„Traktuję miasto jak „proszek do prania””, „trzeba znaleźć wyróżnik danego miejsca”, „można robić wiele świetnych rzeczy, ale jeśli ich odpowiednio nie „sprzedamy” nikt się nie dowie o tym co robimy” – to opinie na temat marketi ngu terytorialnego prezydentów trzech miast, którzy wzięli udział w Targach Marketingu Miejsca. Impreza odbyła się w minionym tygodniu w Łodzi. Uczestniczyli w niej prezydenci: Radomia, Sieradza i Łodzi.
Jacek Walczak – prezydent Sieradza, Andrzej Kosztowniak – prezydent Radomia i Włodzimierz Tomaszewski – wiceprezydent Łodzi należą do grona tych, niestety wciąż nielicznych liderów samorządowych, którzy rozumieją zasady marketingu i starają się je przenosić na lokalny grunt.
Prezydent Sieradza twierdzi jednak, że trudno podejmować skuteczne i efektywne działania w czasie zaledwie czteroletniej kadencji. Mimo to postanowił podejść do miasta jak do każdego innego produktu i „sprzedać” Sieradz wg zasad marketingowych wykorzystywanych w biznesie.
Lider radomskiego samorządu (miasto pracuje aktualnie wraz z agencją Demo nad przygotowaniem strategii promocji marki) także traktuje miasto jak produkt. Twierdzi jednak, że takich miast jak Radom i Sieradz jest w naszym kraju wiele, dlatego trzeba znaleźć jakiś wyróżnik, który przyciągnie zarówno turystów jak i inwestorów.
Wiceprezydent Łodzi uważa natomiast, że samorządy muszą się nauczyć „sprzedawać” swoje miasta oraz skutecznie komunikować wszelkie podejmowane działania. Przyznaje również, że Łódź powoli przestaje być postrzegana jako biedne, szare i poprzemysłowe miasto. Zaczyna być ono na nowo odkrywane, zwłaszcza przez mieszkańców.
Uczestnicy targów ubolewali jednak, że w tego typu spotkaniach nie uczestniczy więcej liderów samorządowych. Wówczas byłoby ich łatwiej przekonać, że podejmowanie działań z zakresu marketingu terytorialnego i odejście od standardowego podejścia do promocji może być naprawdę efektywne.
Gościem specjalnym imprezy był Jose Filipe Torres (na zdjęciu), wg magazynu „The Economist” najlepszy ekspert ds. brandingu państw i miejsc.
ZAPRASZAM NA: www.mark etingmiejsca.com.pl