Błękitny Marsz w czasach social mediów, czyli nie tędy droga


czwartek 12/05/2016
65

Obrazek – sobota 7 maja 2016 roku, pośpieszny przegląd treści na Facebook.com. Większość znajomych: grilluje, trenuje przed biegiem, albo biegnie, łazi po górach, koncertuje albo słucha muzyki, pracuje ciężko nad swoimi projektami, kibicuje ukochanym drużynom etc. Garstka, no dobrze: garść, jest na Błękitnym Marszu. Nie rozumiem więc tej dyskusji na temat liczby uczestników. Jakie to ma znaczenia w dobie social mediów, kiedy i tak wiem, że większość i ciałem, i umysłem, i nawet duchem była gdzie indziej?

Błękitne Marsze

Pierwszy Błękitny Marsz odbył się w październiku 2006 roku, a zatem przed boomem Internetu społecznościowego. Policja szacowała liczbę uczestników na około dziewięć tysięcy osób. Organizatorzy na około dwadzieścia tysięcy. Te drugie dane są zresztą łatwe do zweryfikowania (lub raczej były, bo pewnie dokumenty zmielono), ponieważ każdy Region (struktura organizacyjna PO) przekazywał szczegółową informację o tym, ilu uczestników przywiózł. Obecnie też można to w oparciu o dokumentacje wewnętrzne stwierdzić, tylko organizatorzy musieliby mieć taką wolę, a ewidentnie jej nie mają.

Mimo wszystko tamten marsz miał wielokrotnie większe znaczenia, nawet jeśli był mniej liczny. Głównym nośnikiem informacji były wówczas media tradycyjne (analogowe…). Z tej perspektywy miało miejsce coś istotnego, przełomowego – wielka manifestacja głównej siły opozycyjnej, koncert na którym wystąpili Paweł Kukiz i Tomasz Lipiński, ważne mowy. Obecnie, patrząc na rzecz całą przez pryzmat social mediów, odnotowuję Błękitny Marsz II jako jedną z wielu form spędzenia majowej soboty. Dodam – formę najmniej popularną wśród Polaków. Wielkiej polityki nie robi się już na ulicach. Z tych wszystkich defilad i happeningów zrobił się po prostu spam, a stosunek do spamu wszyscy mamy przecież jednakowo niechętny. Nie rozumiem dlaczego konstruktorzy tych działań, tego nie rozumieją.

Porażka komunikacyjna PO

Platforma, po długich miesiącach nieradzenia sobie z przegraną, wreszcie postanowiła pokazać, że istnieje. Błękitny Marsz to marka stworzona przez PO. Spróbowano ten fakt potwierdzić kampanią outdoorową. Próbę nadania komunikatu o tym, że to partia Grzegorza Schetyny jest liderem opozycji zniweczyli jednak sami politycy PO. Najpierw przestraszyli się narzekania, że chcą zawłaszczyć marsz (jak można zawłaszczyć własną markę?). Social media pokazały zaś dramatyczną niespójność komunikacyjną tej formacji.

Co sądzicie o komunikatach polityków PO brzmiących: „jestem na marszu KOD i opozycji” lub „jestem na debacie na temat marszu KOD i opozycji”? Potwierdzono dodatkowo to fatalne z marketingowego punktu widzenia przesłanie bilbordami, na których też napisano o marszu KOD i opozycji.

A KOD to nie jest opozycja? W słowniku języka polskiego przeczytamy na ten temat: „opozycja – grupa ludzi wewnątrz parlamentu lub poza nim, mająca odmienne niż rząd poglądy i broniąca ich wszelkimi dostępnymi środkami”. Wystarczyło sięgnąć do źródła, by nie ponieść marketingowej klęski. Cóż, jeśli Platforma nie poprawi swojej komunikacji, to jej działacze będą musieli w następnych wyborach kandydować z list KOD. Pod warunkiem że ich tam w ogóle wpuszczą (czytając opinie znajomych z KOD na temat PO głowy bym za to nie dał).

Skuteczność a liczebność

Ciekawostka – nim zorganizowano potężny Błękitny Marsz (przypominam: 9000-20000 ludzi) Platforma zrobiła akcję jeszcze lepszą. Jednego dnia odbył się zjazd wyborczy (Donald Tusk został wybrany przewodniczącym), marsz popierający wejście do Unii Europejskiej i partyjny piknik. Media informowały nie o jednym wydarzeniu a o trzech. W komunikatach podawano, że wszędzie jest pełno PeOwców. Żeby uzyskać ten efekt wystarczyły marne dwa tysiące delegatów i sprawna logistyka.


