BuzzFeed opublikował w poniedziałek bardzo interesujący materiał dotyczący dyfuzji informacji w mediach społecznościowych.
Konwencjonalna analityka internetowa nie pozwala nam zagłębiać się w ścieżki dystrybucji contentu pomiędzy użytkownikami sieci (także w serwisach społecznościowych). Ze względu na ograniczenia narzędzi, którymi się posługujemy, zbyt często ulegamy złudzeniu, że rozprzestrzenianie się określonych treści przyjmuje formę drzewka, którego pniem jest nasza aktywność.
W praktyce jednak okazuje się, że content rozprzestrzenia się według „schematu”, który można by zobrazować raczej za pomocą lasu niż drzewka. Narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics, niestety opierają się na statycznym tagu, który pozwala monitorować jedynie źródło pierwszego udostępnienia – najczęściej zainicjowaną przez nas kampanię.
Kiedy doczekamy się powszechnie dostępnego mechanizmu, który przy każdym kolejnym udostępnieniu i podlinkowaniu np. taguje adres URL i pozwala tym samym prześledzić drogę (lub raczej wiele dróg) dystrybucji treści?
Taka technologia, z tego co rozumiem, już istnieje i nazywana jest POUND: Process for Optimizing and Understanding Network Diffusion (ang. proces optymalizacji i zrozumienia dyfuzji sieci). Popatrzcie na przykład na link pod obrazkiem, który umieściłem kilka akapitów wcześniej. Zamiast typowego dla tagowania analyticsowego (?utm_source=…) zastosowano tag #.va4lg8N4Qz. Spróbujcie teraz skopiować ten adres, wkleić go w pasku przeglądarki i załadować, przy czym, bacznie obserwujcie, co się dzieje z końcówką adresu. Uległa zmianie prawda? Teraz za każdym razem, gdy nowy adres zostanie udostępniony, analitycy będą rozumieli, co się stało i którędy „wędrował” content.
Nie mam kompetencji, aby wytłumaczyć, jak to działa od strony programistycznej, jeśli czyta to ktoś, kto może powiedzieć coś więcej, to zapraszam do komentowania. Niemniej, jako osoba zajmująca się marketingiem internetowym, świadoma przenoszenia się pewnych zachowań do sieci społecznościowych, mobile, zjawiska multiscreeningu, widzę tu ogromny potencjał i wierzę, że już niedługo analityka internetowa zmieni swoje oblicze.
Grafika: BuzzFeed.com; Wizualizacja: Adam Kelleher
O Autorze: Marketer. Rocznik 1987. Gliwiczanin. Bloger.
Więcej: www.szymonslowik.pl