Znajomych wyborcze przypływy i odpływy (zjawisko znane z Facebook.com)


poniedziałek 01/06/2015
0

Co wybory to samo. Komitety wyborcze chcą wygrać social media. Pojawiają się lub uaktywniają w społecznościach ci, którzy mają poczucie misji (omalże na miarę apostolskiej), różnej maści nawracacze, hejterzy, trolle, wiedzący lepiej oraz kibice i wyznawcy. Kampania zawsze przynosi nowe zaproszenia do grona znajomych. Spoko, jak ktoś mnie zaprasza, to jako człowiek wierzący zakładam, że albo chce posłuchać co mam do powiedzenia, albo sam chce mi o czymś opowiedzieć, albo chce ze mną pogadać. W porządku – po to są social media, żeby w nich wchodzić w interakcje i dzielić się posiadanym dobrem, czyli indywidualnym punktem widzenia. Wybory mają jednak inną specyfikę. W trakcie kampanii następuje przypływ i odpływ znajomych.

Najpierw mamy przypływ. Przybywają ludzie przekonani, że zgadzamy się z ich wizją świata, albo, że zdołają nas do swojej wizji przekonać. Napotkawszy na „opór materii ludzkiej”, pod koniec kampanii odchodzą po cichu, bez słowa… Zapewne zniechęceni naszym brakiem zrozumienia dla lansowanych (czasem nachalnie) wizji, czy brakiem wzruszeń nad „awangardą nowoczesności” reprezentowaną przez nich.

I tu warto przypomnieć, że jednym z lęków Komisji Europejskiej jest to, że ludzie tak sobie skonfigurują „Internety”, że będą odbierać tylko te komunikaty, które są dla nich miłe i zgodne z ich wizją świata. Wobec powyższego sugeruję, żeby Facebook.com chcąc zapunktować w UE, wprowadził dla użytkowników okres ochronny na czas kampanii wyborczych. Od ogłoszenia daty wyborów, aż do dnia głosowania każde zaproszenie i usunięcie z grona znajomych powinno wymagać wypełnienia krótkiej ankiety, w której użytkownik odpowiadałby na pytanie: dlaczego (zaprasza / wyrzuca)?

Wszystkim by to ułatwiło życie. ;-)


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


× cztery = 36

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Dowcip o social mediach na koniec

piątek 31/05/2019
2

Bodaj najbardziej adekwatny dowcip o social mediach wymyślono i opublikowano w czasach PRL. Podziwiam wizjonerstwo autora, który tak trafnie opisał rzeczywistość komunikacji XXI wieku. Dobry…


Marketing i sztuczna inteligencja

środa 06/12/2017
1

Każde działania marketingowe powinny zaczynać się wewnątrz (organizacji, czy jednostki terytorialnej). W czasach upowszechniającego się dostępu do Internetu i mediów społecznościowych w zasadzie nie ma…


#DzieńBezPolityków - krótki komentarz o oczywistych skutkach wprowadzenia zakazu

piątek 16/12/2016
14

Wczoraj był protest pod Sejmem. Dziś mamy #DzieńBezPolityków w mediach. W normalnym roku nazywa się to: „Dzień dobrych wiadomości”. ;-) Nie wiem, czy to zauważyliście,…


Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu?

środa 30/11/2016
4

Na początek poszukajmy odpowiedzi na tytułowe pytanie. Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu? Bo są stronnicze? A kto nie jest? Bo uprawiają nachalną propagandę? Fakt,…


Wyjęli mi sukienkę z koszyka… (rzecz o wyprzedażach w sklepach internetowych)

czwartek 18/08/2016
658

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Stoimy w kolejce do kasy. Pani pyta: czy zapłacimy kartą, czy gotówką? Dokonujemy bohatersko tego prozaicznego wyboru. Zaglądamy do koszyka i…


Komunikacja w dyplomacji (dziwna wojna, zagłada Żydów i Solidarność)

poniedziałek 23/05/2016
4

Podobnie jak każda szanująca się organizacja również państwa mają swoją komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Mają też cele długofalowe, które kolejne rządy, a nawet pokolenia przekazują…


Obrona demokracji – kampania społeczna skazana na (nie)powodzenie?

czwartek 19/05/2016
0

Kampanie społeczne w Polsce często straszą. Nie wiem skąd bierze się przeświadczenie, że odbiorca wystraszony więcej zapamiętuje z przesłania. Przypominacie sobie na przykład tego ducha…


Błękitny Marsz w czasach social mediów, czyli nie tędy droga

czwartek 12/05/2016
0

Obrazek – sobota 7 maja 2016 roku, pośpieszny przegląd treści na Facebook.com. Większość znajomych: grilluje, trenuje przed biegiem, albo biegnie, łazi po górach, koncertuje albo…


Metafor weekendowy (odcinek IV)

niedziela 10/01/2016
0

Tydzień upłynął na dalszej dewaluacji pisania listów. Dyspucie o wolności słowa i luźnych rozważaniach na temat mediów publicznych i mediów narodowych. Do kompletu przyjechał na…


Metafor (po) weekendowy (odcinek III)

poniedziałek 04/01/2016
2

Przysnąłem i dlatego „Metafor” dopiero dzisiaj. Zresztą – wczoraj i tak pewnie nikt by go nie przeczytał, bo zaangażowani politycznie czytają tylko i wyłącznie sami…