Klienci wymagają od agencji PR głównie kreatywności
Wyniki najnowszego raportu agencji Walk PR pokazują, że zarówno na etapie wyboru partnera, jak i podczas codziennej współpracy, firmy oczekują od agencji PR przede wszystkim kreatywności, za którą często skłonne są dodatkowo zapłacić. Na etapie wyboru agencji kluczowy jest dedykowany zespół, a w codziennej pracy - szybkość i realizacja założonych KPI.
W badaniu Walk PR zapytano o cechy idealnej agencji PR. Z odpowiedzi wynika, że idealna agencja PR jest wsparciem w codziennej pracy – tę cechę 56 proc. z nich wskazało jako kluczową, a kolejne 35 proc. uznało za istotną.
Firmy poszukują też gwarancji dobrych relacji z mediami (kluczowe dla 46 proc., istotne dla kolejnych 40 proc.) i oczekują, że agencja będzie skarbnicą świeżych pomysłów (39 proc. – kluczowe, 58 proc. – istotne).
Agencja PR do współpracy - jakie cechy się liczą?
Przy wyborze agencji do współpracy firmy zwracają uwagę na dedykowany zespół – dla 64 proc. firm to sprawa kluczowa, a dla kolejnych 25 proc. – istotna. Na kompetencje zespołu współpracującego często wskazywano także w pytaniu otwartym. Ponadto, dla połowy respondentów kluczowe jest, by agencja znała ich branżę.
- Wyniki badania potwierdziły też nasze przeczucie, że bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze agencji jest również rekomendacja znajomego z branży. Ten parametr – jako wskaźnik NPS (Net Promotor Score) – mierzymy w systemie półrocznym od wielu lat. Prawdziwą dumą napawa nas fakt, że w 2021 roku osiągnęliśmy wynik NPS na poziomie 68, co zbliża nas do światowych love brandów - mówi Agnieszka Bacińska, prezeska Walk PR.
W przetargu liczy się pomysł
Na etapie przetargu dla klientów zdecydowanie najważniejszy okazuje się pomysł. Za kluczowy uznało go 73 proc. menedżerów firm, a kreatywność była też jedną z najczęstszych odpowiedzi w pytaniu otwartym.
Bardzo ważny dla klientów jest także zespół przewidziany do codziennej współpracy – kluczowy dla blisko 60 proc. ankietowanych. Oprócz tego często jako czynniki decyzyjne wymieniano m.in. zrozumienie potrzeb i specyfiki klienta, doświadczenie agencji i ogólne przekonanie, że odpowiednio poprowadzi ona projekt.
W codziennej pracy agencji PR liczy się szybkość
Po rozpoczęciu współpracy agencja musi udowodnić swoją skuteczność w praktyce. Za najważniejsze w codziennej pracy agencji firmy uznają: szybkość działania – 56 proc., jasne KPI i ich realizacja, zorientowanie w branży klienta oraz innowacyjność proponowanych rozwiązań.
Za prawdziwie twórcze podejście do codziennych zadań 71 proc. menedżerów zgodziłoby się nawet na wyższe wynagrodzenie dla agencji.
Rola PR będzie rosła
Wybiegając w przyszłość, ponad połowa respondentów wskazała, że rola PR wzrośnie. Jednocześnie nie wymagają oni rewolucji w kompetencjach agencji PR.
Wśród pięciu umiejętności uznawanych za najważniejsze przeważają tradycyjne działania PR: tworzenie contentu – 48 proc., doradztwo w obszarze ESG – 48 proc., komunikacja kryzysowa – 46 proc. i relacje z mediami – 42 proc.. Respondenci równie często wskazywali na kompetencje digitalowe (42 proc.), a zwłaszcza influencer marketing (46 proc.).
- Obserwując bardzo dynamiczne zmiany i wyzwania w obszarze komunikacji, postanowiliśmy pogłębić kwestie relacji klient – agencja, by zrozumieć, w jakich obszarach jako agencja PR możemy wnosić największą wartość. Interesowało nas, jak ewoluują potrzeby klientów. Czy nasza perspektywa jest zbieżna z ich perspektywą oraz na co powinniśmy położyć szczególny nacisk we współpracy i jakie kompetencje rozwijać - podsumowuje Agnieszka Bacińska z Walk PR.
Badanie zrealizowane zostało przez Walk PR na próbie 52 dyrektorów i kierowników PR z firm reprezentujących różne sektory gospodarki. Wykorzystano kwestionariusz przygotowany przez Walk PR. Badanie prowadzone było w dniach 1.10–5.11.2021.
Dołącz do dyskusji: Klienci wymagają od agencji PR głównie kreatywności