Ławki publiczno-prywatne


piątek 31/08/2012
0

W Krakowie rusza dyskusja wokół pomysłu dwóch radnych (miejskiego i osiedlowego), aby o pomoc w sfinansowaniu remontu chodników poprosić przedsiębiorców, w zamian oferując możliwość umieszczenia na nich reklamy.

Dyskutanci okopali się na dwóch, przewidywalnych, pozycjach: jedni twierdzą, że miasto po to ma budżet, żeby z niego finansować remonty, a dodatkowe sięganie do prywatnych kieszeni to nic innego jak kolejny podatek. Drudzy zaś, uważają, że lepiej mieć reklamę niż dziurawy chodnik. Uczciwie trzeba przyznać część racji zarówno jednym jak i drugim. Ale czy aby na pewno drugiego co do liczby mieszkańców miasta w Polsce nie stać na remonty chodników? Chodników, które przecież są dobrami pierwszej potrzeby i absolutnym ‘must be’. I czy przestrzeń publiczna musi przyjmować kolejne reklamy, których przecież mamy rekordowo dużo?

Jeśli jednak chcemy zaoferować z jednej strony lepszą jakość usług dla mieszkańców, a z drugiej zachęcić do współfinansowania tej zmiany podmioty prywatne, może warto sięgnąć do sprawdzonych wzorców z zachodu.

Konkretnie mam na myśli przykład z Toronto. Tam publiczne skwery i trakty piesze są przygotowywane, budowane i finansowane przez miasto, zaś każdy zainteresowany może dobrowolnie przystąpić do Commemorative Tree & Bench Program. Wypełniając prosty formularz, uzgadniając szczegóły techniczne oraz oczywiście wnosząc odpowiednią opłatę, można sfinansować powstanie nowej ławki lub posadzenie drzewa, które zostanie odpowiednio oznaczone i będzie służyć jako pomnik pamięci ukochanej osoby lub ważnego wydarzenia w życiu sponsora. A wysokość opłaty może być wyższa niż koszt jednostkowy ławki…

Jest to bardzo popularna forma prostego modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Być może ‘wypożyczenie’ dobrego pomysłu zza oceanu byłoby sposobem na sfinansowanie remontów chodników.

Więcej:
http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425,12395719,Projekt_radnych__sponsorowane_remonty_chodnikow.html
http://www.toronto.ca/parks/engagement/commemorate.htm


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


+ trzy = 4

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>