Agora odżyła po lockdownie: większe wpływy, zmalała strata, 23 mln zł z kin Helios
W drugim kwartale br. Agora osiągnęła 201,8 mln zł skonsolidowanych przychodów sprzedażowych i 9,9 mln zł straty netto. Zarobiła więcej z reklam, kin Helios oraz sprzedaży „Gazety Wyborczej” i książek. - Wyniki Grupy Agora z 2. kwartału 2021 r. i napawająca optymizmem sytuacja rynkowa pozwalają sądzić, że dynamika wzrostu przychodów Grupy w kolejnych kwartałach będzie się zwiększać z każdym okresem, oczywiście, pod warunkiem, że nie dojdzie do ponownego nasilenia się pandemii COVID-19 - komentuje Anna Kryńska-Godlewska, członkini zarządu firmy.
W porównaniu do drugiego kwartału ub.r., kiedy trwał lockdown po wybuchu epidemii, przychody grupy Agora poszły w górę o 55,8 proc. - ze 129,5 do 201,8 mln zł.
Przychody reklamowe zwiększyły się z 77,3 do 118,4 mln zł, a ze sprzedaży wydawnictw (głównie „Gazety Wyborczej” oraz książek i płyt CD/DVD) - o 20,7 proc. do 35,6 mln zł.
W drugiej połowie maja otworzono ponownie wszystkie kina Helios, zamknięte od początku listopada w związku z epidemią (wcześniej nie działały od połowy marca do czerwca ub.r.). Do końca czerwca br. zanotowano 16,5 mln zł wpływów z biletów (wobec 0,1 mln zł rok wcześniej) i 5,3 mln zł ze sprzedaży barowej.
Wydatki operacyjne grupy Agora zwiększyły się w zeszłym kwartale o 25,4 proc. - ze 182,9 do 229,4 mln zł. Koszty wynagrodzeń i innych świadczeń pracowniczych poszły w górę o 44,7 proc. do 76,4 mln zł (od połowy kwietnia ub.r. firma na pół roku obniżyła pensje i wymiar pracy o 20 proc. w ramach tzw. tarczy antykryzysowej), a koszty usług obcych - o 32,5 proc. do 74,2 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- W 2. kwartale 2021 r. Grupa Agora rozpoczęła odrabianie covidowych strat. Dzięki stopniowemu znoszeniu obostrzeń oraz otwieraniu kolejnych gałęzi gospodarki w szybkim tempie rosły niemal wszystkie kategorie naszych wpływów i to we wszystkich obszarach działalności - podsumowuje Anna Kryńska-Goldewska, członkini zarządu Agory.
Mocne odbicie w górę także w pionie outdoorowym
W drugim kwartale segment filmowo-książkowy Agory, za wyniki którego odpowiada głównie działalności kinowa czyli sieć Helios, zmniejszył stratę EBITDA do 1,3 mln zł (z 6,7 mln zł przed rokiem) przy przychodach na poziomie 47,1 mln zł. Sprzedaż wzrosła o 169 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, dzięki ponownemu uruchomieniu od 21 maja kin zamkniętych ze względu na pandemię. Przychody ze sprzedaży biletów wyniosły 16,5 mln zł, a sprzedaż barowa 5,3 mln zł.
Segment reklamy zewnętrznej osiągnął 8,5 mln zł EBITDA wobec ujemnego wyniku na poziomie 4,5 mln zł rok wcześniej, przy przychodach zwiększonych o 139 proc. (31,8 mln zł)
Segment prasowy miał 6,5 mln zł zysku EBITDA, o 30 proc. więcej niż przed rokiem. Przychody wzrosły o 15,6 proc. do 49,6 mln zł.
Przychody biznesu internetowego Agory zwiększyły się o 24 proc. do 54,2 mln zł. Wynik EBITDA wzrósł o 6,4 proc. do 11,6 mln zł. Udział wpływów cyfrowych w całkowitych przychodach firmy z reklam wzrósł w pierwszym półroczu do 51,8 proc. - Dzięki kolejnym inicjatywom poprawiającym efektywność wprowadzonych rozwiązań oraz wzrostowi wydatków na reklamę internetową udział wpływów cyfrowych w całkowitych przychodach ze sprzedaży reklam w Grupie Agora w drugiej połowie 2021 r. będzie jeszcze wyższy - zaznaczono w sprawozdaniu Agory.
Pion radiowy zanotował 54-proc. wzrost przychodów, do 23 mln zł. Wynik EBITDA segmentu to 2,9 mln zł wobec 0,8 mln zł przed rokiem.
Rentowność w górę m.in. dzięki kursom walut
Znacząco poprawiły się wyniki rentowności grupy Agora. Wynik EBITDA poszedł w górę z 4,4 mln zł straty do 14,7 mln zł zysku, a strata operacyjna zmalała z 53,4 do 27,6 mln zł.
