Responsywny Web Design – czy to konieczne?


wtorek 26/03/2013

Era wszechobecnych urządzeń mobilnych wraz z – praktycznie nieograniczonym – dostępem do szerokopasmowego internetu w pewien sposób determinuje naszą codzienność. Współczesny użytkownik sieci często ma potrzebę przebywania online niemal 24 godziny na dobę, bez względu na to czy aktualnie znajduje się w autobusie, szkolnej ławce, restauracji, czy nawet… toalecie.

Eksploracja zasobów sieci przy pomocy urządzeń, takich jak smartfony czy tablety niesie ze sobą szereg wyzwań. Dotykowy wyświetlacz, stosunkowo niewielkie rozmiary ekranu, ograniczenia hardware’owe i software’owe, słaby zasięg sieci 3G, promienie słoneczne – to wszystko powoduje, że surfowanie po sieci, dla niektórych stanowi drogę przez mękę. Dodatkową barierą bywa też stosowanie przez niektórych web designerów wypieranego już flasha, dla którego wsparcia obecnie nie udziela ani iOS, ani Android – więcej informacji tutaj.

 

Sytuację często ratują wówczas mobilne aplikacje oferowane przez właścicieli popularnych stron (np. Facebook, YouTube, Twitter, sport.pl), które charakteryzują się uproszczonym i odpowiednio zeskalowanym układem graficznym dostosowanym do danego urządzenia. Innym, nieco archaicznym już, sposobem na rozwiązanie tego problemu jest też budowa odrębnej, mobilnej wersji serwisu, której cechą charakterystyczną mocno „okrojona” zawartość. Co natomiast, jeśli właściciela strony nie stać na opracowanie stosownej aplikacji na Androida czy iOS, a jednocześnie nie chce rezygnować z zamieszczonej treści?

Rok 2013 – rok Responsive Web Design
Responsive Web Design to projektowanie witryn internetowych w taki sposób, aby strona prawidłowo wyświetlała się zarówno na urządzeniach typu desktop, jak i na sprzętach mobilnych. Jego charakterystycznymi cechami są:

* automatyczne dostosowanie do rozdzielczości obsługiwanego ekranu,

* te same zasoby treści co w pełnej wersji strony,

* ten sam adres,

* ten sam kod HTML.

To wszystko sprawia, że RWD jest rozwiązaniem bardzo praktycznym nie tylko z punktu widzenia użytkowników, ale także web designerów i właścicieli stron. Chociaż przygotowanie responsywnej witryny jest pracochłonne i, co nieuchronne, pociąga za sobą większe koszty, to już jej późniejsze utrzymanie jest dużo łatwiejsze niż mobilnej wersji.

Niewątpliwą zaletą jest też ruch generowany przez użytkowników, który odbywa się w obrębie jednego źródła. Ułatwia to jego późniejszą analizę oraz korzystnie wpływa na statystki. RWD pozwala też uprościć proces optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwania.

RWD jest dla każdego?
Odpowiedź jest prosta. Zdecydowanie tak! Dlaczego? Aktualnie rynek zalewany jest przez mobilne urządzenia o coraz lepszych parametrach. Do walki pomiędzy Samsungiem a Apple powoli dołącza także Sony czy LG z najnowszym Nexusem. Dla klientów z mniejszym budżetem nie brakuje także rozwiązań z segmentu low-end. To znaczy, że spektrum użytkowników powiększyło się o kolejne grupy docelowe. I o ile większość poważnych zadań nadal chętniej wykonywanych jest przez komputery stacjonarne, to już przeglądanie internetu w poszukiwaniu usług i towarów, dokonywanie płatności itp. odbywa się z wygodnej kanapy w dużym pokoju. Wielu w tym miejscu powie, że to nadal ułamek w skali globalnej. I pewnie jest to prawda, jeśli choćby brać pod uwagę tę infografikę. Jednak w mojej skromnej opinii wzrost tych parametrów, to jedynie kwestia czasu. Dlatego: skoro przeniesienie wielu internetowych operacji do segmentu mobilnego jest nieuchronne, to czy nie warto byłoby być tam krok przed konkurencją? Czyż nie o to chodzi w biznesie?

PS. Dla złośliwych: responsywna wersja www.rg-media.pl jest w budowie:)


Moje najnowsze wpisy

 

"Wirusy" na YouTube

czwartek 20/09/2012

Szerokie audytorium, bezpłatna emisja oraz niemalże brak ograniczeń co do długości materiału sprawiają, że ikona narzędzi typu User-Generated Content, czyli portal YouTube, jako medium jest…