Pesymizm w polityce (medialnej również)


czwartek 31/01/2008
1

Patrząc na poselski projekt ustawy medialnej (sejmowy druk nr 151) podpisany przez posłów PO i PSL dochodzę do wniosku, że w polskiej polityce dominuje pesymizm. Projekt, bowiem nie jest, ani na miarę czasu, ani na miarę potrzeb, ani nawet na miarę najbardziej ostrożnych oczekiwań wyborców. Nie ma też wśród pomysłodawców parcia na szeroką debatę publiczną – wielka szkoda i wielka strata!

Poselski projekt zmian w tzw. ustawie medialnej jest obliczony na: 1) walkę z ponurymi pozostałościami po działaniach koalicji PiS, LPR, Samoobrona; 2) Możliwości koalicyjnej maszynki do głosowania w zakresie wprowadzania zmian. Czy doprowadzi do upolitycznienia mediów publicznych? Po tym, co zrobiły ugrupowania wyżej wspomniane można śmiało stwierdzić, że w tej dziedzinie „dalej się nie da”. Kwintesencją ich działań są, bowiem słowa wicepremiera w rządzie Jarosława Kaczyńskiego – Andrzeja Leppera: „o co wam chodzi? Jest co dzielić – to dzielimy”. Szczerość godna odnotowania.

Projekt ma swoje blaski – wprowadzenie obligatoryjnych konkursów, jak i cienie – wzrost wpływu ministra odpowiedzialnego za skarb państwa na obsadę stanowisk na przykład. Ten projekt jednakże powinien mieć li tylko blaski! Ciąży jednak na nim pesymizm. Pesymizm wyrażający się w przyjmowanej a priori pewności, że niemożliwe jest porozumienie pozwalające np. na uzyskaniu większości wystarczającej do wprowadzenia zmian w Konstytucji RP dotyczących Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Wolałbym, aby projekt ów był obliczony z optymizmem na takie zmiany, które w sposób rzeczywisty umiejscowiłyby nas na europejskim poziomie regulacji rynku mediów elektronicznych. Wolałbym, aby towarzyszyła mu koordynowana przez organa Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej szeroka debata na temat mediów publicznych w Polsce. Działania zaś o charakterze prowizorki moim zdaniem należy prowadzić po jednoznacznym potwierdzeniu braku dobrej woli we współdziałaniu ze strony pozostałych sił politycznych (a zatem potwierdzeniem ich partykularnych interesów, a nie działania na rzecz dobra Kraju).

Smuci też brak skorelowania projektu z pracami nad zasadami finansowania mediów publicznych i opartym na konstytucji PRL (sic!) prawem prasowym. Szkoda bo te kwestie mogłby się zmieścić w jednej dużej ustawie o rynku mediów elektronicznych w Polsce.

Cała ta sytuacja przypomina mi obrazek następujący. W staropolskim dworku mieszka sobie rodzina, która co cztery lata wybiera ekonoma. Ekonom wybrany w 2005 roku stwierdził, nie pytając rodziny o zdanie, że trzeba zrobić przy jednej z chwiejących się ze starości ścian wykop poniżej poziomu fundamentów. Grozi to zawaleniem, ale Ekonom mógł zatrudnić swoich robotników do wykonania podkopu. W 2007 roku rodzina wybrała następnego Ekonoma, który załamał się tym, że ściana jest podkopana i natychmiast podjął kroki mające na celu zasypanie wykopu i wykopanie dołu poniżej poziomu fundamentów, przy innej również chwiejącej się ścianie. Chałupa oczywiście może tego nie wytrzymać, rodziny nikt nie pyta o zdanie, ale może następny Ekonom wreszcie stwierdzi, że trzeba postawić nową ścianę, albo porządnie wyremontować obecne – tylko, że to rodzina powinna o tym zadecydować, czy chce nowy dworek, w tym samym miejscu, czy remont starego, czy chce się wyprowadzić do bloku.


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 
  1. Fakt, więcej optimizmu by się przydało. Granica jednak między optymizmem, a pesymizmem cieniutka, oj cieniutka

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


− sześć = 1

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Marketing i sztuczna inteligencja

środa 06/12/2017
1

Każde działania marketingowe powinny zaczynać się wewnątrz (organizacji, czy jednostki terytorialnej). W czasach upowszechniającego się dostępu do Internetu i mediów społecznościowych w zasadzie nie ma…


#DzieńBezPolityków - krótki komentarz o oczywistych skutkach wprowadzenia zakazu

piątek 16/12/2016
11

Wczoraj był protest pod Sejmem. Dziś mamy #DzieńBezPolityków w mediach. W normalnym roku nazywa się to: „Dzień dobrych wiadomości”. ;-) Nie wiem, czy to zauważyliście,…


Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu?

środa 30/11/2016
4

Na początek poszukajmy odpowiedzi na tytułowe pytanie. Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu? Bo są stronnicze? A kto nie jest? Bo uprawiają nachalną propagandę? Fakt,…


Wyjęli mi sukienkę z koszyka… (rzecz o wyprzedażach w sklepach internetowych)

czwartek 18/08/2016
97

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Stoimy w kolejce do kasy. Pani pyta: czy zapłacimy kartą, czy gotówką? Dokonujemy bohatersko tego prozaicznego wyboru. Zaglądamy do koszyka i…


Komunikacja w dyplomacji (dziwna wojna, zagłada Żydów i Solidarność)

poniedziałek 23/05/2016
4

Podobnie jak każda szanująca się organizacja również państwa mają swoją komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Mają też cele długofalowe, które kolejne rządy, a nawet pokolenia przekazują…


Obrona demokracji – kampania społeczna skazana na (nie)powodzenie?

czwartek 19/05/2016
0

Kampanie społeczne w Polsce często straszą. Nie wiem skąd bierze się przeświadczenie, że odbiorca wystraszony więcej zapamiętuje z przesłania. Przypominacie sobie na przykład tego ducha…


Błękitny Marsz w czasach social mediów, czyli nie tędy droga

czwartek 12/05/2016
0

Obrazek – sobota 7 maja 2016 roku, pośpieszny przegląd treści na Facebook.com. Większość znajomych: grilluje, trenuje przed biegiem, albo biegnie, łazi po górach, koncertuje albo…


Metafor weekendowy (odcinek IV)

niedziela 10/01/2016
0

Tydzień upłynął na dalszej dewaluacji pisania listów. Dyspucie o wolności słowa i luźnych rozważaniach na temat mediów publicznych i mediów narodowych. Do kompletu przyjechał na…


Metafor (po) weekendowy (odcinek III)

poniedziałek 04/01/2016
2

Przysnąłem i dlatego „Metafor” dopiero dzisiaj. Zresztą – wczoraj i tak pewnie nikt by go nie przeczytał, bo zaangażowani politycznie czytają tylko i wyłącznie sami…


Reforma mediów publicznych w dwóch turach – krok rodzący nadzieję

wtorek 29/12/2015
13

Prawo i Sprawiedliwość wraca po dekadzie do reformowania rynku medialnego. Zaczynając od wymiany obecnych władz mediów publicznych (vide projekt nowelizacji). Oczywiście, gdyby PO i PSL…