SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agnieszka Kamińska jedyną kandydatką na prezesa Polskiego Radia. „Rozgrywka wewnątrz PiS”

Przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański poinformował jej członków, że zgłosił kandydaturę Agnieszki Kamińskiej na stanowisko prezesa Polskiego Radia. Jak informuje Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun, zasiadający w RMN, dotychczasowa prezes jest jedyną osobą ubiegającą się o to stanowisko.

Agnieszka Kamińska, fot. Polskie Radio Agnieszka Kamińska, fot. Polskie Radio

Kamińska stanowi jednoosobowy zarząd Polskiego Radia od stycznia 2020 roku. Rada Mediów Narodowych prezesa Polskiego Radia ma wybrać we wtorek. Wtedy też zapadnie decyzja o kształcie zarządu nadawcy publicznego. Wcześniej pojawiały się głosy, że może zostać on poszerzony. Postulował to m.in. Marek Suski, przewodniczący Rady Programowej Polskiego Radia. We wtorek spodziewana jest również decyzja w sprawie członków rad nadzorczych Telewizji Polskiej.  Szef RMN zgłosił kandydatury Przemysława Tejkowskiego i Radosław Włoszka, którzy obecnie zasiadają w Radzie Nadzorczej TVP.

Wybór Kamińskiej później?

Podczas ostatnich posiedzeń Rady Mediów Narodowych na kolejną kadencję powołano na przykład prezesów Radia Olsztyn, Radia Zachód, Radia Lublin, Radia Katowice. Opozycyjni członkowie RMN dążyli do przeprowadzenia konkursów na stanowiska w rozgłośniach regionalnych Polskiego Radia. Wniosek w tej sprawie jednak przepadł, podobnie jak podczas poprzednich posiedzeń. Wszyscy szefowie rozgłośni regionalnych Polskiego Radia zostali wybrani stosunkiem głosów trzech do dwóch. Za ich powołaniem głosowali związani z Prawem i Sprawiedliwością członkowie RMN: przewodniczący Krzysztof Czabański, Joanna Lichocka i Elżbieta Kruk. Przeciwko byli Juliusz Braun i Robert Kwiatkowski.

Czytaj także: Polskie Radio przeprasza za parodię pieśni religijnej, winne osoby odsunięto od anteny

Czy opozycyjni członkowie RMN spróbują zablokować wybór Kamińskiej? - Nie wiem jeszcze, bo muszę w tej sprawie porozumieć się z Robertem Kwiatkowskim. Mamy o tyle ciekawą sytuację, że Rada Programowa była mocno przeciwna pani Kamińskiej. Mieliśmy też krytyczny list pani marszałek Gosiewskiej - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Juliusz Braun, członek Rady Mediów Narodowych. Wicemarszałek Małgorzata Gosiewska stwierdziła w piśmie do przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, że Kamińska „ośmiesza instytucję z blisko stuletnią historią”.

Kontrkandydatów jednak nie ma. Czy to znaczy, że może być pewna wyboru? - Zawsze można jej nie wybrać. Nie ma takiego obowiązku teraz. Jej kadencja wygasa dopiero w okolicach czerwca. Spokojnie można poczekać. Zadecydują członkowie RMN związani z PiS. To będzie też jakaś rozgrywka w ramach PiS-u. Nie zaskakuje mnie jednak, że pan Czabański zgłosił tę kandydaturę. Spodziewałem się tego - przekonuje Braun.

W czerwcu ub.r. Rada Programowa Polskiego Radia odrzuciła sprawozdanie o realizacji misji Polskiego Radia. - Mamy katastrofalny spadek słuchalności. Pani prezes nie przedstawiła wizji wyjścia z tej sytuacji. Większość członków rady programowej albo się wstrzymała albo była przeciw. Były tylko dwa głosy za przyjęciem tego sprawozdania - mówił wówczas portalowi Wirtualnemedia.pl Marek Suski, poseł Prawa i Sprawiedliwości i zarazem przewodniczący rady programowej Polskiego Radia.

Afera wokół Trójki i spadek słuchalności

Kryzys wizerunkowy wokół radiowej Trójki rozpoczął się wiosną 2020 roku. Wówczas w Liście Przebojów Trójki zwyciężyła piosenka Kazika Staszewskiego „Twój ból jest lepszy niż mój”, w której wokalista aluzyjnie skrytykował wizytę prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego na Powązkach 10 kwietnia, w dziesiątą rocznicę katastrofy smoleńskiej. Niemal wszystkie cmentarze były wtedy zamknięte w związku z pandemią.  Ze stacją pożegnało się później wielu znanych dziennikarzy, m.in. Marek Niedźwiecki, Piotr Metz, Hirek Wrona, Mariusz Cieślik, Piotr Kaczkowski, Michał Olszański czy Beata Pawlikowska. Później powstały internetowe Radio 357 i Radio Nowy Świat, które mogły odebrać rozgłośni słuchaczy.

Według badania Radio Track od listopada ub.r. do stycznia br. Trójka miała 1,6 proc. udziału w rynku radiowym. To najgorszy wynik w historii. Prezes Kamińska konsekwentnie krytykuje jednak badania słuchalności. Zdaniem Kamińskiej „przeszacowują duże miasta” i nie obejmują osób powyżej 75 roku życia. Mają być w rzeczywistości badaniem popularności marek. Zdanie te podziela zasiadająca w RMN posłanka PiS Joanna Lichocka, która złożyła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o kontrolę badania słuchalności, zlecanego przez komercyjne stacje radiowe. Parlamentarzystka nie wyklucza, że możemy mieć do czynienia ze zmową rozgłośni komercyjnych.

W 2020 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu RTV i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.