Komentarze 65 Dodaj komentarz

 
  1. can you take 2 cialis pills at once
    [url=https://www.liverichandfree.com/#]tadalafil generic cialis 20mg[/url]
    cialis with american express
    tadalafil 10
    cialis and chills

       Odpowiedz
    0
    0
  2. Pingback: generic albuterol inhaler

  3. Pingback: generic viagra sales

  4. Pingback: antibiotics ciprofloxacin hcl

  5. Pingback: canada viagra

  6. Pingback: viagra online cheapest price

  7. Pingback: cialis for sale

  8. Pingback: https://www.jueriy.com

  9. Pingback: http://droga5.net/

  10. Pingback: buy cialis generic

  11. Pingback: liquid cialis

  12. Pingback: viagra substitute

  13. Pingback: where to buy viagra

  14. Pingback: viagra cost

  15. Pingback: viagra price

  16. Pingback: viagra samples

  17. Pingback: generic cialis overnight delivery

  18. Pingback: generic viagra for sale

  19. Pingback: cialis us pharmacy

  20. Pingback: buy cialis using paypal

  21. Pingback: viagra pills cheap

  22. Pingback: where can i buy viagra in the uk

  23. Generic
    buy cialis with mastercard [url=https://cciialiss.com/]cialis generic online pharmacy[/url] tadalafil effects

       Odpowiedz
    0
    0
  24. can you take cipro and cialis [url=http://sharewood.org/link.php?url=http://cialisle.com]sharewood.org[/url] cuanto tiempo tarda hacer efecto cialis buy cialis price is it safe to take 30mg of cialis

       Odpowiedz
    0
    0
  25. Pingback: next day delivery viagra

  26. comprar levitra original online [url=https://llevitraa.com/]generic levitra buy online cheap[/url] quanto costa il levitra 5 mg in farmacia

       Odpowiedz
    0
    0
  27. Pingback: viagra generic 25mg

  28. Healthcare continues to be an important, but divisive public topic. Not surprisingly, 41 percent of eligible voters said healthcare was their critical issue in the mid-term elections in 2018.cialis without seen a doctor prescription glasses In 2008, when the ACA became law, barely 46 percent of voters supported single payer healthcare. That party has grown significantly to 59 percent licence in anciently 2018.[url=http://my-canadianpharmacyonline.com]oder cialis without a doctor prescription[/url] While Medicare-for-all legislation is unfitting to pass both the House and Senate in its current form, there is a shift in obvious opinion with a dynamic the greater part now in favor.

       Odpowiedz
    0
    0
  29. order cialis overnight [url=https://cialisfix.com/]ordering cialis online australia[/url] cheapest prices on cialis

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


− cztery = 1

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Dowcip o social mediach na koniec

piątek 31/05/2019
17

Bodaj najbardziej adekwatny dowcip o social mediach wymyślono i opublikowano w czasach PRL. Podziwiam wizjonerstwo autora, który tak trafnie opisał rzeczywistość komunikacji XXI wieku. Dobry…


Marketing i sztuczna inteligencja

środa 06/12/2017
25

Każde działania marketingowe powinny zaczynać się wewnątrz (organizacji, czy jednostki terytorialnej). W czasach upowszechniającego się dostępu do Internetu i mediów społecznościowych w zasadzie nie ma…


#DzieńBezPolityków - krótki komentarz o oczywistych skutkach wprowadzenia zakazu

piątek 16/12/2016
27

Wczoraj był protest pod Sejmem. Dziś mamy #DzieńBezPolityków w mediach. W normalnym roku nazywa się to: „Dzień dobrych wiadomości”. ;-) Nie wiem, czy to zauważyliście,…


Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu?

środa 30/11/2016
66

Na początek poszukajmy odpowiedzi na tytułowe pytanie. Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu? Bo są stronnicze? A kto nie jest? Bo uprawiają nachalną propagandę? Fakt,…


Wyjęli mi sukienkę z koszyka… (rzecz o wyprzedażach w sklepach internetowych)

czwartek 18/08/2016
692

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Stoimy w kolejce do kasy. Pani pyta: czy zapłacimy kartą, czy gotówką? Dokonujemy bohatersko tego prozaicznego wyboru. Zaglądamy do koszyka i…


Komunikacja w dyplomacji (dziwna wojna, zagłada Żydów i Solidarność)

poniedziałek 23/05/2016
31

Podobnie jak każda szanująca się organizacja również państwa mają swoją komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Mają też cele długofalowe, które kolejne rządy, a nawet pokolenia przekazują…


Obrona demokracji – kampania społeczna skazana na (nie)powodzenie?

czwartek 19/05/2016
13

Kampanie społeczne w Polsce często straszą. Nie wiem skąd bierze się przeświadczenie, że odbiorca wystraszony więcej zapamiętuje z przesłania. Przypominacie sobie na przykład tego ducha…


Metafor weekendowy (odcinek IV)

niedziela 10/01/2016
5

Tydzień upłynął na dalszej dewaluacji pisania listów. Dyspucie o wolności słowa i luźnych rozważaniach na temat mediów publicznych i mediów narodowych. Do kompletu przyjechał na…


Metafor (po) weekendowy (odcinek III)

poniedziałek 04/01/2016
15

Przysnąłem i dlatego „Metafor” dopiero dzisiaj. Zresztą – wczoraj i tak pewnie nikt by go nie przeczytał, bo zaangażowani politycznie czytają tylko i wyłącznie sami…


Reforma mediów publicznych w dwóch turach – krok rodzący nadzieję

wtorek 29/12/2015
16

Prawo i Sprawiedliwość wraca po dekadzie do reformowania rynku medialnego. Zaczynając od wymiany obecnych władz mediów publicznych (vide projekt nowelizacji). Oczywiście, gdyby PO i PSL…