Wpływy finansowe zwiększyły się z 6,8 do 12,2 mln zł, głównie dzięki w wzrostowi wyniku z różnic kursów walut (z 8 do 16,9 mln zł). W efekcie strata brutto zmalała z 46,8 do 13,4 mln zł, a strata netto - z 41,1 do 9,9 mln zł.
69 mln zł półrocznej straty
Na wynikach grupy Agora z całego pierwszego półrocza br. zaciążył pierwszy kwartał, w którym trwał jeszcze lokcdown, podczas gdy w pierwszym kwartale ub.r. mocne ograniczenia w związku z epidemią wprowadzono w połowie marca.
W konsekwencji półroczne przychody firmy zmniejszyły się rok do roku o 17 proc. Mocno zmalały wpływy z kin Helios i działalności filmowej, za to przychody reklamowe wzrosły o 9,4 proc. do 209 mln zł.
Koszty operacyjne zmniejszyły się o 13,6 proc. do 424,9 mln zł (przy czym wydatki na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze poszły w górę o 10,3 proc. do 148,7 mln zł). Zysk EBITDA zmalał z 40,2 do 6,6 mln zł, strata operacyjna wzrosła z 72,9 do 77,1 mln zł, strata brutto spadła z 99,3 do 71,9 mln zł, a strata netto - z 88,2 do 69,3 mln zł.
Agora spodziewa się dalszych wzrostów
Zarząd Agory prognozuje, że w całym br. zwiększą się jej przychody oraz poprawią wyniki rentowności. - Strata operacyjna na poziomie EBIT będzie się zmniejszać, a grupa odnotuje zysk na poziomie EBITDA - zapowiedziano w sprawozdaniu.
- Warto jednak pamiętać, że w związku z trudnością w przewidywaniu dalszego rozwoju sytuacji związanej z pandemią i jej skutkami gospodarczymi powyższe założenia mogą być obarczone błędem, a ich trafność dużo mniejsza niż w okresach większej przewidywalności - zaznaczono.
- Wyniki Grupy Agora z 2. kwartału 2021 r. i napawająca optymizmem sytuacja rynkowa pozwalają sądzić, że dynamika wzrostu przychodów Grupy w kolejnych kwartałach będzie się zwiększać z każdym okresem, oczywiście, pod warunkiem, że nie dojdzie do ponownego nasilenia się pandemii COVID-19. Sprzyjać temu będzie zwłaszcza znaczące ożywienie na rynku reklamy, dlatego też Agora podwyższyła swoje szacunki wzrostu wydatków na reklamę w Polsce - dodaje Anna Kryńska-Godlewska.
Zmiany w zarządzie Agory, spór z „Gazetą Wyborczą”
Pod koniec czerwca walne zgromadzenie akcjonariuszy Agory zdecydowało, że jej strata netto z ub.r. zostanie pokryta z wcześniejszych zysków. Spółka drugi rok z rzędu nie wypłaciła dywidendy. Grupa Agora w ub.r. zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 33 proc. do 836,4 mln zł, a jej wynik netto poszedł w dół z 6 mln zł zysku do 130,24 mln zł straty.
W czerwcu Helios podpisał umowę o 5,03 mln zł częściowo bezzwrotnej pożyczki od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tarczy kredytowej dla dużych firm.
Od początku czerwca br. w zarządzie Agory jest Tomasz Grabowski, został wybrany przez pozostałych członków w drodze kooptacji. Nadzoruje pion technologii, działy technologiczne odpowiedzialne za rozwój funkcjonalności dla Gazeta.pl i Wyborcza.pl oraz rozwój innowacji technologicznych i dział big data.
9 czerwca zarząd firmy poinformował, że zamierza połączyć segment prasowy spółki (obejmujący głównie „Gazetę Wyborczą” i Wyborcza.pl) i pion Gazeta.pl w jeden obszar biznesowy „realizujący wspólny cel wzrostu subskrypcji cyfrowych oraz wpływów reklamowych ze wszystkich powierzchni serwisów internetowych Agory S.A.”. Wywołało to spór z zespołem „Gazety Wyborczej”, w trakcie rozmów wysunięto koncepcję wydzielenia „GW” do osobnej spółki. Kierownictwo „GW” powołało trzyosobowy zespół (są w nim Joanna Mosiej-Sitek jako liderka, Miłosz Malinowski i Piotr Stasiński) mający odpowiadać za ten proces.
Pod koniec lipca odejście z Agory zapowiedziała Agnieszka Sadowska, jako powód wskazując inne plany zawodowe. W zarządzie firmy nadzoruje piony prasy, internetu i reklamy zewnętrznej.
Na początku sierpnia do zarządu Agory powołana została Agnieszka Siuzdak-Zyga. Nadzoruje pion Gazeta.pl, którego szefową jest od jesieni 2018 roku.
Dołącz do dyskusji: Agora odżyła po lockdownie: większe wpływy, zmalała strata, 23 mln zł z kin Helios
A inwestorzy patrzą na nagłówki, tak? Tabela i cyfry, głupcze. Bankier nie lubi Agory.