Dyfuzja informacji w sieci i nowa analityka


czwartek 30/04/2015

dyfuzja informacji w sieciBuzzFeed opublikował w poniedziałek bardzo interesujący materiał dotyczący dyfuzji informacji w mediach społecznościowych.

Konwencjonalna analityka internetowa nie pozwala nam zagłębiać się w ścieżki dystrybucji contentu pomiędzy użytkownikami sieci (także w serwisach społecznościowych). Ze względu na ograniczenia narzędzi, którymi się posługujemy, zbyt często ulegamy złudzeniu, że rozprzestrzenianie się określonych treści przyjmuje formę drzewka, którego pniem jest nasza aktywność.

drzewko dystrybucji treści

źródło: http://www.buzzfeed.com/daozers/introducing-pound-process-for-optimizing-and-understanding-n#.va4lg8N4Qz

W praktyce jednak okazuje się, że content rozprzestrzenia się według „schematu”, który można by zobrazować raczej za pomocą lasu niż drzewka. Narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics, niestety opierają się na statycznym tagu, który pozwala monitorować jedynie źródło pierwszego udostępnienia – najczęściej zainicjowaną przez nas kampanię.

Kiedy doczekamy się powszechnie dostępnego mechanizmu, który przy każdym kolejnym udostępnieniu i podlinkowaniu np. taguje adres URL i pozwala tym samym prześledzić drogę (lub raczej wiele dróg) dystrybucji treści?

Taka technologia, z tego co rozumiem, już istnieje i nazywana jest POUNDProcess for Optimizing and Understanding Network Diffusion (ang. proces optymalizacji i zrozumienia dyfuzji sieci). Popatrzcie na przykład na link pod obrazkiem, który umieściłem kilka akapitów wcześniej. Zamiast typowego dla tagowania analyticsowego (?utm_source=…) zastosowano tag #.va4lg8N4Qz. Spróbujcie teraz skopiować ten adres, wkleić go w pasku przeglądarki i załadować, przy czym, bacznie obserwujcie, co się dzieje z końcówką adresu. Uległa zmianie prawda? Teraz za każdym razem, gdy nowy adres zostanie udostępniony, analitycy będą rozumieli, co się stało i którędy „wędrował” content.

Nie mam kompetencji, aby wytłumaczyć, jak to działa od strony programistycznej, jeśli czyta to ktoś, kto może powiedzieć coś więcej, to zapraszam do komentowania. Niemniej, jako osoba zajmująca się marketingiem internetowym, świadoma przenoszenia się pewnych zachowań do sieci społecznościowych, mobile, zjawiska multiscreeningu, widzę tu ogromny potencjał i wierzę, że już niedługo analityka internetowa zmieni swoje oblicze.

Grafika: BuzzFeed.com; Wizualizacja: Adam Kelleher
O Autorze: Marketer. Rocznik 1987. Gliwiczanin. Bloger.
Więcej: www.szymonslowik.pl

Moje najnowsze wpisy

 

Chcesz ruchu z Google - a czy wiesz na jakie frazy?

piątek 05/02/2016

Pozyskiwanie darmowego ruchu z Google kojarzy się bezpośrednio z wysokimi pozycjami. Nic w tym dziwnego. Istnieje taka miejska legenda, że ktoś kiedyś zajrzał na drugą…


Chcesz dotrzeć do klientów? Zacznij od optymalizacji SEO i UX

piątek 10/07/2015

Bardzo często szukamy rozwiązań, które sprawią, że nasze strony odwiedzi większa liczba użytkowników. Nasze oczy są zwrócone w stronę serwisów społecznościowych, narzędzi do tworzenia list…


Dobór narzędzia a realizacja celu

niedziela 24/05/2015

Wyobraź sobie taką sytuację - dealerzy samochodowi oprócz sprzedaży samochodów zajmują się jednocześnie transportem i spedycją. Po prostu, tak się ukształtował rynek i tyle. Teraz załóżmy,…


Google i Facebook - konsolidacja sieci. Jesteś konsumentem i walutą.

czwartek 21/05/2015

Jaki jest cel Internetu? Dystrybucja wiedzy? Kontrola obywateli? Bogacenie się przedsiębiorczych, młodych, którzy potrafią  wykorzystać potencjał nowoczesnych technologii? Początkowo miała to być sieć akademicka. Teraz…


Mobilna rewolucja - czy już należy działać?

wtorek 05/05/2015

To już oficjalne, Google przyznało, że w wielu krajach, w tym w USA, więcej wyszukań następuje w mobile niż na komputerach stacjonarnych i desktopach (1).…


Growth hacking w wykonaniu dużych marek

poniedziałek 04/05/2015

Ostatnio na swoim blogu opublikowałem wpis zawierający prelekcję Neila Patela oraz mój komentarz na temat growth hackingu (zobacz). Z prezentacji wynika "prosty" wniosek: podpatrujcie, jakie…


Potrzebujemy więcej permission marketingu

wtorek 28/04/2015

Permission marketing to temat, o którym w Polsce mówi się zbyt mało, a cierpi na tym zarówno wizerunek, jak i skuteczność wielu działań marketingowych. Od…