2012 r. w reklamie telewizyjnej: TVN w górę, Polsat i TVP w dół, Orange liderem reklamodawców
W ub.r. TVN zanotował wzrost cennikowych przychodów reklamowych, za to TVP1, TVP2 i Polsat - spadki. Najwięcej na reklamę telewizyjną wydały PTK Centertel (operator Orange) oraz Alfofarm Farmacja Polska.
Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że w 2012 TVN cennikowo zarobił z reklam 7,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Również kilkuprocentowe wzrosty tych wpływów zanotowały AXN (2,2 proc.), TVN24 (1,2 proc.), TV4 (5,3 proc.), a kilkunastoprocentowe – TV Puls (16,5 proc.), TVN7 (13,3 proc.) i Discovery Science (17,4 proc.). Jeszcze bardziej zwiększyły się przychody TLC (o 25,6 proc.), Discovery (o 26,9 proc.), Polsatu 2 (o 35 proc.) i Disney Channel (o 55,1 proc.).
>>> Największe stacje telewizyjne straciły widzów w 2012 roku
Jednak zdecydowanie największe wzrosty wpływów reklamowych osiągnęły kanały, które rozpoczęły nadawanie w ramach naziemnej telewizji cyfrowej: Eska TV i Polo TV. Pierwszy zarobił prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej, a drugi - aż czternaście razy więcej.
>>> Polo TV i Eska TV nokautują konkurencję, Viva dopiero czwarta
Z drugiej strony trzy z czterech czołowych stacji zanotowały spadki przychodów reklamowych. Polsat zarobił mniej o 2,4 proc., TVP1 - o 9,4 proc., a TVP2 - o 10,4 proc. Natomiast aż o 37,9 proc. spadły wpływy z reklam VIVA Polska.
Cennikowe wpływy reklamowe stacji telewizyjnych | ||
stacja | wpływy (zł) | |
2012 | 2011 | |
TVN | 3476875020 | 3225585230 |
Polsat | 3039668717 | 3113697495 |
TVP1 | 1851777440 | 2043107440 |
TVP2 | 1299465430 | 1450149935 |
AXN | 389942961 | 381523975 |
Discovery | 376984465 | 297023020 |
VIVA Polska | 341437720 | 558940455 |
TVN24 | 329774534 | 325718318 |
TV4 | 322886870 | 306472383 |
Disney Channel | 316485908 | 204008200 |
TLC | 278280620 | 221475160 |
Eska TV | 261771630 | 90724920 |
Comedy Central | 260011050 | 286933015 |
Polo TV | 254867375 | 18127350 |
National Geographic | 234409430 | 161404575 |
TV Puls | 203759072 | 174907200 |
Disney XD | 201339980 | 202849675 |
TVN7 | 196618230 | 173582060 |
Polsat2 | 183055548 | 135630098 |
Discovery Science | 179378785 | 152778670 |
Wśród czołowych reklamodawców największe wzrosty budżetów ulokowanych w 20 powyższych kanałach telewizyjnych zanotowały PTK Centertel i Alfofarm Farmacja Polska. Operator sieci Orange wydał 30,4 proc. więcej niż rok wcześniej, co wynika m.in. z kampanii wspierającej rebranding TP na Orange. Za to dwaj inni operatorzy telekomunikacyjni: Polska Telefonia Cyfrowa (zarządzająca T-Mobile) i Polkomtel (właściciel sieci Plus) ograniczyli swoje budżety reklamowe w 20 czołowych stacjach - pierwszy o 4,8 proc., a drugi o 19,8 proc. Z kolei Alfofarm wydał aż o 48,9 proc. więcej, tymczasem jego konkurent z branży farmeceutycznej, US Pharmacia, zmniejszył swój budżet o 3,1 proc.
>>> Polska reklama 5,3 proc. w dół przez cięcia w FMCG, tylko internet i kina na plusie
Wydatki na reklamę w 20 największych kanałach telewizyjnych obcięły dwa polskie oddziały koncernów produkujących żywność i dobra szybko zbywalne: Procter & Gamble - o 14,4 proc., oraz Unilver - o 25,8 proc. Z drugiej strony budżet Reckitt Benckiser wzrósł o 15,1 proc., a Masterfoods - o 12,2 proc.
Cennikowe wydatki na reklamę w telewizji | ||
firma | wydatki | |
2012 | 2011 | |
PTK Centertel | 542342012 | 415760785 |
Aflofarm | 468411659 | 314540771 |
Procter & Gamble Polska | 416969394 | 487106125 |
Unilever Polska | 396658726 | 534347513 |
Polska Telefonia Cyfrowa | 390757747 | 410372995 |
Polkomtel | 321567037 | 400859584 |
US Pharmacia | 285085442 | 294251653 |
Ferrero Polska | 260779671 | 270047220 |
Reckitt Benckiser Polska | 242093026 | 210344093 |
Masterfoods Polska | 235439769 | 209805406 |
Dołącz do dyskusji: 2012 r. w reklamie telewizyjnej: TVN w górę, Polsat i TVP w dół, Orange liderem reklamodawców
szit,ze dziwie sie,ze ktos mogl cos takiego popelnic i nazwac to reklama,chyba
ze chodzi o negatywna reklama, nie wazne co mowia,byle mowili:)
Róbcie tak dalej jak MTV!!!
Wasza oglądalność będzie wynosić 0,00%
WIELKIE BRAWA DLA ZARZĄDU VIVY!!!JAK MOZNA BYC TAKIM DEBILEM I ISC SLADEM MTV???