Telezakupy w Smart TV


czwartek 09/01/2014
0

Zapewne dla większości osób Telezakupy kojarzą się z całodobowym kanałem telewizyjnym Mango24 lub porannym pasmem na jednym z wielu kanałów telewizyjnych prezentującym wspaniałe zalety produktów niedostępnych w tradycyjnych sklepach. Telezakupy w Polsce to kilkuminutowe audycje wychwalająca dany produkt oraz pokazująca jak bardzo łatwo go używać. Przez wiele lat w telezakupach prezentowano tysiące różnych produktów, a w mojej pamięci utkwiły filmu pokazujące zalety pierwszych tanich odtwarzaczy DVD, specjalnego środka do tablic rejestracyjnych uniemożliwiających sfotografowanie przez fotoradar, bielizna korygująca figurę oraz wszelkiego rodzaju produkty przydatne w kuchni.

Wystarczyło tylko zadzwonić i zamówić produkt, by po kilku dniach dotarł on do nas za pośrednictwem Poczty Polskiej. Nie miałem okazji dotychczas kupić czegokolwiek za pośrednictwem telezakupów w telewizorze. Być może nie byłem odpowiednią grupą docelową, a prezentowane produkty nie były skierowane do mnie.

Jednakże za pośrednictwem sklepów internetowych zakupy robiłem wielokrotnie, co jakiś czas zastanawiając się dlaczego internetowych sklepów nie udało się dotychczas przenieść w odpowiedni sposób do telewizora. Telewizor idealnie nadaje się do prezentacji produktu. Problem w tym, że w większości sklepów (internetowych) liczba produktów jest znacznie większa niż byłby wstanie pomieścić je całodobowy kanał telewizyjny.

Co zatem można zrobić w obecnych czasach powszechnie dostępnej telewizji cyfrowej by tchnąć nieco świeżości w telezakupy. Na początek proponuję nieco uważniej przyjrzeć się temu jak zmieniła się telewizja. Dzięki telewizji cyfrowej nadawca telewizyjny przyzwyczaił nas do korzystania z usług wideo na żądanie. W VOD w przeważającej części dostępne są filmy z Hollywood oraz programy i seriale telewizyjne wyprodukowane przez nadawców telewizyjnych. Jeżeli każda usługa VOD to swego rodzaju struktura obrazująca uporządkowane foldery z „contentem”. To co stoi na przeszkodzie by w ramach usługi VOD udostępnić filmiki prezentujące produkty z podziałem na kategorie (sklepowe półki). W najprostszym wariancie wystarczyłoby na każdym z tych filmów podać numer telefonu umożliwiający zamówienie produktu. Dzięki rozwojowi systemów IVR oraz VOIP możliwe byłby przydzielenie do każdego z produktu unikalnego numeru telefonu czy też nawet kodu produktu do wystukania przez klawiaturę telefonu. A jeżeli mamy smartfon, to moglibyśmy w materiale wideo umieścić odpowiedni kod QR, za pośrednictwem którego na ekranie smartfonu zostałaby wyświetlona strona www dedykowana do zamówienia danego produktu. Przy okazji mielibyśmy bardzo ładne połączenie VOD z Second Screen oraz T-Commerce z e-commerce.

Ktoś mógłby zadać pytanie: Po co to skoro wszystko jest w internecie? Telewizor ma pewną zaletę, którą niewątpliwie jest duży ekran umieszczony w centralnym pokoju oraz spontaniczność w podejmowaniu decyzji zazwyczaj wywołana przez oglądanie materiałów wideo o wysokiej jakości.

Co zrobić by jeszcze bardziej zwiększyć spontaniczne zakupy? Najlepiej byłoby zintegrować ofertę sklepu z prezentowanymi treściami na ekranie telewizora. Podczas oglądania TV są emocje, które sprzyjają spontanicznym zakupom.

Teoretycznie wystarczyłoby umieścić odpowiednią informację w emitowanym materiale wideo na danym kanale telewizyjnym. Jednakże w tym przypadku mamy do czynienia z ingerowaniem w utwór lub też zaistniałoby potencjalne lokowanie produktu. Nie zawsze tego typu rozwiązanie jest na rękę oraz możliwe do przeprowadzenia. W emitowanym sygnale telewizyjnym można umieścić QR code lub podać numer telefonu. Oczywiście jakość kodu QR musi być na tyle wysoka by udało się go w telefonie odczytać. Dodatkowo prezentowany na ekranie kod QR musi być prezentowany odpowiednio długo byśmy mieli okazję podjąć decyzję o chęci zakupu, znaleźli smartfon, odszukali i uruchomili w nim odpowiednią aplikację do skanowania kodów QR. Na koniec pozostałoby tylko podejście do telewizora i zeskanowanie kodu. Czy jest to możliwe do przeprowadzenia w 30 sekund? Wątpię. Jakiś czas temu był emitowany w TV spot reklamowy z kodem QR. Dopiero za dziesiątym razem udało mi się w odpowiednim czasie wykonać powyższe czynności.

