Aktywiści klimatyczni atakują WPP. Szef holdingu przedstawiony jako iluzjionista
Aktywiści klimatyczni zaatakowali holding reklamowy WPP, wysyłając sfabrykowane zaproszenie do parku rozrywki „Ogilvyland”, który rzekomo został zorganizowany przez Ogilvy'ego. Uczestnicy mogli w nim „świętować ciepły świat, który budują nasi klienci”.
Wiadomość e-mail rzekomo wysłana przez dyrektora generalnego WPP Marka Reada została dostarczona do odbiorców z adresu mark.read@ogilvyland.com. W rzeczywistości została wysłana przez aktywistów Serious People (cytowanych jako część obecnie rozwiązanego Glimpse Collective). Zaproszenie wyraża fałszywe podekscytowanie faktem, że rodzina Ogilvy stała się „agencją numer jeden w zakresie kontraktów na paliwa kopalne na świecie” podczas „tegorocznych nagród F-List”.
„To ogromne osiągnięcie, które odzwierciedla ogromny wysiłek niektórych naszych kolegów na rzecz firm o wysokiej emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczających środowisko we wszystkich zakątkach świata. Jak mówimy tutaj w Ogilvy, inspirujemy marki i ludzi do wywierania wpływu na świat” - czytamy w liście.
E-mail linkuje do strony internetowej Ogilvyland, która zawiera spreparowane zdjęcie Marka Reada, przedstawiające go ubranego w czarny krawat w stylu magika, z białą rękawiczką wyczarowującą białego królika z cylindra. Królik ma na sobie coś, co wygląda na zieloną muszkę w stylu banknotu.
Na stronie widnieje opis agencji Ogilvy jako „największej na świecie agencji reklamowej zajmującej się paliwami kopalnymi” i stwierdza, że „z przyjemnością ogłasza powstanie Ogilvyland, celebracji odważnego, ciepłego świata, jaki budują nasi klienci”.
Ogilvy pracuje dla firm z sektora paliw kopalnych
Są ilustracje różnych atrakcji, takich jak lot helikopterem „Woody's Woodland Fire Rescue”, „Net-Zero Slow-ercoaster”, „Rising River Rapids” i „Coal Mine Mountain”. Ta ostatnia jest opisana jako „ekscytująca przejażdżka przez najnowsze kopalnie węgla naszych klientów”. „Jeśli szybkie spadki i chwiejne tory nie zapierają dechu w piersiach, to rozedma płuc z pewnością to zrobi” – głosi napis.
Chociaż Ogilvy współpracuje z niektórymi firmami naftowymi i chemicznymi, w tym z BP, pojawiają się wątpliwości co do ogólnej dokładności tych twierdzeń, w szczególności co do metodologii rankingowej, która umieściła WPP/Ogilvy na szczycie („podczas tegorocznej gali rozdania nagród F-List zostaliśmy po raz kolejny uznani za najlepszą agencję w zakresie kontraktów na paliwa kopalne na świecie”).
Według Eventbrite domniemane wydarzenie ma się odbyć 16 października między godziną 16:00 a 18:00 w miejscu, które ma zostać wkrótce ogłoszone.
W zaproszeniu napisano: „Dołącz do nas na wielkie otwarcie”, dodając: „Ze względu na ograniczenia budżetowe i kilka oczekujących spraw sądowych przeciwko naszym klientom, otwieramy z ograniczoną liczbą atrakcji. Bardzo przepraszamy za niedogodności i mamy nadzieję, że spodoba się Państwu wizyta w Ogilvyland”.
Na dole wymieniono kilkunastu reklamodawców będących klientami Ogilvy, wśród których są: BP, American Petroleum Institute, Adani, TotalEnergies, Jonah Energy, Loews Corporation, Masdar, Peabody Energy, Petrol Ofisi, Petron, RGC Resources, Sempra Energy.
Strona zawiera również odnośniki do Clean Creatives' F-List 2024 , który „dokumentuje znane relacje między klientami z branży paliw kopalnych a agencjami reklamowymi i PR”. Na liście wymienione są również inne agencje i grupy, w tym Dentsu, Havas, IPG, Omnicom, Publicis i Stagwell.
Dołącz do dyskusji: Aktywiści klimatyczni atakują WPP. Szef holdingu przedstawiony jako iluzjionista