Smart TV czy telewizja hybrydowa HbbTV?


środa 01/01/2014
0

Internet przyzwyczaił nas do interakcji oraz natychmiastowego dostępu do wyszukiwanych treści niezależnie od tego czy jest to tekst, muzyka lub wideo. Gdyby nie Smart TV, to telewizory byłyby skazane tylko i wyłącznie na telewizję linearną oraz filmy odtwarzane z płyt Blu-Ray lub DVD. Brak szerokorozumianej interakcji przyczynił się do spadku oglądalności TV na rzecz dłuższego korzystania z Internetu. Wiele osób coraz częściej mówi o nadchodzącym końcu telewizji.

Możliwość podłączenia telewizora do Internetu okazała się kołem ratunkowym dla nadawców telewizyjnych broniącym TV przed jego nieuchronnym uśmierceniem. To dzięki Smart TV jest możliwe dostarczenie do telewizora odpowiednich aplikacji telewizyjnych pozwalających na realizacje takich usług telewizyjnych jak VOD, gry, interaktywne aplikacje oraz interaktywne reklamy.

Polskojęzycznych aplikacji telewizyjnych w Smart TV jest dużo i w przeważającej części możemy je odnaleźć właściwie u jednego z producentów telewizorów z funkcją Smart TV. Jednakże najpopularniejsze aplikacje VOD dostępne są na większości telewizorów Smart TV pozostałych producentów RTV. Skąd zatem wynika ta dysproporcja w dostępności aplikacji telewizyjnych w Smart TV?

Aby nasze treści znalazły się w telewizorze z funkcją Smart TV wymagane jest nawiązanie współpracy z producentem telewizorów. Można na własną rękę usiłować dotrzeć do właściwych osób pracujących dla danego producenta telewizorów lub spotkać się z nimi na jednej z cyklicznych konferencji o Smart TV w Polsce. Dwa razy do roku organizowana jest konferencja aplikacje.tv podczas której prezentowane są nowe możliwości platform Smart TV oraz ciekawe aplikacje telewizyjne. Po nawiązaniu współpracy z producentem TV w większości przypadków otrzymamy dostęp do dokumentacji technicznej z wytycznymi w jaki sposób oprogramować aplikację i dostarczyć ją do certyfikacji. Dowiemy się też jakie warunki biznesowe związane są z zamieszczeniem w Smart TV aplikacji zawierającej reklamy.

W przypadku aplikacji telewizyjnych na Smart TV bez certyfikacji i zgody udzielonej przez producenta telewizorów aplikacja ta w portalu Smart TV nie zostanie opublikowana. W dużym uproszczeniu: Smart TV kontroluje producent TV.

Czy zatem jest jakiś sposób pozwalający obejść tą niedogodność?

W praktyce sposoby są dwa. Pierwszy z nich sprowadza się do uruchomienia przeglądarki internetowej wbudowanej w wybrane telewizory Smart TV. Właściciel telewizora musi wiedzieć jaki adres URL przypisany do danego nadawcy wpisać bezpośrednio w TV. Wpisanie w telewizorze długiego adresu URL za pośrednictwem pilota jest zadaniem tylko i wyłącznie dla osób cierpliwych oraz bardzo zdesperowanych. Nawet gdy uda się wpisać właściwy adres URL, to po chwili zauważymy, że interfejs aplikacji jest niedostosowany do korzystania na telewizorze. W większości przypadków będziemy mieli spore problemy z odtworzeniem materiału wideo ze względu na brak technologii Silverlight lub częściowego wsparcia dla Flasha. Większość przeglądarek internetowych w telewizorach ma słabe wsparcie dla HTML5 oraz zablokowaną część z przycisków na pilocie. Dlatego też te rozwiązanie nie zyskało dotychczas na popularności.

