Wszyscy kochają media publiczne


środa 20/02/2008
1

11 lutego br. jako Rada Programowa Radia Kielce zorganizowaliśmy spotkanie z Parlamentarzystami Ziemi Świętokrzyskiej. Z 19 Posłów i Senatorów RP przybyło 10 co chyba należy poczytywać za sukces. Efekt rozmowy powinien być budujący – jak się okazuje wszyscy chcą dla mediów publicznych jak najlepiej. To skąd u mnie pesymizm?

Podczas spotkania, na którym z woli przewodniczącego rady prof. Stanisława Żaka, miałem niewątpliwy zaszczyt bycia głównym referentem problemu nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, zebrali się przedstawiciele wszystkich klubów polskiego Parlamentu. Najwięcej przedstawicieli przysłał PiS – 5, PO – 3, LiD – 1 i PSL – 1.

Dzięki autorytetowi prowadzącego spotkanie Profesora Żaka dyskusja mniej więcej trzymała się merytoryki. Przedstawiciele ugrupowań, które już onegdaj „przejmowały” pod swoją „opiekę” media publiczne opowiadali jakie to jest dobro narodowe i jak je należy odpartyjnić. Sypali popiół na głowy (znamienny wpływ Wielkiego postu), że polityka ich macierzystych partii w tym względzie nie była wolna od błędów i wypaczeń :-) . Reprezentanci PiS ramię w ramię z przedstawicielem LiD twierdzili jednak, że takiego upolitycznienia jakie proponuje projekt zawarty w druku sejmowym nr 151 jeszcze nie było.

Przedstawiciel PSL się nie odezwał nawet razu i wyszedł przed czasem, a Koledzy z PO twierdzili, że sprawa ewentualnej likwidacji abonamentu nie jest przesądzona, a nad projektem należy dyskutować.

Po dwóch godzinach dyskusji Parlamentarzyści stwierdzili, że są gotowi do wspólnej pracy nad miejscem i rolą mediów publicznych w Polsce. Zaznaczyli też, że wezmą sobie do serca uwagi naszej Rady Programowej.

Oto czego chcieliśmy. Najpierw kwestie dotyczące spraw rudymentarnych:

- szeroka debata na zmianami ustawowymi dotyczącymi sektora mediów elektronicznych;

- korelacja projektu zmian w ustawie o radiofonii i telewizji z pracami nad prawem prasowym i zasadami finansowania mediów publicznych.

W dziedzinie radiofonii regionalnej, w oparciu o projekt ustawy, wyraziliśmy się bardziej konkretnie:

Ocena proponowanych zmian?

DOBRE STRONY:

1)Brak zmian w art. 26 ustawy, a zatem „Radiofonię publiczną tworzą: (…) spółki zawiązane w celu tworzenia i rozpowszechniania regionalnych programów radiowych”. Utrzymanie, zatem autonomii radia regionalnego.

2)Wprowadzenie zmiany w art. 6 ust. 2, pkt. 11 obligatoryjnych konkursów na członków zarządów i członków rad nadzorczych.

3)Wprowadzenie zapisu w art. 28a mówiącego, że wszyscy członkowie Rady Programowej muszą „legitymować się dorobkiem”.

SPRAWY DYSKUSYJNE:

1)Zmniejszenie liczby członków Rad Nadzorczych do 3 osób (art. 28, ust. 1)

2)Zmniejszenie liczby członków Rady Programowej z 15 do 9 osób (art. 28a, ust. 1)

3)Powoływanie 6 z 9 członków Rady Programowej przez Sejmik Wojewódzki.

4)Wybór członków zarządu przez „walne zgromadzenie akcjonariuszy”, a nie przez Radę Nadzorczą.

