Rynek mediów publicznych – ewolucja 2015 i rewolucja 2016?


wtorek 09/06/2015
2

Rady nadzorcze mediów publicznych powoływano w 2011 i 2013 roku (podobnie zarządy spółek). Członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2010. Absurdalnie długa kadencja tych ostatnich trwa 6 lat. Nowi zostaną więc powołani na funkcje w przyszłym roku. Oznacza to kolejną ruchawkę na niwie mediów publicznych.

Scenariusz najbliższych wydarzeń zapewne będzie wyglądał tak: obecnie miejsca w radach nadzorczych i zarządach mediów publicznych dzieli ten sam układ: PO (2 członków KRRiT – ale wskazani przez Komorowskiego, więc nie wiem, czy się liczą ;-) ) – PSL (1 – wskazany przez Senat, w którym PSL nie miało przedstawiciela :-D ) – SLD / Ordynacka (2 – Sejm, głosami PO, przejaw głupoty politycznej). Nie będzie więc żadnych zmian, chyba że ktoś się naraził, coś bardzo poważnego zawalił (chociaż prezesa Radio Kielce wybrano ponownie, mimo wyroku skazującego z pierwszej instancji. Zawsze ma szansę na oczyszczenie w drugiej, co przyjmuję do wiadomości), albo ma lepszy pomysł na życie i odejdzie.

W 2016 nastąpi zmiana co najmniej na dwóch pozycjach w KRRiT, bo tylu członków wskazuje Prezydent. A jeśli PiS znajdzie się w koalicji rządzącej po jesiennych wyborach, będzie mieć w Krajowej Radzie co najmniej trzy głosy.

Posiadanie większości parlamentarnej i swojego prezydenta może oznaczać przy okazji nowelizację Ustawy o radiofonii i telewizji, i rozwiązanie dotychczasowych rad nadzorczych i zarządów mediów publicznych. Nie sądzę, żeby tym razem PiS się tak spieszył, jak w 2005 r., bo kolejne wybory (samorządowe) dopiero w 2018 r. Poczekają więc cierpliwie, do zmiany członków KRRiT.

Oczywiście można przyjąć, że takie ich zbójeckie prawo i się tym nie wzruszać. Oczywiście PO będzie mogła chrzanić o skoku na media i tak dalej, ale fakty są takie, że specjalnego prawa, do tego nie będzie Platforma miała, z tej banalnej przyczyny, że dla sensownych regulacji rynku mediów nie zrobiła przez dwie kadencje nic (sic!). Na przykład Prawo Prasowe, jak nawiązywało do Konstytucji PRL, tak nawiązuje. Ustawa o radiofonii i telewizji, która była sukcesem w 1992 roku, dziś wymaga przejście na poziom rynku mediów XXI wieku.

Oczywiście będziemy też wszyscy kląć, zastanawiając się, czy wątpliwej urody przepłacani gwiazdorzy nie umiejący nawet zweryfikować posiadanych danych, powinni dalej prowadzić programy w telewizji publicznej i dlaczego oglądalność / słuchalność przygniata tzw. misję?

Rynek mediów publicznych – ewolucja 2015 i rewolucja 2016. Za parę lat to koło znowu się zatoczy i będzie się toczyło, dopóki media tradycyjne będą miały jakie takie znaczenie, a etaty w ich władzach będę do politycznego podziału.


Komentarze 2 Dodaj komentarz

 
  1. Pisze Szanowny Pan…

    „Zapisy prawa prasowego wciąż odwołują się do Konstytucji PRL.”

    to nie do ugryzienia…

    tak,tak… Polska to kraj cudów i tu ma Pan na to dowód – MATERIALNY!!!

       Odpowiedz
    4
    3
    • Przyznaję – miałem nadzieję, że XXV lecie III RP kogoś sumienie ruszy…
      No cóż, nowe wybory, nowy parlament, nowe otwarcie. Rok 2015 bez rewolucji, ale za rok? Kto wie? :-)

      Pozdrawiam, ZB

         Odpowiedz
      3
      3

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


trzy − = 1

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Dowcip o social mediach na koniec

piątek 31/05/2019
2

Bodaj najbardziej adekwatny dowcip o social mediach wymyślono i opublikowano w czasach PRL. Podziwiam wizjonerstwo autora, który tak trafnie opisał rzeczywistość komunikacji XXI wieku. Dobry…


Marketing i sztuczna inteligencja

środa 06/12/2017
1

Każde działania marketingowe powinny zaczynać się wewnątrz (organizacji, czy jednostki terytorialnej). W czasach upowszechniającego się dostępu do Internetu i mediów społecznościowych w zasadzie nie ma…


#DzieńBezPolityków - krótki komentarz o oczywistych skutkach wprowadzenia zakazu

piątek 16/12/2016
14

Wczoraj był protest pod Sejmem. Dziś mamy #DzieńBezPolityków w mediach. W normalnym roku nazywa się to: „Dzień dobrych wiadomości”. ;-) Nie wiem, czy to zauważyliście,…


Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu?

środa 30/11/2016
4

Na początek poszukajmy odpowiedzi na tytułowe pytanie. Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu? Bo są stronnicze? A kto nie jest? Bo uprawiają nachalną propagandę? Fakt,…


Wyjęli mi sukienkę z koszyka… (rzecz o wyprzedażach w sklepach internetowych)

czwartek 18/08/2016
677

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Stoimy w kolejce do kasy. Pani pyta: czy zapłacimy kartą, czy gotówką? Dokonujemy bohatersko tego prozaicznego wyboru. Zaglądamy do koszyka i…


Komunikacja w dyplomacji (dziwna wojna, zagłada Żydów i Solidarność)

poniedziałek 23/05/2016
4

Podobnie jak każda szanująca się organizacja również państwa mają swoją komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Mają też cele długofalowe, które kolejne rządy, a nawet pokolenia przekazują…


Obrona demokracji – kampania społeczna skazana na (nie)powodzenie?

czwartek 19/05/2016
0

Kampanie społeczne w Polsce często straszą. Nie wiem skąd bierze się przeświadczenie, że odbiorca wystraszony więcej zapamiętuje z przesłania. Przypominacie sobie na przykład tego ducha…


Błękitny Marsz w czasach social mediów, czyli nie tędy droga

czwartek 12/05/2016
0

Obrazek – sobota 7 maja 2016 roku, pośpieszny przegląd treści na Facebook.com. Większość znajomych: grilluje, trenuje przed biegiem, albo biegnie, łazi po górach, koncertuje albo…


Metafor weekendowy (odcinek IV)

niedziela 10/01/2016
0

Tydzień upłynął na dalszej dewaluacji pisania listów. Dyspucie o wolności słowa i luźnych rozważaniach na temat mediów publicznych i mediów narodowych. Do kompletu przyjechał na…


Metafor (po) weekendowy (odcinek III)

poniedziałek 04/01/2016
2

Przysnąłem i dlatego „Metafor” dopiero dzisiaj. Zresztą – wczoraj i tak pewnie nikt by go nie przeczytał, bo zaangażowani politycznie czytają tylko i wyłącznie sami…