Benedykt XVI, Internet oraz Rok Wiary. Rzecz o byciu ochotnym dawcą


wtorek 29/07/2014
0

Rok Wiary już za nami. Ogłosił go następca Jana Pawła II na Piotrowej Stolicy Benedykt XVI. Papież, którego zainteresowanie Globalną Siecią należy uznać za przełomowe. Pozostało pytanie, co z tych idei pozostało i czy warto je kultywować.

Rok Wiary, jak każde doświadczenie, czy przeżycie mające wymiar religijny, był w swoim założeniu nie tylko okresem powrotu do praktykowania i zgłębiania nabożnych pism. Moim ulubionym motywem, było powtarzane nawoływanie, by być ochotnym dawcą. O co chodziło? Nie chodziło o rozdawanie jałmużny. Nie miało to wymiaru opartego o brzęczącą monetę. Bycie ochotnym dawcą to chętne dzielenie się tym, co mamy, w sferze wiary, czy wiedzy. Spotykasz na cierpiącego z powodu wykluczenia cyfrowego? Wesprzyj go. Pokaż mu jak. Pokaż jak używać narzędzia. Umiesz głosić mowy? Naucz innych. Tworzysz cenione prezentacje? Pokaż niepotrafiącym jak to robić.

W Sieci można znaleźć dużo takiego dzielenia się wiedzę, opinią, radą. Nie tylko karty ociekające nienawiścią. Nie tylko lans. Ludzie dzielą się swoimi doświadczeniami wynikającymi z używania takiego samego sprzętu, przeżywaniem zbliżonych problemów, czy kłopotów zdrowotnych. To bardzo budujące miejsca, pokazujące, że potrafimy się dzielić wiedzą w zakresie rozwiązywania dylematów.

Joseph Ratzinger to człowiek, który dużo pracuje na rzecz zrozumienia nie tylko boskiego planu. To też człowiek chcący zrozumieć świat współczesny. Swój pontyfikat rozpoczynał upublicznieniem adresu e-mail papieża (2005 rok). W Watykanie odbyło się też spotkanie z ludźmi blogującymi. Tak jak Benedykt XVI w swoich dziełach stara się przekazać czytelnikom swoją wiedzę i pojmowanie Boga, tak podobne oczekiwania postawił przed ludźmi zaplątanymi w internetowe społeczności.

I ten aspekt Roku Wiary powinien w mojej ocenie podlegać szczególnej pielęgnacji i ochronie – bycie ochotnym dawcą.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


dwa + = 6

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Dowcip o social mediach na koniec

piątek 31/05/2019
13

Bodaj najbardziej adekwatny dowcip o social mediach wymyślono i opublikowano w czasach PRL. Podziwiam wizjonerstwo autora, który tak trafnie opisał rzeczywistość komunikacji XXI wieku. Dobry…


Marketing i sztuczna inteligencja

środa 06/12/2017
8

Każde działania marketingowe powinny zaczynać się wewnątrz (organizacji, czy jednostki terytorialnej). W czasach upowszechniającego się dostępu do Internetu i mediów społecznościowych w zasadzie nie ma…


#DzieńBezPolityków - krótki komentarz o oczywistych skutkach wprowadzenia zakazu

piątek 16/12/2016
22

Wczoraj był protest pod Sejmem. Dziś mamy #DzieńBezPolityków w mediach. W normalnym roku nazywa się to: „Dzień dobrych wiadomości”. ;-) Nie wiem, czy to zauważyliście,…


Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu?

środa 30/11/2016
14

Na początek poszukajmy odpowiedzi na tytułowe pytanie. Dlaczego „Wiadomości” TVP są do kitu? Bo są stronnicze? A kto nie jest? Bo uprawiają nachalną propagandę? Fakt,…


Wyjęli mi sukienkę z koszyka… (rzecz o wyprzedażach w sklepach internetowych)

czwartek 18/08/2016
684

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Stoimy w kolejce do kasy. Pani pyta: czy zapłacimy kartą, czy gotówką? Dokonujemy bohatersko tego prozaicznego wyboru. Zaglądamy do koszyka i…


Komunikacja w dyplomacji (dziwna wojna, zagłada Żydów i Solidarność)

poniedziałek 23/05/2016
20

Podobnie jak każda szanująca się organizacja również państwa mają swoją komunikację wewnętrzną i zewnętrzną. Mają też cele długofalowe, które kolejne rządy, a nawet pokolenia przekazują…


Obrona demokracji – kampania społeczna skazana na (nie)powodzenie?

czwartek 19/05/2016
8

Kampanie społeczne w Polsce często straszą. Nie wiem skąd bierze się przeświadczenie, że odbiorca wystraszony więcej zapamiętuje z przesłania. Przypominacie sobie na przykład tego ducha…


Błękitny Marsz w czasach social mediów, czyli nie tędy droga

czwartek 12/05/2016
11

Obrazek – sobota 7 maja 2016 roku, pośpieszny przegląd treści na Facebook.com. Większość znajomych: grilluje, trenuje przed biegiem, albo biegnie, łazi po górach, koncertuje albo…


Metafor weekendowy (odcinek IV)

niedziela 10/01/2016
2

Tydzień upłynął na dalszej dewaluacji pisania listów. Dyspucie o wolności słowa i luźnych rozważaniach na temat mediów publicznych i mediów narodowych. Do kompletu przyjechał na…


Metafor (po) weekendowy (odcinek III)

poniedziałek 04/01/2016
12

Przysnąłem i dlatego „Metafor” dopiero dzisiaj. Zresztą – wczoraj i tak pewnie nikt by go nie przeczytał, bo zaangażowani politycznie czytają tylko i wyłącznie sami…