A gdyby tak na stałe przypisać właściwy adres URL do konkretnego kanału telewizyjnego, a przygotowany serwis www niczym aplikacja telewizyjna ze Smart TV był dostosowany do korzystania na telewizorze?

To jest możliwe. Na tym właśnie opiera się istota działania telewizji hybrydowej w standardzie HbbTV.

Wraz z cyfrowym sygnałem telewizyjnym telewizji linearnej można dzisiaj przesyłać dodatkowe dane/informacje w postaci dodatkowej ścieżki audio, napisów, teletekstu. Możliwe też jest dosłanie do telewizora właściwego adresu URL do aplikacji telewizyjnej dedykowanej do wyświetlenia na danym ekranie.

Gdy podłączony do internetu telewizor wspierający sygnalizację HbbTV otrzyma informację o dostępności telewizji hybrydowej HbbTV na danym kanale, automatycznie przystąpi do jej pobrania i uruchomienia. Dla widza sygnalizowane jest to przez wyświetlenie „czerwonej kropki” na ekranie. Naciśnięcie czerwonego przycisku na pilocie spowoduje wyświetlenie na ekranie telewizora menu aplikacji telewizyjnej. To jak będzie wyglądać aplikacja telewizyjna w HbbTV uzależnione jest tylko i wyłącznie od inwencji twórczej nadawcy telewizyjnego. HbbTV w odróżnieniu od Smart TV nie wymaga zgody producenta telewizora. Za aplikację w HbbTV odpowiada nadawca telewizyjny.

Aby było jeszcze ciekawiej, to HbbTV w przeciwieństwie do Smart TV pozwala na zintegrowanie przesyłanych treści z emitowanym sygnałem telewizyjnym. Przykładem takiego zastosowania była aplikacja HbbTV przygotowana przez TVP na Euro 2012. Możliwe też jest umieszczenie w aplikacji telewizyjnej HbbTV małego okna z aktualnie emitowanym sygnałem telewizyjnym. Możliwości jest znacznie więcej.

Odpowiednio przygotowana aplikacja telewizyjna w HbbTV z automatu jest dostępna na wszystkich telewizorach wspierających odbiór HbbTV niezależnie od producenta telewizorów i jego wewnętrznej strategii w zakresie rozwoju własnych platform Smart TV.

Gdzie zatem jesteśmy jako Polska w temacie rozwoju rynku telewizji hybrydowej HbbTV? Jak dobrze pamiętam, to Polska była piątym krajem na świecie w którym uruchomiono HbbTV. Polscy nadawcy telewizyjni aktywnie uczestniczą w rozwoju HbbTV. Możemy się pochwalić ciekawymi kampaniami reklamowymi w HbbTV oraz streamingiem radia i telewizji na żywo za pośrednictwem HbbTV w DVB-T.

Mimo tego, ważne jest rozpoczęcie dyskusji na temat przyszłości telewizji hybrydowej HbbTV w Polsce. Już 15 stycznia 2014 będzie ku temu okazja podczas drugiej edycji konferencji HbbTV Summit Poland. Przed nami ważne jest wybranie wersji HbbTV oraz ustalenia wstępnych wytycznych dla nadawców telewizyjnych oraz przyszłych reklamodawców w zakresie projektowania interaktywnych aplikacji telewizyjnych by mogły one stanowić całość przyszłych portali telewizyjnych będących integralną częścią linearnego przekazu telewizyjnego. Od tego co ustalimy za kilka dni będzie wyglądała przyszłość telewizji w Polsce po 2020 roku.

Otwartość standardu HbbTV dysponuje większym potencjałem niż dotychczas dostępne platformy Smart TV.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


6 + = dziesięć

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Telezakupy w Smart TV

czwartek 09/01/2014
0

Zapewne dla większości osób Telezakupy kojarzą się z całodobowym kanałem telewizyjnym Mango24 lub porannym pasmem na jednym z wielu kanałów telewizyjnych prezentującym wspaniałe zalety produktów…