., aby pomóc klientom w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji zakupowych. Wraz z tym mechanizmem pojawiło się jednak zamieszczanie na platformie fałszywych ocen, które mają zachęcać użytkowników do zakupu przedmiotów, które nie zawsze zapewniają odpowiednią jakość.
Czytaj także: Amazon pokazał zwiastun "Władcy Pierścieni: Pierścienie Władzy"
Amazon twierdzi, że na całym świecie ponad 10 tys. pracowników chroni serwis przed oszustwami i nadużyciami, w tym fałszywymi recenzjami. Platforma otrzymuje ponad 30 mln recenzji tygodniowo, z których każda jest analizowana przy użyciu technologii uczenia maszynowego i wykwalifikowanych specjalistów, przed ich publicznym wyświetleniem.
Amazon aktywnie obserwuje strony mediów społecznościowych i wykryte w nich nadużycia zgłasza prowadzącym je podmiotom. W 2021 r. firma zidentyfikowała na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter i Instagram, ponad 16 tys. społeczności naruszających zasady, czego skutkiem było usunięcie grup liczących w sumie ponad 11 mln członków.
Pozwy przeciwko oszustom
Teraz Amazon poinformował o wniesieniu dwóch pozwów dotyczących rozpowszechniania i sprzedaży fałszywych recenzji produktów.
Celem pozwów jest zamknięcie dwóch głównych brokerów fałszywych recenzji, AppSally i Rebatest, którzy pomagali wprowadzać w błąd kupujących, zlecając zamieszczanie fałszywych recenzji w sklepach takich jak Amazon, eBay, Walmart i Etsy.
Według koncernu działania prawne są częścią wszechstronnych i proaktywnych wysiłków Amazona, mających na celu zapewnienie klientom bezpiecznych i godnych zaufania zakupów oraz szerokich możliwości rozwoju dla sprzedawców.
– Handlarze fałszywymi recenzjami próbują czerpać zyski, oszukując nieświadomych konsumentów i tworząc nieuczciwą przewagę konkurencyjną, która szkodzi naszym partnerom handlowym – stwierdził w komunikacie Dharmesh Mehta, wiceprezes ds. budowania zaufania klientów i wsparcia partnerów handlowych Amazona. – Doskonale wiemy, jak cenne są rzetelne opinie dla naszych klientów. Dlatego pociągamy do odpowiedzialności nieuczciwych recenzentów. Chociaż zapobiegamy pojawianiu się milionów podejrzanych recenzji w naszym sklepie, te pozwy są skierowane przeciwko źródłu.
Amazon zaznacza, że surowo zakazuje publikowania opłaconych lub fałszywych recenzji. Do przeciwdziałania im oraz identyfikowania i usuwania wprowadzających w błąd treści, Amazon korzysta z technologii uczenia maszynowego oraz usług specjalistów. W 2020 r. serwis zatrzymał ponad 200 mln podejrzanych opinii przed udostępnieniem ich klientom. W ostatnich latach pojawiła się wręcz przestępcza branża, w której oszuści organizują fałszywe lub przesadne recenzje w zamian za pieniądze lub darmowe produkty.
Działania prawne Amazon poprzedziło dogłębne dochodzenie w sprawie handlarzy fałszywymi recenzjami, którzy w sumie zgromadzili ponad 900 tys. osób chętnych do pisania nieprawdziwych opinii. Handlarze ci próbują ukryć swoją aktywność i uniknąć wykrycia.
Czytaj także: Amazon nie będzie więcej płacił pracownikom za pochlebne opinie o firmie na Twitterze. Akcja nie spełniła oczekiwań
Na przykład, witryna z fałszywymi recenzjami AppSally sprzedaje je za jedyne 20 dol. i instruuje przestępców, aby wysyłali puste pudełka klientom, jak i do dostarczania AppSally zdjęć do wgrania wraz z recenzjami. Oszukańczy program prowadzony przez Rebatest płaci za 5-gwiazdkowe recenzje tylko, jeśli zostaną one zaakceptowane przez przestępców chcących sprzedawać te produkty.
Zdaniem Amazona obecne kroki prawne świadczą o determinacji z jaką firma dąży do unieszkodliwienia handlarzy fałszywymi recenzjami. Amazon już wcześniej doprowadził do wydania przeciwko nim dziesiątek decyzji sądowych zobowiązujących do wskazania, kto płaci za te oszukańcze usługi. W wyniku tych działań, pod koniec 2021 r. zamknięto dwie duże strony internetowe z fałszywymi recenzjami działające w Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Dołącz do dyskusji: Amazon walczy z fałszywymi recenzjami. Pozywa AppSally i Rebatest