Prościej i łatwiej byłoby zasugerować widzowi by nacisnął na pilocie odpowiedni przycisk umożliwiający uruchomienie mu odpowiedniej aplikacji telewizyjnej w Smart TV będącą interaktywnym sklepem w telewizorze lub czymś co moglibyśmy określić jako reklamowa aplikacja telewizyjna w Smart TV.

W ostatnich dniach w Internecie zrobiło się głośno o T-Commerce za sprawą firmy H&M, która zapowiedziała wyemitowanie w TV podczas finału Super Bowl reklamy z Davidem Beckhamem umożliwiającej zakup bielizny za pośrednictwem telewizora Samsung Smart TV.

Jak to w praktyce zostanie zrealizowane, to dopiero dowiemy się 2 lutego 2014 r. w trakcie finału Super Bowl. Bazując na mojej dotychczasowej znajomości możliwości wszystkich dostępnych platform Smart TV; a w szczególności rozwiązania Smart TV od firmy Samsung jestem przekonany, że w trakcie emisji reklamy w TV widzowie zostaną odesłani do aplikacji telewizyjnej ShopTV w Samsung Smart TV. Właścicielem aplikacji ShopTV w Samsung Smart TV jest Delivery Agent.

Tego typu zabieg z punktu widzenia H&M oraz firmy Samsung jest bardzo korzystny. Z 30 sekundowego spotu zrobi się kilka minut w trakcie których widz będzie miał kontakt z produktami H&M. Za to w bardzo niekorzystnej sytuacji znajdą się firmy, których reklama będzie emitowana za reklamą od H&M. Wraz z uruchomieniem aplikacji ShopTV w trybie pełnoekranowym widzowie będą pozbawieni możliwości oglądania kolejnych reklam w TV. To jest jeden z minusów rozwiązań Smart TV, w ramach których to producent telewizora blokuje ingerencję aplikacji w aktualnie emitowany sygnał telewizyjny. Powyższy akapit proponuję potraktować jako luźne spekulacje o dotychczasowych możliwościach Smart TV w zakresie realizacji T-Commerce na bazie Samsung Smart TV. Warto jeszcze w tym miejscu wspomnieć o konieczności wcześniejszej instalacji aplikacji ShopTV w telewizorze lub jej ulokowania w strukturze menu telewizora Samsung Smart TV.

Jest jeszcze inne rozwiązanie powszechnie dostępne w Europie umożliwiające realizację projektów T-Commerce w znacznie łatwiejszy sposób niezależnie od producenta telewizorów. Dzisiaj na bazie telewizji hybrydowej HbbTV można przygotować odpowiednią reklamę hybrydową w HbbTV. Niekwestionowaną przewagą HbbTV nad Smart TV jest możliwość zintegrowania interaktywnych treści z programem emitowanym w ramach telewizji linearnej. Odpowiednio przygotowana reklama w HbbTV umożliwia na telewizorach gotowych do odbioru HbbTV wyświetlenia komunikatu: Naciśnij czerwony przycisk aby zakupić produkt. Po naciśnięciu czerwonego przycisku zostaną dorysowane multimedialne treści na ekranie TV, umożliwiając tym samym oglądanie kanału telewizyjnego. Możemy zarówno zastosować elementy półprzeźroczyste lub umieścić sygnał telewizyjny w małym okienku – coś w stylu PIP (Picture in Picture). Możliwości w zakresie kreacji wyglądu reklamy hybrydowej w HbbTV są nieograniczone. HbbTV dodatkowo zapewnia pełną dwukierunkową interakcję z serwerami od nadawcy telewizyjnego, domu mediowego, reklamodawcy. Możliwości porównywalne są z tym co nam dziś oferuje internet. Dzięki temu możliwe jest wykreowanie dowolnego modeli biznesowego umożliwiające dokonania rozliczeń na bazie wygenerowanego ruchu lub też podziału z zysków osiągniętych za sprawą T-Commerce. Proszę sobie wyobrazić sytuację w której nadawca telewizyjny otrzymuje stosowne wynagrodzenie od każdego widza, który skutecznie umówił się z dealerem samochodu na jazdę próbną lub założył konto w banku.

O tym jak dziś i w przyszłości będzie wyglądała reklama hybrydowa HbbTV będziemy rozmawiali 15 stycznia 2014 roku w Warszawie podczas II edycji konferencji HbbTV Summit Poland. Mało kto wie, ale Polska należy do pierwszych 10 krajów na świecie, w których wdrożono HbbTV. Mamy też w Polsce zrealizowane pierwsze kampanie reklamowe bazujące na HbbTV. To tylko od nas i naszej wyobraźni będzie zależało jak rozwinie się T-Commerce w Polsce i na świecie.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


4 − = trzy

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Smart TV czy telewizja hybrydowa HbbTV?

środa 01/01/2014
0

Internet przyzwyczaił nas do interakcji oraz natychmiastowego dostępu do wyszukiwanych treści niezależnie od tego czy jest to tekst, muzyka lub wideo. Gdyby nie Smart TV,…