MULTITASKING, czyli… Pokolenie Y na rynku pracy


wtorek 13/11/2012

Na ekranie jednego monitora emisja filmu akcji, na ekranie drugiego – otwartych przynajmniej 20 zakładek firmowych, i nie tylko firmowych, stron internetowych. Do tego służbowy komunikator, Facebook, Twitter i minimum jeden, stale włączony telefon. Oczywiście nie może obejść się też bez ulubionej muzyki na zapętleniu oraz elektronicznego notatnika pod ręką.

Musi się dziać! „Pracownicy Y”, bo o nich mowa, to pokolenie ludzi wychowywanych w świecie nowych technologii. Nie istnieje dla nich życie bez komputerów, smartphonów i internetu. Nie korzystają z bibliotek, nie lubią papierowych gazet i ręcznego pisania. Błyskawicznie natomiast poruszają się po klawiaturze i sieci, gdzie znajdują odpowiedzi na wszystkie nurtujące ich pytania.

Są aktywni zawodowo, dobrze wykształceni, w przeważającej części mieszkają w dużych miastach. Często zmieniają pracę, podważają – nierzadko słusznie – kompetencje swoich przełożonych. Ponadto wiedzą, i to niestety nie jest tylko ich mniemanie, że praca nie jest dana na zawsze. Wyśmiewają wszelkie systemy motywacyjne, oparte na możliwości awansu po pięciu latach, ponieważ pamiętają, że nawet wielkie i rzekomo stabilne firmy, jak np. Enron, potrafią zniknąć z rynku z dnia na dzień. Kiedy słyszą o stabilności zatrudnienia w Polsce, nigdy nie wiedzą czy ktoś z nich nie kpi.

A. – 22-letnia studentka iberystyki i psychologii, współpracownik dużej grupy medialnej, doskonale wie co w życiu ważne. Priorytety ustawione ma koncertowo! Basen rano, siłownia i fitness wieczorem, w międzyczasie nauka , praca i spotkania z coachem. Nie może też zabraknąć czasu na bieganie oraz dla przyjaciół, rodziny i chłopaka.

-Wszystko można pogodzić, kwestia „ustawień” – mówi A.

Ha! Jakie to proste! :)

Charakterystyczną cechą Pokolenia Y jest „pracować i żyć”. Cenią sobie elastyczne formy zatrudnienia i swobodę działania. Charakteryzuje ich także przywiązanie do nieograniczonej wolności słowa, głęboka niechęć do wszelkiego typu regulacji – w tym szczególnie regulacji narzucanych przez instytucje państwowe, pragmatyczne podejście do rozwiązywanych problemów, tolerancja, nastawienie na różnorodność, racjonalizm i materialistyczne podejście do życia. Liczy się ETOS INDYWIDUALIZMU!

Ich stosunek do pracy to koncentracja na sobie i życiu prywatnym, niechęć do pracy „od-do”, skłonność do zakładania własnego biznesu, deklarowanie chęci wyjazdu za granicę, krytyka tradycyjnych form pracy. Dla pokolenia Y autorytet nie wypływa z władzy, raczej z posiadanych umiejętności i wiedzy.

O pokoleniu Y można jeszcze wiele… Cenną obserwacją jest fakt, że Igreki są zainteresowane zindywidualizowanym podejściem do rozwoju. Oczekują, że firma zapewni im dostęp do coachów i mentorów, opiekujących się ich ścieżką kariery. To praca jest dla nich, nie oni dla pracy!

 

 

Stanowią utrapienie dla konserwatywnie zarządzanych korporacji, w których tradycyjny model C2 (command and control) jest obowiązującym stylem zarządzania.

Bo siłownia, bo brunch/lunch, bo ‘miting’ – a wszystko w standardowych godzinach pracy :)

Bez „parcia”, bez stresu – bo dziś SPECJALISTA w korpo, jutro barista w „Starbuniu”. Proste! ;)


Moje najnowsze wpisy

 

Intrapreneurs – specjaliści w cenie!

niedziela 08/06/2014

Prawdziwym celem każdej organizacji jest zdolność do długofalowych inwestycji, kompetencyjność w zakresie innowacji i ciągłego wzrostu przychodów - rozwój. Kiedy wzrost danej Firmy zaczyna się…


YOLO, czyli... Pokolenie Milenium na rynku pracy

niedziela 16/06/2013

  Urodzeni w latach 1986-1995. Nazywani  „pokoleniem klapek i iPod’ów”, „następną generacją”, „generacją WHY”. Młodzi, piękni, zadbani, dobrze ubrani – POKOLENIE MILENIUM. Żyją zgodnie z…


Jestem LEMING, czyli... całe życie na kredycie!

niedziela 07/04/2013

  Dzień zaczyna od przescrollowania smartfona (najlepiej "ajfonik", ale Android też ujdzie), pracuje intensywnie i zdecydowanie za długo, a ewentualny czas wolny spędza najaktywniej jak…


Minimaliści mają... więcej!

piątek 11/01/2013

  Żyjemy w świecie nadmiaru! Nadmiaru informacji, nadmiaru możliwości, nadmiaru przedmiotów, nadmiaru myśli, nadmiaru oczekiwań, nadmiaru potrzeb, nadmiaru pracy. Ich wielość nie zawsze oznacza zwiększenie…


Bloger = influencer?

wtorek 18/12/2012

  Lider opinii, ambasador marki, brand manager, trendsetter, coolhunter. I… Influencer. Nowa jakość w branży?   Jednostka wpływowa, ważna dla określonej grupy docelowej. Udzielająca się…


Nikon Polska... żałuję!

poniedziałek 10/12/2012

Była warszawska praca, warszawska zima, warszawskie kłopoty, i warszawskie korki! Co jest? Argentyńskie tango, chilijskie wina, przystojni Latynosi, brazylijskie słońce, środek lata i… mnóstwo radości!…


Etat? Nie, freelance

wtorek 27/11/2012

„Zazdroszczę freelancerom. Też chciałbym nim być,  ale…”. Jak podczas każdej sesji coachingowej, „ale” było inspiracją :) -  Do pracy przychodzą w piżamie. Przy biurku  piją wino,…


Personal Branding, czyli... jak się sprzedać!

poniedziałek 26/11/2012

Personal branding  to dziś jedna z najszybciej rozwijających się branż consultingu. W Stanach Zjednoczonych już nie tylko politycy czy członkowie zarządów dużych firm mają swoich…


COWORKING, czyli biurko na godziny

środa 21/11/2012

Są spotkania w kawiarniach - z obowiązkowym hotspotem :), jest wolność i niezależność, jest pasja i indywidualizm, ale... brakuje atmosfery współpracy, kreatywnego zespołu, nowych znajomości…


Pokaz filmu "Atlas chmur"

czwartek 08/11/2012

Specyficzne typy czasoprzestrzeni, neologizmy związane z rozwojem techniki, kontakty z obcymi cywilizacjami, podróże w czasie, cudowne lub tragiczne skutki wynalazków technicznych i odkryć naukowych... Mówi…