Przyczynek do tematu: dziennikarze i łańcuszki, czyli „w odpowiedzi na nową politykę Facebooka” oświadczam…


czwartek 27/11/2014
0

Użytkownicy Facebook.com przeżywają aktualnie „wielki comeback” łańcuszka, który w sposób magiczny, ma uchronić prawa autorskie udostępniających. Sprawa została opisana już ze szczegółami gdzie indziej (na przykład tu). Pragnę więc zwrócić uwagę na inny, istotny jej aspekt – rolę dziennikarzy w social mediach.

Dziennikarz w social mediach jest trochę innym typem „mieszkańca internetowych społeczności”. Podlega na przykład badaniom, takim jak te prowadzone przez Multi Communications, Millward Brown i Instytut Monitoringu Mediów. Uznawany jest – i słusznie – za lidera opinii. Za tego, który wie więcej, bo materiał telewizyjny, dźwiękowy, czy prasowy, to zaledwie ułamek wiedzy, którą dziennikarz zgromadził, zgłębiając temat.

Idąc tą drogą, dziennikarz ma dostęp do informacji trudno osiągalnych dla śmiertelników. Powinien też mieć zawodowy nawyk „ciągu na źródło” i odporność na instynkt stadny innych mediów (powinien, nie zawsze ma – przykład tu).

Obawiam się, że mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak wygląda rzeczywista wiedza dziennikarzy, na temat internetowych społeczności i ich funkcjonowania. Są ci bardzo zainteresowani i zaangażowani i ci, którzy nie są mieszkańcami tego świata, ale chwilowymi przybyszami, poruszającymi się jak dziewice mgle. Jakbyśmy przy tym w badaniach nisko nie ocenili wiarygodności i bezstronności mediów i tak będziemy uważać dziennikarza, za tego, „który wie”. Każde zatem udostępnienie łańcuszka przez przedstawiciela tej, jakżeż barwnej grupy zawodowej, będzie miało swoją siłę rażenia. Jako odbiorcy założymy bowiem, że dziennikarz odwalił za nas całą ciężką robotę i podpisał się swoim imieniem i nazwiskiem pod czymś, co gruntownie sprawdził. Dając tym samym do zrozumienia, że czytelnicy jego treści powinni wykonać polecenie, brzmiące: „idźcie i czyńcie podobnie”.

Dziennikarz to zawód podwyższonego zaufania społecznego. Zawód mocno misyjny (chyba że za „prawdziwe” dziennikarstwo, zaczniemy uznawać tylko to tzw. społeczne, ale to raczej zła droga). Dziennikarz zawsze jest dziennikarzem i jako taki bierze wyjątkową odpowiedzialność za słowo.

Drodzy Koleżanki i Koledzy po piórze! Jak już macie udostępniać jakiś łańcuszek, to niech on propaguje zakładanie łańcuchów na koła, w terenie górskim, w trakcie zimy!


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


+ 1 = cztery

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Dowcip o social mediach na koniec

piątek 31/05/2019
13

Bodaj najbardziej adekwatny dowcip o social mediach wymyślono i opublikowano w czasach PRL. Podziwiam wizjonerstwo autora, który tak trafnie opisał rzeczywistość komunikacji XXI wieku. Dobry…


Marketing i sztuczna inteligencja

środa 06/12/2017
8

Każde działania marketingowe powinny zaczynać się wewnątrz (organizacji, czy jednostki terytorialnej). W czasach upowszechniającego się dostępu do Internetu i mediów społecznościowych w zasadzie nie ma…


#DzieńBezPolityków - krótki komentarz o oczywistych skutkach wprowadzenia zakazu

piątek 16/12/2016
23

Wczoraj był protest pod Sejmem. Dziś mamy #DzieńBezPolityków w mediach. W normalnym roku nazywa się to: „Dzień dobrych wiadomości”. ;-) Nie wiem, czy to zauważyliście,…


Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu?

środa 30/11/2016
14

Na początek poszukajmy odpowiedzi na tytułowe pytanie. Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu? Bo są stronnicze? A kto nie jest? Bo uprawiają nachalną propagandę? Fakt,…


Wyjęli mi sukienkę z koszyka… (rzecz o wyprzedażach w sklepach internetowych)

czwartek 18/08/2016
684

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Stoimy w kolejce do kasy. Pani pyta: czy zapłacimy kartą, czy gotówką? Dokonujemy bohatersko tego prozaicznego wyboru. Zaglądamy do koszyka i…


Komunikacja w dyplomacji (dziwna wojna, zagłada Żydów i Solidarność)

poniedziałek 23/05/2016
20

Podobnie jak każda szanująca się organizacja również państwa mają swoją komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Mają też cele długofalowe, które kolejne rządy, a nawet pokolenia przekazują…


Obrona demokracji – kampania społeczna skazana na (nie)powodzenie?

czwartek 19/05/2016
9

Kampanie społeczne w Polsce często straszą. Nie wiem skąd bierze się przeświadczenie, że odbiorca wystraszony więcej zapamiętuje z przesłania. Przypominacie sobie na przykład tego ducha…


Błękitny Marsz w czasach social mediów, czyli nie tędy droga

czwartek 12/05/2016
11

Obrazek – sobota 7 maja 2016 roku, pośpieszny przegląd treści na Facebook.com. Większość znajomych: grilluje, trenuje przed biegiem, albo biegnie, łazi po górach, koncertuje albo…


Metafor weekendowy (odcinek IV)

niedziela 10/01/2016
2

Tydzień upłynął na dalszej dewaluacji pisania listów. Dyspucie o wolności słowa i luźnych rozważaniach na temat mediów publicznych i mediów narodowych. Do kompletu przyjechał na…


Metafor (po) weekendowy (odcinek III)

poniedziałek 04/01/2016
12

Przysnąłem i dlatego „Metafor” dopiero dzisiaj. Zresztą – wczoraj i tak pewnie nikt by go nie przeczytał, bo zaangażowani politycznie czytają tylko i wyłącznie sami…