Chyba każdy Polak, nawet ten mało interesujący się polityką i nie żyjący w dużym mieście zauważył, że w przeciągu ostatnich trzech lat znacznie wzrosła nam ilość protestów w Polsce. Ja mam znajome, które niemal każdego dnia biegają z wywieszonym językiem po mieście wymachując transparentami, flagami i wznosząc okrzyki wyrażające niezadowolenie z poczynań obecnej władzy.
Owa władza zaś, uzurpując sobie prawo do nazywania się elitą często wzrusza tylko w odpowiedzi na to ramionami, a niektórzy jej przedstawiciele określają protestujących mianem motłochu, tłuszczy, a nawet dziczy.
I chyba te określenia jak mniemam skłoniły dwóch młodych naukowców: dr Łukasza Molla i dr Michala Pospiszyla do zorganizowania w siedzibie Polskiej Akademii Nauk w Warszawie cyklu seminariów zatytułowanych : FILOZOFIA POLITYCZNA MOTŁOCHU. W POSZUKIWANIU PLEBEJSKICH DÓBR WSPÓLNYCH”. Punktem wyjścia do rozmowy na pierwszym z nich był pokaz dokumentalnego filmu Agnes Vardy z 2000 r. „Zbieracze i zbieraczki”
I ten film moim zdaniem pokazał dobitnie jak ostrożnie należy posługiwać się pojęciem “motłoch”. Wg słownika PWN motłoch ma dwa znaczenia, oba pogardliwe:: 1.«tłum ludzi zachowujących się po chuligańsku», 2.«lud, masy (w odróżnieniu od elity)». Punktem wyjścia do dokumentalnego filmu Vardy posiadającej doskonały słuch społeczny i umiejącej rozmawiać z ludźmi był obraz Jeana-Francoisa Milleta „Kobiety zbierające kłosy”, który powstał w 1857 r., a dziś wisi w paryskim Musée d’Orsay. Na pierwszym planie obrazu widać tytułowe postaci – trzy kobiety zbierające kłosy zboża. Dwie z nich stoją zgięte w pół i krwawiącymi dłońmi zbierają leżące na ściernisku kłosy. Trzecia, znajdująca się po prawej stronie, jest niemal wyprostowana, a w rękach trzyma spory wiecheć słomy. Za nimi, w tle obrazu, widoczne są olbrzymie stogi, wśród których uwijają się inni żniwiarze. Pierwszy plan obrazu jest zacieniony, znacznie jaśniejsze jest tło – także bardziej pełne życia.
Dawniej pokłośnicami bywały wiejskie kobiety, w filmie Vardy zaś widzimy, iż zbieranie resztek stało się sposobem na życie dla wielu grup społecznych: bezdomnych, młodzieży, filantropów i artystów. Jej film nakręcony dawno, bo w 2000 roku uświadamia nam jak wiele żywności dziś w Europie się marnuje. W epoce zbierania plonów przy pomocy maszyn na polach pozostają tony ziemniaków, kilogramy pomidorów, kapusty, kalafiorów, a w winnicach masa winogron. Francuskie markety jak dowiadujemy się z filmu, przyjmują na przykład tylko ziemniaki o wymiarach od 2- 4 cali.Większe i mniejsze się wyrzuca. Film uświadamia zwłaszcza nam, Polakom, że i na bogatym w naszych oczach zachodzie Europy żyją ludzie, którzy nie mają co jeść i gdzie mieszkać. Równocześnie pojawiła się grupa, świadoma tego ogromnego marnotrawstwa, która nie z biedy, ale ze względów ideowych postanowiła się żywić tym co inni uznali za bezużyteczne czyli tzw. freeganie. Czy ich też można zakwalifikować do tego określenia – motłoch?
Varda porusza w tym filmie również temat ekologicznych katastrof wynikłych z kultury konsumpcyjnej, czy też o estetyki gnicia i rozpadu. Krytykuje ekonomię, która tworzy bezrobocie, zajmuje się też tematem poznawania, zmian, starzenia się i wieloma innymi, pokazanymi w piękny, charakterystyczny dla siebie sposób. Ten film został uznany za najlepszy film francuski 2000 roku (77 tysięcy widzów), zdobył wiele nagród – w tym Felixa. Tak się składa, że w przeciągu pół roku obejrzałam już drugi film Vardy – wcześniej “Twarze, plaże”, gdzie pokazała wyludniającą się, postindustrialną prowincję francuską. A zatem zapowiedziała bunt “Żółtych kamizelek’?
Hello everyone if you are change the window10 ringtone and you are not conform the how to change the window10 ringtone you are go the website changeringtoneinwindows10mobile.com and change the ringtone of the website.thanks for this post.
I think there is a variant of the observer impact that happens, nobody needs to part from the Buy Assignment Online | PrimeAssignment group or can’t help contradicting the sentiment of the majority. What’s more, when similar assessments and thoughts get up cast a ballot and rehashed the network begins framing a hive mind, with individuals becoming tied up with the prevailing belief system.
Great post by great author,why we not interested in politics? because of any ones think that politics is bad game,and another reason was life is very fast every one is busy so you can use air freight companies stay away your stress.
This is a very informative content. There’s definitely a lot to know about this issue. Keep up the good work.assignment help
Hello, I would like to thank you for sharing this material. I’m sure it will be useful for a lot of people. I will use it together with https://mid-terms.com/buy-discussion-board-post source.
I have read and read many of your articles, great, your article has a good and very useful content, thank you for sharing.
mapquest directions