Kampania reklamowa na Facebooku – jak to robić


środa 15/08/2012
8

Każdy kto zarządza kampaniami reklamowymi na Facebooku wie, jak istotne są one dla wyników całej spójnej promocji i komunikacji w social media. Dobrze przeprowadzona kampania przynosi korzyści w postaci zwiększenia zainteresowania produktem czy usługą, a co za tym idzie także przychodów.

Pewnie nie jedna osoba, przed utworzeniem kampanii reklamowej na Facebooku, zastanawiała się jak sprawić, by ta kampania była jak najbardziej opłacalna, budowała jak największy zasięg przy jak najmniejszym budżecie.

Jak tego dokonać w czasach, gdy do odbiorów docierają codziennie setki innych komunikatów reklamowych? Przede wszystkim, należy zachować holistyczne podejście do całej komunikacji w social media.

Facebook Ads, czyli płatne formy reklam na Facebooku, to nic innego jak dopełnienie działań na profilu produktu czy usługi, potocznie zwanego Fan Page. Rolą reklam jest zachęcenie do odwiedzenia i polubienia profilu, dlatego muszą one przede wszystkim wzbudzić zainteresowanie i zaintrygować użytkownika.

Jednym ze skutecznych sposobów budowania relacji z użytkownikami jest tworzenie reklam tekstowych z grafiką, które są spójne z całą komunikacją i wpisują się w przyjętą strategię obecności w social media. Dobrym przykładem takiego działania jest kampania przeprowadzona ostatnio przez WSiP – Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Kampania ta łączy komunikację na tablicy z kampanią reklamową przy pomocy lemura – maskotki profilu. Został on realnie adoptowany przez firmę w warszawskim Zoo. Kreacje reklamowe z wizerunkiem lubianego przez wszystkich lemura zostały bardzo dobrze przyjęte przez społeczność, skutecznie budując zasięg kampanii przy stosunkowo niskich kosztach. Warto zauważyć, że komunikowały one wyłącznie bieżące wydarzenia na profilu, dzięki czemu użytkownicy po kliknięciu w reklamę komunikującą treści rozrywkowe przenosili się w miejsce gdzie je realnie znajdowali.

Przy tego typu działaniach niezbędne jest ustalenie długości trwania kampanii, odpowiednie rozplanowanie budżetu oraz targetowanie reklam. Im bardziej przemyślane targetowanie, tym skuteczniejsza będzie nasza kampania.

Należy pamiętać, że od kilku miesięcy Facebook daje nam możliwość ustalenia celu kampanii, który automatycznie definiuje nam model rozliczeń. Jeśli za cel obieramy zdobycie nowych fanów, czyli dodanie znacznika „lubię to” do naszej strony, będzie to model płatności za wyświetlenia (CPM). Natomiast jeśli celem będzie kliknięcie reklamy lub zdarzenia sponsorowanego, będziemy płacić za kliknięcie (CPC).

Efektywność naszych działań uzależniona jest przede wszystkim od prawidłowego określenia grupy celowej. Powinniśmy zastanowić się jakim potrzebom potrafimy sprostać jako firma oraz kim są nasi obecni i potencjalni odbiorcy. Skuteczne dotarcie do nich, zapewni nam gruntowne przebadanie rynku.

W czasie trwania kampanii warto śledzić raport skuteczności reklam, aby mieć pewność, że nasza kampania przynosi zamierzone rezultaty, które są spójne z określonymi wcześniej celami. Możemy wykorzystać w tym celu raporty dostępne w panelu reklamowym na Facebooku lub z narzędzi udostępnianych przez firmy zewnętrzne.
Pamiętajmy, że podjęte działania w mediach społecznościowych przynoszą długofalowe efekty. Nie nastawiajmy się na spektakularne efekty po tygodniowej kampanii reklamowej. Tylko długoterminowe działania, budowanie relacji z użytkownikami, ich zaangażowania, przynoszą wymierne korzyści. Dlatego tak ważne jest rozplanowanie budżetu na cały okres trwania kampanii w oparciu o przyjętą strategię. Nie zapominajmy również o konieczności śledzenia wprowadzanych zmian, nowych trendów na rynku oraz reagowania na potrzeby naszej społeczności. Dzięki temu będziemy coraz bliżej osiągnięcia zamierzonych przez nas celów.


Komentarze 8 Dodaj komentarz

 
  1. Pani Weroniko, 80% likeów w FB dodają boty. To jest wyciąganie kasy z naiwnych reklamodawców, a nie kampania reklamowa

       Odpowiedz
    10
    2
  2. Pani Weroniko, czy może orientuje się Pani w jaki sposób dograć kampanie na Facebooku z bieżącą treścią na tablicy? Byłabym wdzięczna za podpowiedź

       Odpowiedz
    1
    0
  3. …ano właśnie taki efekt miało to przynieść!
    Autopromocja :-) napiszę coś mądrego…pomyślała Weronika (może nawet mojego autorstwa) o niczym i może ktoś mnie dostrzeże – da pracę, zleci kontrakt o którym sam nie ma pojęcia, ale ja napewno zrobiłam wrażenie :-) !
    O niczym?! …niestety tak, realnie segment reklamy w social mediach to nikły procent (tzw. margines dla ubogich) gdzie pakuje się klienta którego nie stać na outdor, czy RTV. Ewentualnie dokłada się w drogim pakiecie „dobrze przygotowane budowanie relacji z klientem” – słowny bełkot.

    To jak nazwać zwykła szklankę: „personalnym centrum zarządzania przestrzenią w strukturach ciekłych”
    FBreklamy to coś co zniechęca do produktu i samego FB (alias NK)…czy tylko mnie?
    Jestem w średnim wieku, wykształcenie średnie, średniozarabiający…jak większość moich znajomych, unikam ,ignoruję i banuję boty i inne komercyjne śmieci.
    To jak 20 minutowy blok reklamowy w TV (z potwornie głośną fonią)w trakcie dobrego filmu …wychodzę na papierosa, wyłączam, rezygnuję!
    Jeśli „polubię” bo bot był silniejszy, czy podstępem wymusza to jakaś strona , to odrazu usówam „polubienie”.
    Bo od dawna wiadomo że akceptujemy „lubimy” coś szczeże za jakąś konkretną wartość (jakość, cena, styl) a nie za siłowe/natrętne wtargnięcie w naszą przestrzeń …chodźby wirtualną, aby ta przestrzeń była atakowana niepotrzebnymi informacjami – reklamą.
    Niewykluczone że wsparcie produktu, formie forum, bloga, fun pageu jest metodą, ale nie jako celowa reklama – kampania.

    Pani Weroniko też chętnie poproszę o telefon …na kawę/ bo wiary w skuteczność Pani działań i oczekiwanych efektów w zwiększeniu zyskków poprzez reklamę w social mediach, niestety nie daję.

       Odpowiedz
    1
    4

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


pięć × 8 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>