Marka Lubelskie – czy słowo stanie się ciałem?


piątek 09/12/2011
0

Idea marki Lubelskie jest świetna, choć nie można powiedzieć, że jakoś super odkrywcza. Ale chyba nie o to chodzi, by w budowie marki miejsca wyważać otwarte drzwi, albo co gorsza walić na oślep głową w ścianę. Czy jednak wystarczy sił, determinacji i pieniędzy by rzeczywiście zbudować silną i rozpoznawalna lokalną markę województwa lubelskiego?

Niedawno spędziłem kilka dni w Lublinie. Miałem okazję posłuchać, pooglądać i porozmawiać o marce województwa lubelskiego – a właściwie idei tej marki i próbach zbudowania jej zarówno od strony wizerunkowej jak i produktowej.

Założenia są ciekawe, choć oparte na przyrodzie, klimacie, spokoju, radości i celebrowaniu życia. Na tych samych fundamentach można by oczywiście zbudować markę chyba niemal każdego polskiego regionu – nawet Mazowsza – gdybyśmy tylko wyłączyli z niego Warszawę.

Zatem nie rzecz w idei, a sposobie jej wdrożenia. I tu, póki co, dostrzegam spójność i konsekwencję. Do wyborów samorządowych pozostały jeszcze trzy lata, więc jest szansa, że w tym czasie uda się zbudować przynajmniej silne fundamenty brandu „Lubelskie”.

To co pozytywne w działaniach urzędu marszałkowskiego województwa lubelskiego, to chęć i determinacja zbudowania marki regionalnej, która stanie się parasolem dla innych marek lokalnych. Już podczas konkursu „Kryształowa Elka”, w którego jury miałem zaszczyt pracować, dyrektor lubelskiej promocji zwracał uwagę, że powinny być doceniane przede wszystkim te projekty, które wpisują się w strategię marki lubelskie.

Mnie osobiście zachwycił projekt, a właściwie już żyjące swoim życiem przedsięwzięcie, wioski tematycznej „Rumiankowa kraina” i znajdującego się w niej wiejskiego SPA. Mam przed oczami spot województwa „Lubelskie – chwilo trwaj!”, w którym to młodzi, zapracowani ludzie uciekają z dużego miasta na łono natury i gdzie trafiają? No właśnie do takiej totalnej dziczy, na „zabitą dechami” wieś, gdzie mogą spać na sianie, bawić się w stodole, jeść zdrowe, naturalne produkty – czyli rzeczywiście oderwać się od codzienności. Oczywiście jest to sport dość ekstremalny i dla nielicznych – ale czy zawsze ilość świadczy o jakości?

Województwo prowadzi swoje działania dwutorowo.  Dba o rozwój gospodarki i chce by lubelska „eLka” pojawiła się na produktach wytwarzanych na terenie województwa, a z czasem chce w hipermarketach tworzyć specjalne półki, regały z produktami pochodzącymi tylko z Lubelszczyzny.

W zakresie turystyki i „smakowania życia” w dosłownym znaczeniu tego określenia ruszyła właśnie kampania promocyjna „Smaki Lubelszczyzny”. To co mnie urzekło w tej kampanii to dobór mediów. Nie wydano kilku milionów na „pierdyliard” spotów w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych, ale postawiono na konkretne miasta i reklamę w lokalnych mediach. W mediaplanie są lokalne serwisy internetowej, regionalne oddziały TVP i Polskiego Radia, lokalna prasa.

Jeśli działania marketingowe prowadzone przez Lubelskie będą dalej tak konsekwentne i prowadzone na odpowiednią skalę, są szanse, że uda się zbudować mocne fundamenty jej marki. Musimy jednak pamiętać, że póki co, wszystkie działania sprowadzają się przede wszystkim do obietnicy. Lokalne władze muszą zrobić wszystko, aby nie była to tylko pusta obietnica, która nie niesie za sobą niczego poza ładnymi obrazkami w spotach i dobrymi chęciami osób odpowiedzialnych za kreowanie marki Lubelskie. Teraz należy wyjść w region i szybko zabrać się do pracy u podstaw budując konkretne i odpowiadające na potrzeby przyjezdnych produkty.