SŁABE STRONY:

1)Ustawowe wprowadzenie jedynowładztwa (jednoosobowe Zarządy) w Regionalnych Rozgłośniach Polskiego Radia;

2)Brak zmian w kompetencjach Rady programowej (wnioskowaliśmy w tym zakresie o zmiany w ust. 3 art. 28a), które dalej mają stanowić „ostrogi do walonek”.

3)Odwoływanie członków zarządów i rad nadzorczych z bliżej niesprecyzowanych „ważnych powodów”.

Na koniec poinformowałem Szacowne grono, że w zakresie numeracji budynków w Polsce obowiązuje ustawa z 1934 roku. Do tej informacji dołączyłem życzenia by ich działania ustawodawcze w dziedzinie mediów były aktualne za 74 lata.

Cóż dodać: po owocach Ich poznacie.


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 
  1. Tralala i bum, a Podkomisja Nadzyczajna zakończyła już robotę…

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


− 6 = trzy

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Dowcip o social mediach na koniec

piątek 31/05/2019
2

Bodaj najbardziej adekwatny dowcip o social mediach wymyślono i opublikowano w czasach PRL. Podziwiam wizjonerstwo autora, który tak trafnie opisał rzeczywistość komunikacji XXI wieku. Dobry…


Marketing i sztuczna inteligencja

środa 06/12/2017
1

Każde działania marketingowe powinny zaczynać się wewnątrz (organizacji, czy jednostki terytorialnej). W czasach upowszechniającego się dostępu do Internetu i mediów społecznościowych w zasadzie nie ma…


#DzieńBezPolityków - krótki komentarz o oczywistych skutkach wprowadzenia zakazu

piątek 16/12/2016
14

Wczoraj był protest pod Sejmem. Dziś mamy #DzieńBezPolityków w mediach. W normalnym roku nazywa się to: „Dzień dobrych wiadomości”. ;-) Nie wiem, czy to zauważyliście,…


Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu?

środa 30/11/2016
4

Na początek poszukajmy odpowiedzi na tytułowe pytanie. Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu? Bo są stronnicze? A kto nie jest? Bo uprawiają nachalną propagandę? Fakt,…


Wyjęli mi sukienkę z koszyka… (rzecz o wyprzedażach w sklepach internetowych)

czwartek 18/08/2016
674

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Stoimy w kolejce do kasy. Pani pyta: czy zapłacimy kartą, czy gotówką? Dokonujemy bohatersko tego prozaicznego wyboru. Zaglądamy do koszyka i…


Komunikacja w dyplomacji (dziwna wojna, zagłada Żydów i Solidarność)

poniedziałek 23/05/2016
4

Podobnie jak każda szanująca się organizacja również państwa mają swoją komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Mają też cele długofalowe, które kolejne rządy, a nawet pokolenia przekazują…


Obrona demokracji – kampania społeczna skazana na (nie)powodzenie?

czwartek 19/05/2016
0

Kampanie społeczne w Polsce często straszą. Nie wiem skąd bierze się przeświadczenie, że odbiorca wystraszony więcej zapamiętuje z przesłania. Przypominacie sobie na przykład tego ducha…


Błękitny Marsz w czasach social mediów, czyli nie tędy droga

czwartek 12/05/2016
0

Obrazek – sobota 7 maja 2016 roku, pośpieszny przegląd treści na Facebook.com. Większość znajomych: grilluje, trenuje przed biegiem, albo biegnie, łazi po górach, koncertuje albo…


Metafor weekendowy (odcinek IV)

niedziela 10/01/2016
0

Tydzień upłynął na dalszej dewaluacji pisania listów. Dyspucie o wolności słowa i luźnych rozważaniach na temat mediów publicznych i mediów narodowych. Do kompletu przyjechał na…


Metafor (po) weekendowy (odcinek III)

poniedziałek 04/01/2016
2

Przysnąłem i dlatego „Metafor” dopiero dzisiaj. Zresztą – wczoraj i tak pewnie nikt by go nie przeczytał, bo zaangażowani politycznie czytają tylko i wyłącznie sami…