Kiedy koniec telewizji?


środa 02/09/2015

Jak prąd po gaciach przeszedł przez polskie media news FORBES’a, cytujący wypowiedź Reed’a Hastings’a z NETFLIX, który zapowiedział za 15 lat upadek tradycyjnej telewizji i porównał jej sytuację do faksu, który jest już praktycznie  nieprzydatnym meblem biurowym. To prawda mrożąca krew w żyłach ludzi mediów, także w Polsce. Dziś jeszcze zamówienia klientów na emisje telewizyjne nie słabną ale – co wie już chyba każdy media planner – skuteczność tej reklamy spada na łeb, na szyję.

Olbrzymia dywersyfikacja stacji telewizyjnych i postępujące rozdrobnienie rynku, wzmagane przez rozwój kolejnych MUX’ów doprowadzają do stałego spadku jednostkowych udziałów w rynku stacji telewizyjnych. Jednocześnie wzrasta średni wiek oglądających. Co z tego, że TVP Info ma nawet 4% udziału w rynku, skoro w większości są to widzowie starsi – delikatnie pisząc – mało atrakcyjni dla reklamodawców kupujących jedynie grupę 16-49. Ta, pożądana przez klientów telewizyjnych biur reklamy grupa przenosi się do internetu. Ten proces nie tak dynamicznie, jak to się wydawało kilka lat temu, ale bardzo konsekwentnie rozwija się. Tak umiera telewizja. Coraz starsza widownia, coraz mniejsze udziały w rynku, coraz mniejsze budżety na programy. Zadekretowane przez Hastings’a 15 lat wydaje się realną perspektywą oddania palmy pierwszeństwa internetowi, przynajmniej w dziedzinie pozyskiwania kontentu do codziennego oglądania, czy odbioru informacji – news’ów. Zawsze pozostanie grupa, której odpowiada narzucona przez nadawcę playlista i którzy akceptują inwazję reklam w blokach przerywających emisję filmu, czy programu. Ale będzie to grupa bardzo mało interesująca biznesowo. Będą to swoiści pariasi w ocenie klientów domów mediowych.

Póki co zlecenia do biur płyną szeroką rzeką, choć często zastanawiam się, czy nie lepiej powiesić plakat z logo klienta na ruchliwym skrzyżowaniu, niż kupować kilka reklam w znanym kanale tematycznych, które realnie zobaczy parę tysięcy przypadkowych osób… Póki co klienci wybierają emisje telewizyjne, ale powoli dociera do nich, że plik wideo opublikowany w serwisach społecznościowych obejrzy znacznie więcej osób, znacznie bardziej wartościowych handlowo, niż w popularnej telewizji satelitarnej.


Moje najnowsze wpisy

 

TVN i Polsat - pobudka

środa 18/11/2015

Mieliśmy ostatnio w Polsce sporą zmianę. Zapewne wielu to zauważyło. Zmienili się posłowie, prezydent, teraz rząd. Takiego komfortu rozpoznawania sytuacji nie mają ciagle dziennikarze TVN i…


Czy z radości zarżniemy TVP?

poniedziałek 09/11/2015

Czy z radości zarżniemy TVP? Z niepokojem słucham różnych pomysłów na naprawę TVP, która jak żadna inna stacja wymaga gruntownej naprawy. Otóż słyszę o tym,…


Przedsiębiorcy konferują z PiS

czwartek 24/09/2015

W najbliższy piątek 25.09.2015 kroi się niezwykła gratka dla dziennikarzy, ale chyba przede wszystkim dla przedsiębiorców. Otóż udało mi się zorganizować spotkanie polityków PiS, którzy…


TVN - Polsza Sjewodnia?

wtorek 17/03/2015

Internet huczy od zachwytów nad transakcją zakupu TVN przez Scripps Networks i tylko Tomasz Raczek napisał na facebook'u, że "król jest nagi": TVN sprzedany Amerykanom…


Ojciec Rydzyk i KARTOFLE

środa 18/02/2015

Kilka dni temu ojciec Tadeusz Rydzyk w odniesieniu do min. Joanny Kluzik-Rostkowskiej powiedział, że "...powinna iść sadzić kartofle...". Nie wchodząc w polityczny spór pomiędzy tymi…


MIASTO 44 kontra HISZPANKA

piątek 13/02/2015

W ostatnim czasie starły się ze sobą na kinowym ekranie dwie koncepcje wizualizacji wydarzeń historycznych. MIASTO 44, film wierny faktom, czasami oniryczny, czasami mocny, jak…


PRAWDZIWA TWARZ OWSIAKA

czwartek 08/01/2015

Walczę z Owsiakiem od czasu, kiedy kierowałem Telewizją Republika. Ulepił on nawet figurkę przedstawiającą mnie, która prawdopodobnie jest lalką Voodoo i wielokrotnie torturował ją w…


TVP sprzedaje ustawki Sikorskiego

piątek 12/12/2014

Pękałem ze śmiechu widząc parę dni temu, jak zamiast komentarza marszałka Sikorskiego dotyczącego afery paliwowej w głównym wydaniu Wiadomości zobaczyłem ujęcia z jego posiadłości pod…


SUPERNOWA - PTAK FASHION CITY!

poniedziałek 25/08/2014

Mało mamy w Polsce wydarzeń na światowym poziomie, na które zjeżdżają medialne gwiazdy o międzynarodowym rezonansie. Pewnie należą do nich: Camerimage, Festiwal MALTA może Opener…


Fakt medialny - KRUS dla biznesmenów?

czwartek 21/08/2014

Rzeczpospolita popełniła lekką gafę sugerując, że KRUS ostentacyjnie otwiera się na przedsiębiorców. Oczywiście nie jest tak dobrze, co szybko sprostował KRUS; http://www.krus.gov.pl/fileadmin/moje_dokumenty/obrazki/Dokumenty/sprostowania/KRUS_sprostowanie_do_RZ_20_08_20140001.pdf http://www.krus.gov.pl/fileadmin/moje_dokumenty/obrazki/Dokumenty/sprostowania/Sprostowanie_KRUS_Rzeczpospolita_18_08_2014.pdf Jednak faktycznie…