Polecam książkę napisaną przez praktyków marketingu miejsc "Marketingowe Vademecum Wiedzy Lidera Samorządowego". Jej współautorami są: Radosław Zawadzki, dr Monika Hajdas i Maciej Dolata, Artur Żyrkowski, Anna Nowak, Jacek Sadowski, Piotr Wachowicz, Ryszard Grobelny, Szymon Sikorski, Sebastian Hejnowski, Robert Stępowski, dr Bartłomiej Walas, Łukasz Wilczyński, Adam Kałucki, Marek Tobolewski. Książka do kupienia tylko w serwisie MarketingMiejsca.com.pl>>>>


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


9 − dwa =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

INNY ŚWIAT – czyli subiektywny przewodnik po marketingu miejsc

piątek 02/03/2012
1

„INNY ŚWIAT – czyli subiektywny przewodnik po marketingu miejsc” to książka o działaniach promocyjnych polskich miast, mentalności wielu urzędników i roli samorządowego lidera w budowaniu…


Robert Stępowski i Piotr Lutek obnażają branżę marketingu miejsc

niedziela 12/02/2012
1

Ponad 680 mln zł na promocję wydały w 2011 roku polskie samorządy. Znaczna część z tych pieniędzy została przeznaczona na kampanie miast i regionów na…


Ludzie! Trochę technologicznej rewolucji i wyobraźni w promocji miast i regionów!

piątek 06/01/2012
0

Wydatki na promocję miast spadają – to prawda. Jest to jednak spadek podobny do tego notowanego w inwestycjach i w każdej innej dziedzinie (dziale i…


Trendy w marketingu miejsc na 2012 rok

niedziela 01/01/2012
0

To będzie trudny rok dla branży marketingu miejsc. Niestety, będzie to dopiero początek trudnego okresu dla samorządowców jak i agencji. Od kilku lat wiele firm…


Promocja miasta - czyli: logo, hasło, kubki i czapeczki

poniedziałek 05/12/2011
1

Wszyscy pamiętamy „aferę” związaną z logo Białegostoku, które przygotowała Eskadra. Bez większego echa przeszła jednak podobna sytuacja związana z logo Suwałk (Metamorphosis). „Polski biegun zimna”…


Marketingowy eksperyment: Brawo! Lębork, Złotów, Wałcz, Tuchola

czwartek 24/03/2011
0

Czas zakończyć i w smutku podsumować rozpoczęty jeszcze w lutym mój eksperyment. Jego wynik jest co prawda nieco lepszy niż sugerowałem (myślałem, że około 90…


Mońki – blisko, a jednak daleko od Mazur

piątek 18/02/2011
0

Niewiele ponad 10 tys. mieszkańców, ale miasto jest siedzibą powiatu. Niedaleko Białystok i równie blisko granica województwa warmińsko-mazurskiego.Ech... te granice, u nas źle, a tych…


Jak to samorządy idealnie z mediami współpracują

poniedziałek 27/12/2010
1

Na podstawie przygotowanego przez serwis www. MarketingMiejsca.com.pl raportu, dotyczącego relacji samorządów z mediami, można by odnieść wrażenie, że ta współpraca przebiega idealnie. Każdy, kto nie…


Produkty turystyczne nadają sie do... muzeum!

czwartek 23/12/2010
0

W pierwszej części przygotowanego przeze mnie  raportu Promocja Miast 2010, przedstawiam produkty turystyczne 23 polskich miast.Dotychczas trudno było znaleźć w jednym miejscu zestawienie produktów turystycznych dzięki,…


Tak się p...romuje tu na wschodzie!

poniedziałek 23/08/2010
0

Za tydzień, dokładnie 31 sierpnia, wyruszam na małą, tygodniową wycieczkę na tereny Polski południowo-wschodniej. Chciałbym na własne oczy zobaczyć co Polska Organizacja Turystyczna, która aktualnie…