Prawo prasowe na śmietnik


czwartek 20/08/2009

Na najbliższym posiedzeniu sejmu Arkadiusz Rybicki jako poseł sprawozdawca z ramienia Komisji Kultury wniesie o odrzucenie projektu "o zmianie ustawy – Prawo prasowe i niektórych innych ustaw. Niby nic, ale rzecz cała dotyczy dwóch kwestii dość istotnych: prawa do sprostowań informacji w prasie i tego jak się w Polsce tworzy prawo.

Projekt poselski – sejm. gov. pl/Druki6ka. nsf/0/A527CF0D45BCC54FC1257491004787EA/$file/845. pdf”> druk nr 845 – podpisali m. in. Antoni Macierewicz, Zbigniew Wassermann i Jolanta Szczypińska. Ze swojego podwórka odnotowuję obecność Jarosława Rusieckiego – jedynego świętokrzyskiego posła z Komisji Kultury i, co za tym idzie, jedynego spośród wybrańców Regionu, który w sprawie mediów ma coś do powiedzenia. Mogę się z poglądami Rusieckiego nie zgadzać, ale wiedzy mu stanowczo nie odmówię.

Sądząc z listy podpisanych to wypowiedzieli się ludzie, którzy nie raz coś prostować musieli. Jak jest ze sprostowaniami w Polsce każdy widzi. Tu niema choćby jednej gazety, która poświęcałaby więcej miejsca na interakcję, którą są sprostowania. U nas dochodzi się do wniosku, że jak trzeba sprostować to się traci wiarygodność :-) We własnych zbiorach mam odmowę zamieszczenia sprostowanie – podpisaną zresztą przez Kolenia, z którym kiedyś pracowałem w jednym medium (co tam koleżeństwo – linia partii, o przepraszam: gazety ważniejsza!) o treści: "w artykule nie napisano, że "Pan prowadzi", tylko, że "prowadzona jest" a Pan za tym stoi!" Przeszło do środowiskowej legendy :-)

Tu warto wspomnieć, że obecne prawo prasowe powstało w Roku Pańskim 1984 i w sposób oczywisty chodziło w nim o takie zapisy, które uniemożliwią egzekwowanie prawa do sprostowań. Ustawie owej stuknęło w styczniu 25 lecie, ale tak jakoś cichutko – bez uroczystych obchodów :-)

Wracając do Druku 845 propozycja zmiany w art. 12 dodaje się ust. 1a:

"Zachowanie przez dziennikarza szczególnej staranności i rzetelności, o której mowa w ust. 1 pkt. 1, nie wyłącza bezprawności naruszania dobra osobistego spowodowanego opublikowaniem materiału prasowego zawierającego informacje nieprawdziwe"

Mocna rzecz! Zobaczmy dalej (art. 38, 3):

"Wydawca ponosi odpowiedzialność za naruszenie prawa spowodowane opublikowaniem nieprawdziwych informacji, także w sytuacji gdy dziennikarzowi lub redaktorowi naczelnemu nie można w związku z tym naruszeniem przypisać winy. "

Też mocne!

Żeby było ciekawiej nie postanowiono zmienić zapisu obecnego choćby w


Moje najnowsze wpisy

 

Dowcip o social mediach na koniec

piątek 31/05/2019

Bodaj najbardziej adekwatny dowcip o social mediach wymyślono i opublikowano w czasach PRL. Podziwiam wizjonerstwo autora, który tak trafnie opisał rzeczywistość komunikacji XXI wieku. Dobry…


Marketing i sztuczna inteligencja

środa 06/12/2017

Każde działania marketingowe powinny zaczynać się wewnątrz (organizacji, czy jednostki terytorialnej). W czasach upowszechniającego się dostępu do Internetu i mediów społecznościowych w zasadzie nie ma…


#DzieńBezPolityków - krótki komentarz o oczywistych skutkach wprowadzenia zakazu

piątek 16/12/2016

Wczoraj był protest pod Sejmem. Dziś mamy #DzieńBezPolityków w mediach. W normalnym roku nazywa się to: „Dzień dobrych wiadomości”. ;-) Nie wiem, czy to zauważyliście,…


Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu?

środa 30/11/2016

Na początek poszukajmy odpowiedzi na tytułowe pytanie. Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu? Bo są stronnicze? A kto nie jest? Bo uprawiają nachalną propagandę? Fakt,…


Wyjęli mi sukienkę z koszyka… (rzecz o wyprzedażach w sklepach internetowych)

czwartek 18/08/2016

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Stoimy w kolejce do kasy. Pani pyta: czy zapłacimy kartą, czy gotówką? Dokonujemy bohatersko tego prozaicznego wyboru. Zaglądamy do koszyka i…


Komunikacja w dyplomacji (dziwna wojna, zagłada Żydów i Solidarność)

poniedziałek 23/05/2016

Podobnie jak każda szanująca się organizacja również państwa mają swoją komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Mają też cele długofalowe, które kolejne rządy, a nawet pokolenia przekazują…


Obrona demokracji – kampania społeczna skazana na (nie)powodzenie?

czwartek 19/05/2016

Kampanie społeczne w Polsce często straszą. Nie wiem skąd bierze się przeświadczenie, że odbiorca wystraszony więcej zapamiętuje z przesłania. Przypominacie sobie na przykład tego ducha…


Błękitny Marsz w czasach social mediów, czyli nie tędy droga

czwartek 12/05/2016

Obrazek – sobota 7 maja 2016 roku, pośpieszny przegląd treści na Facebook.com. Większość znajomych: grilluje, trenuje przed biegiem, albo biegnie, łazi po górach, koncertuje albo…


Metafor weekendowy (odcinek IV)

niedziela 10/01/2016

Tydzień upłynął na dalszej dewaluacji pisania listów. Dyspucie o wolności słowa i luźnych rozważaniach na temat mediów publicznych i mediów narodowych. Do kompletu przyjechał na…


Metafor (po) weekendowy (odcinek III)

poniedziałek 04/01/2016

Przysnąłem i dlatego „Metafor” dopiero dzisiaj. Zresztą – wczoraj i tak pewnie nikt by go nie przeczytał, bo zaangażowani politycznie czytają tylko i wyłącznie sami…